Üzleti tippek

Az otthoni munkavégzés 7 aranyszabálya

Tippek a távmunkához, hogy ne váljon teherré, és hatékonyabb legyen a rugalmas munkavállalás.

Kutatások kimutatták, hogy a gazdaságilag fejlett országokban a munkavállalók közel fele a munkaidő egy részében otthonról dolgozik, sőt ez az arány az irodai alkalmazottak, illetve szellemi munkát végzők körében mintegy 80%-ra tehető. Hasonló eredményt mutat a Leitz felmérése is, mely szerint az európai dolgozók 62%-a ma már minden héten munkája egy részét otthonról végzi el.

Akár 20%-kal kevesebb pénzért is?

Az otthoni munkavégzés sokféle lehet: a teljes munkaidőre kiterjedő, irodán kívül végzett („off-site”) munkától kezdve azon keresztül, hogy előzetes megállapodás alapján havonta vagy hetente néhány napot otthonról dolgozunk, egészen addig, hogy egy-két órára esténként vagy hétvégén leülünk a számítógép elé.

Az irodaszergyártó cég által megkérdezett munkavállalók csaknem fele azt nyilatkozta, hogy jelenlegi fizetése 20%-át is hajlandó lenne feláldozni azért, hogy saját lakásában dolgozhasson. Az otthoni munkavégzés lehetősége tehát sokak számára vonzó tényező, és fontos eleme lehet akár egy állásajánlatnak is, de éppen ezért egyre aktuálisabbá válik a kérdés: valóban fel vagyunk készülve arra, hogy otthonról végezzük el irodai teendőinket?

Fotó: Thinkstock
Fotó: Thinkstock

Természetesen a távmunkához sincs tökéletes recept, de ahhoz, hogy ne váljon teherré, néhány dolgot mindenképpen érdemes szem előtt tartanunk – ehhez szolgálnak segítségül a Leitz tanácsai.

Mindig legyünk tisztában azzal, hogy pontosan milyen teendőink vannak!

Készítsünk magunknak listát azokról a feladatokról, amelyeket otthon kell elvégeznünk. A „to-do” lista segítségével nemcsak fel tudjuk sorolni teendőinket, de a fontossági sorrendet is meg tudjuk határozni. Így biztosak lehetünk abban, hogy mit kell még ma befejeznünk, és melyek azok a határidős munkák, amelyekre kifejezett figyelmet kell fordítani.

Indítsunk a legfontosabb feladatokkal!

Munkánkat mindig a leglényegesebb teendőkkel indítsuk vagy azokkal, amelyeket a legkevésbé kedvelünk, így a feladatok nehezét akkor tudjuk elvégezni, amikor még frissek vagyunk. A legújabb tanulmányok szerint egy nyugodt környezetben elfogyasztott kiadós reggeli javítja a rövid távú memóriát és növeli a koncentrációs képességet, szóval mostantól kezdve gondoljunk úgy a reggelire, mint az agy üzemanyagára.

Ne hagyjuk, hogy bármi elterelje a figyelmünket!

Otthonunkban alakítsunk ki saját „dolgozószobát” vagy egy kis munkasarkot, ahová elvonulva könnyedén kizárhatjuk a külső környezetünkből beszűrődő zajokat. Egy kényelmes karfás szék és egy jól megvilágított dolgozóasztal szintén segít a koncentráció fenntartásában. A munkavégzés során pedig bármikor dönthetünk úgy, hogy lenémítjuk a mobiltelefonunkat, kilépünk a levelezésünkből, és kizárólag az előttünk álló feladatra összpontosítunk. Így sokkal hatékonyabban tudunk dolgozni, és egy-két „offline” óra miatt feltehetőleg nem maradunk le semmiről.

Iktassunk be jól megérdemelt szüneteket!

Igenis szükség van néhány perc kikapcsolódásra – még akkor is, ha otthonunkból dolgozunk. Ha úgy érezzük, elfáradtunk vagy kevésbé tudunk koncentrálni, hallgassunk egy kis zenét, menjünk ki az erkélyre vagy az udvarra egy-két percre, és máris felfrissülve folytathatjuk a munkát. Emellett pár perces szempihentető gyakorlatot is tarthatunk. Az úgynevezett 20-20-20 szabály csökkenteni tudja a szem erőltetését: minden huszadik perc után, amit a gép előtt töltünk, tekintsünk egy tőlünk körülbelül 20 méterre lévő tárgyra, majd tartsuk rajta a tekintetünket 20 másodpercen keresztül.

Az otthoni munka nem egyenlő a szabadsággal

A rugalmas időbeosztás a többi között arról is szól, hogy több időt tölthetünk családtagjainkkal, illetve besegíthetünk a házimunkába is, de egy dolgot fontos megértetnünk velük. Ha otthonról dolgozunk, az nem azt jelenti, hogy szabadságon vagyunk, és ettől kezdve minden házimunkát ránk lehet bízni (például a bevásárlást, a hivatali ügyintézést vagy akár a fűnyírást). Érdemes családtagjainkkal előre tisztázni az új helyzetet, és kialakítani egy közös szabályrendszert, mondjuk, hogy munkaidőben nem intézünk privát ügyeket.

Ne engedjük, hogy a munka eluralkodjon rajtunk!

Ha az irodánk csak pár lépésre van tőlünk, hajlamosak vagyunk még késő este is ránézni céges levelezésünkre. Ez nagyon rossz gyakorlat! A munkaidő végén „tiltsuk” el magunkat a munkától! Ha befejeztük az aznapra beütemezett feladatokat, próbáljunk elszakadni a számítógépünktől, és – ha csak nem vagyunk ügyeletben – kapcsoljuk ki a céges telefonunkat is. A reggel megtervezett napirendnek pedig mindig legyen része a családra fordított idő is.

Küzdjünk az elszigeteltség ellen: maradjunk online!

Sok munkavállaló az egyedüllétet és az elszigeteltséget említi a hosszú távú otthoni munkavégzés legfőbb hátrányaként. Ma viszont már számos olyan online felület áll a dolgozók rendelkezésére, amelyeken keresztül folyamatosan kapcsolatban maradhatnak egymással. A Skype, a Google Hangouts, a Facetime, a Viber, a céges közösségi oldalak, a feladat- és projektmenedzsment rendszerek vagy akár a belső intranet mind-mind olyan virtuális találkozóhelyek, amelyek lehetővé teszik a munkavállalóknak, hogy akkor is láthatók legyenek vezetőik vagy kollégáik számára, amikor fizikailag nem tartózkodnak az irodában. Amellett, hogy időhatékonyságot és költségmegtakarítást eredményeznek, ezeken a csatornákon a felek ugyanolyan értékes kommunikációt tudnak folytatni egymással, mint a személyes találkozókon.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik