Okostelefon (okostelefon, nők)
Üzleti tippek

Okosodnak a vásárlók – A cégeknek is fel kell venniük a ritmust

24.hu
24.hu

2016. 10. 10. 15:32

A világ egyre összekapcsoltabbá válik – mind a való életben, mind a virtuális térben. A fogyasztóknál az újfajta döntéshozatal egyik jellemzője, az azonnaliság, vagyis az „itt és most”.
Korábban a témában:

Terrorveszély esetén egy kattintás a Facebook safety check alkalmazásra, segélykérő applikáció letöltése utazás előtt, két könyv elolvasása az ingázással töltött idő alatt, takarítás kiszervezése két gombnyomással, alvásritmus-figyelés otthon, húsmentes hétfő. Ezek a mindennapjainkba beépülő szokások egyértelműen meghatározzák korunk termékfejlesztéseit, innovációit és újfajta piaci lehetőségeit. De vajon a fogyasztók vagy a szolgáltató cégek által generált igények ezek?

Az Új generációk, új fogyasztók, új válaszok című kiadványban a PwC tanácsadó cég hét olyan fogyasztói trendet azonosított, amely meghatározza korunk termékfejlesztéseit, innovációit és újfajta piaci lehetőségeit. „A kutatás során azt láttuk, hogy a mai globális trendek okozata közel azonos: a világ egyre összekapcsoltabbá válik – mind a való életben, mind a virtuális térben –, és ez három dologra hat ki: a tudásra, az időre és a biztonságra. A hálózatok bővülésével egyre több tudásunk lesz, ugyanakkor egyre kevesebb időnk is arra, hogy a tudást megszerezzük” – mondta Osztovits Ádám, a PwC Magyarország tanácsadási üzletágának vezető cégtársa.

Üzletileg releváns trendek

Újfajta döntéshozatal: az azonnaliság („itt és most”), a személyre szabott ajánlatok, mások véleménye és a termékekről/szolgáltatásokról könnyen áttekinthető háttérinformációk váltak a fogyasztói döntéseket meghatározó tényezőkké.

Orvos a családban: míg az orvos-beteg kapcsolatokat korábban az jellemezte, hogy minden tudás és információ az orvos kezében volt, addig ma már a beteg is sokat tud magáról, illetve okoskütyükkel figyeli meg saját magát. A fizikai egészség mellett a stresszlevezetést ígérő termékek, szolgáltatások piaca is nő.

Mit eszünk ma?: A fogyasztók tudatosabban étkeznek, már nemcsak az határozza meg, döntéseiket, hogy amit megvesznek, finom-e, hanem az is, hogy tartalma, összetétele minőségi, elkészítése pedig időhatékony-e, illetve egyre több egészségügyi megfontoláson (glutén, laktóz) vagy értékrenden alapuló étrend alakul ki (például a vegán).

Biztonságban érzed magad?: A 21. század online terében jelentkező adatkitettség és a világot érő terrortámadások következtében a fogyasztók biztonsághoz kötődő elvárásai extrém magasak, kevés tolerancia mellett.

Élet a városban: minden perc, ami potenciális szabadidő (vagy azzá alakítható) értékessé és megvehetővé vált; legyen szó mindennapi rutintevékenységek kiszervezéséről, vagy akár az ingázással töltött idő okosabb kihasználásáról.

Futurisztikus valóság: a technológia fejlődésével olyan megoldások kerülnek előtérbe, mely az automatizációt segítik, pénzt és időt takarítanak meg, a fogyasztók életét könnyítik meg, vagy éppen problémákat oldanak meg a fogyasztók helyett.

Vissza a gyökerekhez: okostelefon-, internetfüggőség, reklámzaj – ez az ellentrend arról szól, hogy a fogyasztók szeretnének visszatérni az egyszerű, letisztult megoldásokhoz, technológia-mentes mindennapokhoz.

„Például a Mit eszünk ma? című fejezetben bemutatjuk, hogy az élelmiszeriparra hogyan hat az az általános trend, hogy egyszerre vagyunk tudatosabbak, tájékozottabbak, ezzel párhuzamosan pedig egyre kevesebb a főzésre, vásárlásra fordítható időnk. Az egyik legjobb példa erre a jövő ételének is nevetett Soylent – egy olyan ital, mely már tartalmaz minden, egy felnőtt számára szükséges, minőségi makrotápanyagot és vitaminokat, ásványi anyagokat. Mindemellett számos új, vélt vagy valós főellenség is megjelent: a boltokban szinte észrevétlenül felkerültek a címkékre olyan szavak, mint glutén, laktóz, vagy vegán” – fejtette ki Perger Júlia, a tanácsadó cég üzleti tanácsadója.

„Mára egyértelműen kirajzolódott, hogy a digitális technológia forradalma iparágakat teremt, alakít át vagy éppen szüntet meg. Az embereket a nap 24 órájában körülveszi a technológia. Ezzel párhuzamosan, egyfajta ellen-trendként született egy olyan törekvés is, ami azt célozza, hogy az internet- és telefonfüggőségtől hogyan szabadítsa meg az egyéneket. A Vissza a gyökerekhez részben olyan megoldásokat mutatunk be, mint a technológiai-detox vagy éppen az okostelefonról való leszokást segítő applikáció” – emelte ki Séra Eszter szenior üzleti tanácsadó.

Mit tehetnek a cégvezetők?

Azok a vállalatok, amelyek az információkat strukturált módon képesek feldolgozni és saját maguk javára fordítani nemcsak nagyobb eséllyel adnak személyre szabott ajánlatot a fogyasztónak, de a fogyasztói választásokat is befolyásolhatják vagy akár látens igényeket is feltárhatnak.

A felhasználók azonnal elérhető megoldást szeretnének bármely problémára, bárhol is legyenek, és bármit is csináljanak, vagyis egy terméket, szolgáltatást itt és most kell eladni. A szakértők tanácsa, hogy ne csak a főtrendet figyeljék a vállalkozások. Egyes megoldások azt a piaci rést használják ki, hogy a fogyasztók mindennapjaiba beépült szokásokat befolyásolják, megváltoztatják, más trendekkel ellentétes igényeket szolgálnak ki.

vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

Election posters with the leading candidates for the presidential elections in France with  Le Pen (l) and E. Macron (c) can be seen in Henin-Beaumont, France, 23 April 2017. A total of eleven candidates participates in the first round of the presidential elections. Photo: Kay Nietfeld/dpa
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.