Üzleti tippek

OLAF-jelentés – Bánki: Demszky több kérdésben is “lebukott”

24.hu
24.hu

2017. 03. 28. 13:28

Korábban a témában:

Demszky Gábor volt főpolgármester több kérdésben is “lebukott” a 4-es metró beruházása ügyében – mondta az Országgyűlés gazdasági bizottságának elnöke a testület keddi ülését követően.

A bizottság Aba Botond volt BKV-vezérigazgatót az Európai Csalás Elleni Hivatalnak (OLAF) a 4-es metró beruházásáról készült elmarasztaló jelentése ügyében hallgatta meg.

Bánki Erik kifejtette: kiderült, a DBR Metro Projekt Kft. Demszky Gábor közvetlen irányításával működött, miközben a volt főpolgármester azt állította, nem rendelkezik érdemi információval a beruházásról.

Elhúzódó beruházás

A beruházás érdemi tervezése 1998-ban, költségvetés hiányában indult meg; ebből később per lett, ezt a kormány a fővárossal szemben megnyerte.

Bánki Erik elmondta: Demszky Gábor 2006-os választási kampányában ismét előkerült a metróépítés, akkor a BKV-nak, illetve a projektet menedzselő DBR Metro Projekt Kft.-nek olyan utasításokat adott, hogy minden áron haladjanak a beruházással.

A rossz és elhibázott döntések vezettek oda, hogy az előkészítetlen beruházás további őrült rohamba csapott. Minden döntést Demszky Gábor választási kampánya befolyásolt, és több tízmilliárd forint kötbért fizettek ki, hogy a projekt látványos előrehaladást érjen el – mondta.

Átverés és blöff

Bánki Erik azt mondta, Demszky Gábor átverte az Európai Bizottságot, mert nem volt hatástanulmány a 4-es metró utasforgalmáról, az előkészítéssel elvesztegetett idő alatt pedig jelentősen csökkent a BKV utasforgalma, szerinte az 500 ezer fő napi utasforgalom vállalása blöff volt.

Megjegyezte: kiderült az is, hogy 1990-ben még Budapest vezetett a metróhálózat tekintetében a Bécs-Budapest-Prága-Bukarest viszonylatban, 2006-ban viszont már ebben az összehasonlításban Budapest az utolsó helyre került.

A gazdasági bizottság elnöke szerint nem lehet megkerülni az MSZP felelősségét sem, mert az általuk adott főpolgármester-helyettesek is érintettek voltak a BKV-s ügyekben, ezáltal a beruházásban is.

Aba szerint vitatható a bírság egy része

A bizottság a következő ülésén a DBR Metro Projekt Kft. korábbi vezetőit, Gulyás Lászlót és Klados Gusztávot akarják meghallgatni arról, hogy mi történt 2006 és 2010 között, amikor a beruházás költsége 230 milliárd forintról 430 milliárd forintra nőtt – mondta Bánki Erik.

A bizottsági ülésen Aba Botond egyebek közt arra hívta fel a figyelmet, hogy szerinte az OLAF-jelentésben szereplő 59 milliárd forint bírság jó része vitatható. Példaként említette, hogy a BKV alkalmazott független mérnöki ellenőrt.

Tiszta a lelkiismeretük

Két hete Medgyessy Pétert is meghallgatta a gazdasági bizottság – ő tagadta személyes felelősségét. Demszky Gábor lelkiismerete szintén tiszta (őt egyébként nem hallgatta meg az OLAF). Aba Botond pedig nem is hallott még olyanról, hogy korrupció. A Nézőpont elemzője szerint elévülésre játszanak a 4-es metró beruházás érintettjei.

Az OLAF egyébként már korábban közölte, nem igaz, hogy a 4-es metró ügyében csak 2010 előtt történtek súlyos visszaélések. A hivatal mintegy 167 milliárd forintos károkozást tárt fel a beruházásnál, ezért az Európai Bizottság 76,6 milliárdos büntetést szabhat ki Magyarországra – közölte a Miniszterelnökség parlamenti államtitkára január közepén.

Ülés után

Volner János, a Jobbik alelnöke újságíróknak elmondta: egyértelműen meg lehet állapítani bizonyos személyek felelősségét. Példaként említette, hogy a főpolgármesteri hivatalban a metróberuházás irányítója az az Atkári János főpolgármester-helyettes volt, aki a közelmúltban Tarlós István főpolgármester főtanácsadója volt.

Ugyanolyan erkölcstelenül folynak a dolgok, mint korábban – tette hozzá Volner János.

Csárdi Antal, az LMP fővárosi képviselője az ülés után kijelentette: kiderült, hogy Demszky Gábor volt főpolgármester kabinetje intézte a metróberuházást közvetlenül, de továbbra sincs válasz arra, miért kellett az 50 százalék előleg az Alstom járművek beszerzéséhez. Fontos lenne, hogy a nyomozóhatóságok lépjenek, mutassanak rá, hol folytak el közpénzek a 4-es metró beruházásánál – mondta az LMP politikusa.

vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.