Üzleti tippek

A rejtett irodai költségek sokszor az asztalon hevernek

Míg a digitális technológia újabb és újabb okoseszközökkel rukkol elő, addig az irodaszerpiacon szinte „megállt az élet”, és ezen a területen a pazarlásra is kevésbé figyelnek a cégek.

Ha az interneten keresgélünk, több ezer olyan cikket és tesztet találunk, amely a gépkocsik, az étrendkiegészítők vagy akár a médiatervezés hatékonyságát vizsgálja, ugyanakkor szinte egyáltalán nincs elérhető elemzés azokról a rejtett vállalati költségekről, amelyek a minden átlagos íróasztalon megtalálható irodai eszközök alacsony hatékonyságából erednek.

Az elektronikai eszközök területén nap mint nap számos innovációval találkozunk – elég, ha csak a legújabb okostelefonokra gondolunk vagy az olyan készülékekre, amelyek több eszköz (például tablet és laptop) tulajdonságait ötvözik. Sőt, ma már a nyomtatók is majdnem olyan intelligensek, mint azok a készülékek, amelyekhez csatlakoznak. Az újonnan megjelenő, főleg digitális alapon működő eszközök tervezésénél egyre inkább a multifunkcionalitás az egyik fő irányvonal, de fontos szempont még a hatékonyság, a hosszú élettartam és az amortizációs költségek minimalizálása is.

A technológiai, elektronikus és digitális eszközök fejlesztésébe ölt pénz, idő és energia azonban jelentős kontrasztban áll az irodaszerek piacának tehetetlenségével, ahol a legtöbb márka és kereskedő évről évre ugyanazokat a régi termékeket kínálja. Ezek a termékek gyakran nemcsak vizuálisan hagynak maguk után kívánnivalót, de sokszor nem is működnek rendeltetésszerűen.

Még mindig túl sok papírt használunk

A papírmentes iroda a vállalkozások nagy része számára még mindig csupán távoli jövő, és az irodai papírhasználat továbbra is nagy piacot jelent.

Az Egyesült Államokban és Európa több országában egy átlagos irodai dolgozó még mindig 10 ezer darab papírlapot használ el évente.

A PricewaterhouseCoopers (PwC) könyvvizsgáló és tanácsadó cég szerint egy átlagos irodában évente 20 dollárt (körülbelül 6 ezer forintot) költenek el a munkabérekből arra, hogy minden dokumentumot iktassanak, 120 dollárba (36 ezer forintot) kerül a rosszul iktatott dokumentumok megkeresése (20 dokumentumból átlagban 1 elveszik), és 25 órát fordítanak arra, hogy ezeket az elveszett dokumentumokat újra elkészítsék.

A papírmenedzsment tehát nagyon is fontos, de úgy tűnik, a cégeket nem aggasztja annyira, mint amennyire ez szükséges lenne. Ahhoz ugyanis, hogy egy vállalkozás hatékonyan tudjon működni, az ott dolgozóknak ugyanazokat a magas követelményeket kellene támasztania a lyukasztókkal, tűzőgépekkel, irattálcákkal, rendező mappákkal vagy akár a lamináló készülékekkel szemben, mint a telefonokkal, laptopokkal vagy az asztali számítógépekkel szemben.

A saját márkás termékek ideje lejárt?

A Leitz a Vocatus tanácsadó cég bevonásával felmérést készített a mindennapi irodai eszközökkel összefüggő költségekről olyan nagyvállalatoknál, mint a Bosch és az IBM.

Az élethosszig tartó használatot szimuláló terméktesztek során abból a tapasztalatból indultak ki, hogy egy év leforgása alatt egy átlagos tűzőgépet 3000-szer, egy lyukasztót 2000-szer és egy átlagos emelőkaros iratrendezőt 2500-szor használunk. Az eredmények pedig igazán meggyőzőek voltak. Az olcsó, saját márkás termékek esetében a meghibásodások (elakadás, törés, papír összegyűrődése stb.) aránya összehasonlítva a Leitz termékeivel a következők szerint alakult: a tűzőgépek és iratrendezők esetében kétszer annyi, a lyukasztók esetében háromszor annyi hiba jelentkezett, a laminálók esetében hatszor annyi meghibásodás történt.

Ha mindezt lefordítjuk az anyagiakra (az újra elkészítésre fordított időt, az elrontott anyagok stb.), akkor a felmérésből az derült ki, hogy a teljes termékélettartamra vetített összköltség az olcsó, hagyományos tűzőgépek esetében 62 ezer forintra, a lyukasztók esetében 38 ezer forintra, az iratrendezők esetében pedig 46 ezer forintra emelkedett – beleértve a személyes időráfordítás, a felhasznált anyagok és a kicserélés költségeit is. A rosszabb minőségű eszközök használata tehát összességében jócskán megnöveli az irodai kiadásokat – összegezte az irodaszergyártó cég.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik