Közélet

„Magyar Focialista Köztársaság”

Orban-Viktor-focizik(210x140).jpg (Array)
Orban-Viktor-focizik(210x140).jpg (Array)
A kötelező iskolai focioktatásról az Együtt országgyűlési képviselője nem akart elhamarkodottan ítélkezni.

Szabó Szabolcs rászánta az időt, alaposan átnézte az EMMI rendelet készülő módosítását, valamint az ahhoz kapcsolódó hatásvizsgálati lapot.

A helyzet az, hogy nem lenne általános és kötelező tantárgy a foci.

Az ellenzéki politikus szerint a rendelet 7. melléklete módosulna úgy(címe: A miniszter által egyes iskolatípusra, pedagógiai szakaszra, tantárgyra, vagy egyes sajátos köznevelési feladat teljesítéséhez készített kerettantervek), hogy a mindennapos testnevelés keretében heti két órában jelenne meg a foci oktatása.

Az ördög a részletekben

Ugyanakkor a rendelethez tartozó melléklet struktúrájából az látszik, hogy ez nem elszigetelt, szórványos lehetőség lenne szó, hiszen a hatásvizsgálati lap azt írja,

hogy 400.000 gyereket, és 8.000 pedagógust érintene a rendelet módosítása.

Nagyjából minden harmadik gyerek focit tanulna heti két órában az országban, vagyis igen széles körben számolnak a focival tornaórákon. Önmagában még ez sem lenne gond, de az ellenzéki képviselő úgy látja, először meg kellene teremteni a mindennapos testnevelés infrastruktúráját.

Ha lesz majd mindenhol elég tornaterem, akkor lehet gondolkodni ilyen széles körben egy sportág bevezetéséről a közoktatásba.  A tornatanárok nem szakedzők. Nagyobb kárt okozhatnak, ha felkészületlenül akarják megtanítani a játék alapjait, mintha rábíznák a klubokra az utánpótlás képzést. Ha mindenáron be akarják vezetni, tömegesen kell tanfolyamokat indítani 8000 pedagógusnak.

Értem én, hogy Orbán világában a foci a minden, de nem lenne jobb inkább azon morfondírozni az EMMI-ben, hogy miként lehetne olyan közoktatási rendszert kialakítani, ami jobb minőségű oktatást eredményezne?

Szabó szerint azzal kellene inkább foglalkozni, miként küzdhetné le a családból hozott hátrányokat egy gyerek. Jelenleg a közoktatási rendszer ezt nem teszi lehetővé, ezért zárulnak le a társadalmi mobilitás előtt a kapuk. A szegény, hátrányos helyzetű gyerekeknek esélyük sincs olyan tudást szerezni, amely révén szüleiknél magasabb végzettsége, biztosabb jövője lehetne.

A mai közoktatási rendszer egy kasztrendszerbe csontosítja be a társadalmat. Na ez a szégyen, és nem az, hogy nem tudnak egy egyeneset rúgni a labdába.

Mégis kötelező lehet

Egyelőre valóban csak választható tantárgy lesz a labdarúgás, de a kormány hosszabb távú terve igen­is az, hogy kötelezővé teszi – írja a Bors, amely az MLSZ-től megtudta: az általános és középiskolákban is kellene focizni. A lapnak Sipos Jenő szóvivő azt mondta, hogy az MLSZ üdvözli a kezdeményezést, részt vesz az egyeztetésekben.

Egyelőre ott lesz választható a foci, ahol a lehetőségek ehhez biztosítottak. A 2016– 2017-es tanévben aztán felülvizsgálják, bekerülhet-e a nemzeti alaptantervbe, s mikortól lehet kötelezővé tenni.

Arra fölvetésre, hogy nem minden testnevelő alkalmas a focioktatásra, a szóvivő azt válaszolta, jövőre elindul a továbbképzésük, mégpedig az MLSZ bevonásával. Kozák Márton szociológus korábban a Magyar polip – a posztkommunista maffiaállam című kötet első részében arról írt, hogy a magyar fociban laboratóriumi tisztasággal jelenik meg az a társadalmi modell, amire a kormányfő vágyik. “Komoly autokrata nem keveri a magánszférában szolidan űzött szenvedélyt a politikával” – írta „A Keresztapa focija címmel. Szerinte a „posztkommunista maffiaállam első embere olyan sportrajongó, aki nem állhatja a tiszta versenyt, a fair playt”.

Kukorelly Endre író lapunknak korábban azt mondta: éppen az a baj, hogy a kormányfő a focit választott. Viktor úgy tudja, legjobb, ha nála van a labda. Nem csapatjátékos, nem passzolós fajta. Az ilyen pedig nem jó futballista, ha ügyes, tehetséges is. Inkább bokszolónak, vívónak való.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik