Esztergom, 2011. október 1.
Személygépkocsik sorakoznak az esztergomi Suzuki autógyár udvarán.
MTI Fotó: H. Szabó Sándor
Üzleti tippek

Kockázat: túlpörgethetik az olcsó hitelek az autóértékesítést

24.hu
24.hu

2016. 02. 22. 13:17

A nyugati piacokon megnőtt az éhség a gépjárműhitelek iránt.

Magyarországon még mindig mélyen válság előtti szint alatt van az autóhitelek aránya. Abban az esetben, ha ki is alakulna egy ilyen jellegű buborék a nyugat-európai piacon, abból várhatóan kimaradnak a magyarok – véli Sándorfi Balázs, a Bankmonitor ügyvezető igazgatója.

Világszerte jelentősen megemelkedett az autóhitelek állománya

Ez elsősorban az Egyesült Államokban és Nyugat-Európában jellemző, ami a nagyon alacsony, nulla közeli kamatszintnek köszönhető. Természetesen a gyártók is abban érdekeltek, hogy minél több új gépkocsit adjanak el, és meggyőzzék a vásárlókat arról, hogy most kell megvenniük hitelre az új autókat, amikor alacsony a kamat és a törlesztő.

A potenciális veszélyt az jelenti, hogy ez a kamatkörnyezet nem biztos, hogy megmarad a következő 5-7 évben. Becslések szerint egy százalékpontnyi kamatemelkedés körülbelül 5-7 százalékkal növelheti meg a hiteltörlesztéseket. Ha például visszaállna a válság előtti 3-4 százalékos kamatszint, akkor a nyugat-európai törlesztőrészletek akár 20-25%-kal is emelkedhetnének, ami a nem fizető hitelesek arányát is érezhetően megnövelné.

A hazai piacon még mindig 75 százalékos a visszaesés

Magyarországon a teljes lakosságnál lévő hitelállománynak csupán kevesebb mint 2 százaléka kapcsolódik az autóhitelezéshez. Sándorfi Balázs hozzátette: idehaza 2015-ben a válság előtti éves autóhitel-kihelyezésnek mindössze a 25 százaléka valósult meg, vagyis ilyen szempontból még mindig 75 százalékos a visszaesés mértéke. „Nyilván a válság előtti értékesítési adatok a magyar piac szempontjából is túlzottak voltak. Vélhetően ezek a számok nem fognak visszatérni, de a hitelpiac más szegmenseiben már látható egy fokozatos keresletélénkülés, és banki oldalon is erősödik a hitelezési szándék” – összegezte a Bankmonitor ügyvezetője a Trend FM-nek adott interjúban.

A hazai gépjármű-hitelezés jelenlegi problémáit továbbra is a válság előtti hitelek adják, azok a hitelkihelyezések, amelyeknél a jármű értékét jelentősen meghaladja az adós tartozása. A szakértő szerint 2016-ban a meglévő alacsony szintről ugyanúgy 16-20 százalékkal bővülhet a magyarországi gépjármű-hitelpiac, ahogy az már látható volt a tavalyi évben is.

Kommentek

Businessman analyzing business data and using calculator100 ezer kft.-t büntethet meg a cégbíróság