Okostelefon (okostelefon, nők)
Üzleti tippek

Okosodnak a vásárlók – A cégeknek is fel kell venniük a ritmust

24.hu
24.hu

2016. 10. 10. 15:32

A világ egyre összekapcsoltabbá válik – mind a való életben, mind a virtuális térben. A fogyasztóknál az újfajta döntéshozatal egyik jellemzője, az azonnaliság, vagyis az „itt és most”.
Korábban a témában:

Terrorveszély esetén egy kattintás a Facebook safety check alkalmazásra, segélykérő applikáció letöltése utazás előtt, két könyv elolvasása az ingázással töltött idő alatt, takarítás kiszervezése két gombnyomással, alvásritmus-figyelés otthon, húsmentes hétfő. Ezek a mindennapjainkba beépülő szokások egyértelműen meghatározzák korunk termékfejlesztéseit, innovációit és újfajta piaci lehetőségeit. De vajon a fogyasztók vagy a szolgáltató cégek által generált igények ezek?

Az Új generációk, új fogyasztók, új válaszok című kiadványban a PwC tanácsadó cég hét olyan fogyasztói trendet azonosított, amely meghatározza korunk termékfejlesztéseit, innovációit és újfajta piaci lehetőségeit. „A kutatás során azt láttuk, hogy a mai globális trendek okozata közel azonos: a világ egyre összekapcsoltabbá válik – mind a való életben, mind a virtuális térben –, és ez három dologra hat ki: a tudásra, az időre és a biztonságra. A hálózatok bővülésével egyre több tudásunk lesz, ugyanakkor egyre kevesebb időnk is arra, hogy a tudást megszerezzük” – mondta Osztovits Ádám, a PwC Magyarország tanácsadási üzletágának vezető cégtársa.

Üzletileg releváns trendek

Újfajta döntéshozatal: az azonnaliság („itt és most”), a személyre szabott ajánlatok, mások véleménye és a termékekről/szolgáltatásokról könnyen áttekinthető háttérinformációk váltak a fogyasztói döntéseket meghatározó tényezőkké.

Orvos a családban: míg az orvos-beteg kapcsolatokat korábban az jellemezte, hogy minden tudás és információ az orvos kezében volt, addig ma már a beteg is sokat tud magáról, illetve okoskütyükkel figyeli meg saját magát. A fizikai egészség mellett a stresszlevezetést ígérő termékek, szolgáltatások piaca is nő.

Mit eszünk ma?: A fogyasztók tudatosabban étkeznek, már nemcsak az határozza meg, döntéseiket, hogy amit megvesznek, finom-e, hanem az is, hogy tartalma, összetétele minőségi, elkészítése pedig időhatékony-e, illetve egyre több egészségügyi megfontoláson (glutén, laktóz) vagy értékrenden alapuló étrend alakul ki (például a vegán).

Biztonságban érzed magad?: A 21. század online terében jelentkező adatkitettség és a világot érő terrortámadások következtében a fogyasztók biztonsághoz kötődő elvárásai extrém magasak, kevés tolerancia mellett.

Élet a városban: minden perc, ami potenciális szabadidő (vagy azzá alakítható) értékessé és megvehetővé vált; legyen szó mindennapi rutintevékenységek kiszervezéséről, vagy akár az ingázással töltött idő okosabb kihasználásáról.

Futurisztikus valóság: a technológia fejlődésével olyan megoldások kerülnek előtérbe, mely az automatizációt segítik, pénzt és időt takarítanak meg, a fogyasztók életét könnyítik meg, vagy éppen problémákat oldanak meg a fogyasztók helyett.

Vissza a gyökerekhez: okostelefon-, internetfüggőség, reklámzaj – ez az ellentrend arról szól, hogy a fogyasztók szeretnének visszatérni az egyszerű, letisztult megoldásokhoz, technológia-mentes mindennapokhoz.

„Például a Mit eszünk ma? című fejezetben bemutatjuk, hogy az élelmiszeriparra hogyan hat az az általános trend, hogy egyszerre vagyunk tudatosabbak, tájékozottabbak, ezzel párhuzamosan pedig egyre kevesebb a főzésre, vásárlásra fordítható időnk. Az egyik legjobb példa erre a jövő ételének is nevetett Soylent – egy olyan ital, mely már tartalmaz minden, egy felnőtt számára szükséges, minőségi makrotápanyagot és vitaminokat, ásványi anyagokat. Mindemellett számos új, vélt vagy valós főellenség is megjelent: a boltokban szinte észrevétlenül felkerültek a címkékre olyan szavak, mint glutén, laktóz, vagy vegán” – fejtette ki Perger Júlia, a tanácsadó cég üzleti tanácsadója.

„Mára egyértelműen kirajzolódott, hogy a digitális technológia forradalma iparágakat teremt, alakít át vagy éppen szüntet meg. Az embereket a nap 24 órájában körülveszi a technológia. Ezzel párhuzamosan, egyfajta ellen-trendként született egy olyan törekvés is, ami azt célozza, hogy az internet- és telefonfüggőségtől hogyan szabadítsa meg az egyéneket. A Vissza a gyökerekhez részben olyan megoldásokat mutatunk be, mint a technológiai-detox vagy éppen az okostelefonról való leszokást segítő applikáció” – emelte ki Séra Eszter szenior üzleti tanácsadó.

Mit tehetnek a cégvezetők?

Azok a vállalatok, amelyek az információkat strukturált módon képesek feldolgozni és saját maguk javára fordítani nemcsak nagyobb eséllyel adnak személyre szabott ajánlatot a fogyasztónak, de a fogyasztói választásokat is befolyásolhatják vagy akár látens igényeket is feltárhatnak.

A felhasználók azonnal elérhető megoldást szeretnének bármely problémára, bárhol is legyenek, és bármit is csináljanak, vagyis egy terméket, szolgáltatást itt és most kell eladni. A szakértők tanácsa, hogy ne csak a főtrendet figyeljék a vállalkozások. Egyes megoldások azt a piaci rést használják ki, hogy a fogyasztók mindennapjaiba beépült szokásokat befolyásolják, megváltoztatják, más trendekkel ellentétes igényeket szolgálnak ki.

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.