Üzleti tippek

Alkalmazottból lesznek a sikeres vállalkozók

A cégalapítók a függetlenséget és a rugalmas munkavégzés lehetőségét tartják a vállalkozói lét fő előnyeinek.

A Budapest Bank kutatása olyan pénzügyileg eredményes, 200 millió forint alatti éves árbevétellel rendelkező mikrovállalkozásokat vett górcső alá, amelyeket 2013 és 2015 között alapítottak, és amelyek az alapításuk óta folyamatosan növekvő árbevételt értek el.

Ügyfélelégedettség és elkötelezettség

A megkérdezett vállalkozások alapítói 93%-ban maguk is sikeresnek értékelték cégüket. Az eredményesség elsődleges kulcsát a cégvezetők leginkább a jó ügyfélkapcsolatokban látják (70%), ezt követi a vezetői elköteleződés (49%) és a munkatársak szakértelme (39%). Közös jellemzője ezeknek a vállalkozásoknak, hogy nem a gazdasági környezetben keresik sikerük okát: mindössze 8%-uk mondta, hogy a külső tényezők járultak hozzá eredményességükhöz.

A vizsgált társaságokra jellemző, hogy gyakran már a működésük első évében berobbannak: bár a nyereségességet legkorábban jellemzően csak a második évtől várják el az alapító tulajdonosok, kétharmaduk (67%) már az első évben nyereséges volt, és csak 6%-uk volt veszteséges. Az átlagos éves árbevétel a működés első naptári évében 28 millió forint volt, a harmadik évre ez átlagosan 85 millió forintra növekedett.

A sikernek ára van

A cégalapítók a függetlenséget (55%) és a rugalmas munkavégzés lehetőségét (28%) tartják a vállalkozói lét fő előnyeinek. Ezért hajlandóak vállalni a fő hátránynak tartott stresszt (41%) és a többletmunkát (36%).

A válaszadók a cégindításért jelentős anyagi áldozatot is vállaltak: elindításukat átlagosan 9 millió forintból finanszírozták, 62%-ban a tulajdonosok pénzbeli megtakarításából.

Az induló tőke jelentős szórást mutat árbevétel szerint: az 50 millió forint alatti cégeknél 4 millió forint volt az átlag, az 50-200 millió forintos cégeknél pedig 15 millió forint.

Szakértelemre alapoznak

A megkérdezett cégalapítók többségére (58%) jellemző, hogy maga is szakértője annak a területnek, amelyen a vállalkozás működik, hiszen korábban hasonló területen alkalmazottként dolgozott. (A tapasztalat jelentőségét mutatja az is, hogy a legnagyobb arányban (43%) a 40-49 év közöttiek képviseltetik magukat.) További 27% mondta, hogy olyan profilt választott, amelyről tanulmányai során ismereteket szerzett. A válaszadók 36%-a a piaci igényt jelölte meg a választott tevékenység fő okaként, 11% pedig hobbijára építette vállalkozását.

Fontos motívum a tudatosság: 62% készített üzleti tervet, piacfelmérést vagy más elemzést a vállalkozásindításkor. A korábbi vállalkozói tapasztalat ugyanakkor kevesebb súllyal esik a latba: a megkérdezettek többségének (57%) a mostani az első cége.

Célok és kihívások

Az alapítók 87%-a úgy gondolja, a legfontosabb célja a vállalkozásának, hogy eltartsa őt és/vagy családját. Ugyanakkor a folyamatos növekedést is szem előtt tartják: 90%-uk mondta, hogy pontosan tudja, hová szeretne eljutni 3-5 éven belül, 87% pedig fontosnak tartja, hogy a társaság folyamatosan növekedjen.

A cégek számára a legnagyobb kihívást a mindennapokban a megfelelő munkaerő megtalálása jelenti (38%).

A likviditás megteremtése (18%) és a pénzügyi források elérhetősége (15%) is relatíve gyakran szerepel a napi problémák között  – összegezte a felmérés eredményeit a Budapest Bank.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik