Üzleti tippek

Roham a boltokban – Ezek a legkapósabb műszaki cikkek

Tavaly év végén szépen fogytak az akciókamerák, hangprojektorok és a hűtőszekrények, a tabletek és a mosógépek esetében viszont látványos volt a visszaesés.

2016 utolsó negyedévében a tartós műszaki cikkek értékesítése 3,5 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbi időszak teljesítményét. A GfK a legnagyobb mértékű erősödést a hét szektor közül kettőben, a háztartási nagy- és kisgépek árucsoportjában mérte.

A GfK TEMAX adatai szerint az értékesítés összforgalma elérte a 205,5 milliárd forintot.

A tavalyi negyedik negyedév a hazai szórakoztató elektronikai piacon pozitív eredménnyel zárult: az értékesítés teljes forgalma a mért kategóriákban 9,3 százalékos növekedést mutatott. A szektor bővüléséhez hozzájárult még a hangprojektorok, akciókamerák és a hordozható audiotermékek piaca.

Éves szinten 14,2 százalékkal bővült a háztartási nagygépek piaca a 2016. október-decemberi időszakban.

A hűtőgépcsere-programnak köszönhetően a hűtők és fagyasztók iránti kereslet 50 százaléknál is nagyobb mértékben nőtt. Az egy évvel korábbi mosógépcsere-program miatt ugyanakkor a mosógépek forgalmában 25 százalékos csökkenés volt tapasztalható.

A háztartási kisgépek forgalmánál 21,2 százalékos növekedést mértek. Erős, kétszámjegyű növekedés volt megfigyelhető az olajsütők, a kávéfőzők, a szőrtelenítés kategóriákban és a porszívók esetében, a hajvágók és a vízforralók kategóriájában viszont csupán egyszámjegyűre korlátozódott a növekedés.

A fotószektor hazai piaca 19 százalékos csökkenést szenvedett el az azt megelőző negyedévvel összehasonlítva. A piac a drágább készülékek felé tolódott el, ami az átlagár növekedéséhez vezetett. Ugyanakkor a szegmens nagy részét kitevő fix lencsés kompakt gépek háttérbe szorulása tovább folytatódott.

Jóval kevesebb tablet és nyomtató fogyott

Az IT-szektor forgalma éves szinten 11 százalékkal csökkent. A legnagyobb visszaesést a tabletek szenvedték el, amelyek 18 százalékkal múlták alul a korábbi teljesítményüket. Növekedést csak a monitorok, egerek, billentyűzetek termékcsoportjai értek el. Az előző negyedév pozitív teljesítménye után a telekommunikációs szektor 2016 utolsó negyedévében is tudott nőni, és csaknem 6 százalékkal haladta meg az előző év azonos időszakát.

A prémium okostelefonok (500 eurónál drágábbak) jó szereplése mellett, a phabletek eladása tovább csökkent.

Irodatechnika és kellékanyagok szegmense viszont 22 százalékos visszaeséssel zárt. A nyomtatók, multifunkcionális berendezések és lézertonerek gyengélkedése mellett növekedni csupán a festékpatronok tudtak.

Sztupár Andrea, a GfK szakértője a technológia és piaci helyzet okán úgy véli, hogy „amennyiben a makrogazdaság és kiskereskedelem trendjeiben nem lesz lényeges változás, az elektronikai piacon 2017-ben stagnálás vagy minimális növekedés lesz”.

A GfK TEMAX a műszaki termékek piacára kifejlesztett mutatószám. Az eredmények a piackutató cég folyamatos kiskereskedelmi panelkutatásán alapulnak, mely világszerte több mint 425 ezer kereskedelmi egység adatait egyesíti.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik