Az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) alá tartozó Oktatáskutató és Fejlesztési Intézet most nyilvánosságra hozott tanulmánykötetében még a keresztvizet is a közoktatás radikális átalakításáról, így magáról az Emmiről is – derül ki az Index cikkéből.
Az Intézet megállapításai szerint a Klik csak akadályozza az iskolák mindennapi működését, a tankerületeket a stratégiai gondolkodás teljes hiánya jellemzi; az intézményeket úgy fosztották meg autonómiájuktól, hogy a szakmai kérdésekben nem látni semmi előrelépést, az igazgatók pedig lehetetlen helyzetbe kerültek az átszervezés miatt.
A minisztériumi háttérintézmény oktatáskutatói hangsúlyozzák: ilyen mértékű központosításig még Franciaországban sem mentek el, még a centralizált francia rendszer központosítottsága is oldódik, az oktatásáról híres Finnországé egyértelműen decentralizált, akárcsak a mostanában sokat dicsért lengyel modell.
A kötet szerint
a központosított fenntartás előnyei a kutatás idején nem rajzolódtak ki.
Egyetlen pozitívumot találtak: az áttanításokkal hatékonyabb volt a tanári gárdák kihasználása. Kérdőíves válaszaik szerint az iskolavezetők kétharmada érzi úgy, hogy csorbult az intézmények autonómiája. Az állami fenntartásba került középiskolákban a legnagyobb az elégedetlenség. A felmérés szerint a legnagyobb változást a tanárok kötelező 32 órás heti óraterhelése jelentette, mivel az adminisztrációs pluszterhek bevezetése előtt is jóval több időt töltöttek az iskolában, most már előfordul, hogy a tanári szobában nincsen elég hely.
Igazgatók patthelyzetben
A felmérés szerint az igazgatók lehetetlen helyzetbe kerültek: bár a felelősség az övék, a hétköznapi működés legegyszerűbb ügyeiben sem dönthetnek. A kutatók szerint
az intézmények minden pénzügyi önállóságukat elvesztették, így a legapróbb beszerzések is csak hosszadalmas ügyintézéssel valósíthatók meg, egy kifejezetten rugalmatlan rendszerben.
A tankerületek sem vizsgáztak jól: ők is cak a napi ügyekkel foglalkoznak, végrehajtják a központi utasításokat és közvetítik a központ felé az iskolai igényeket.
A felmérés eredményének teljes szövegét PDF-ben itt találja.