Üzleti tippek

Tovább csökkenhet a teherautó-balesetek száma

Negyedével kevesebb balesetet okoztak a tehergépjárművek, mióta az EU 2006-ban kötelezővé tette a digitális tachográf használatát. A WebEye International szakértői szerint a telematikai eszközök használatával tovább javítható a közlekedésbiztonság.

A túlvezetés visszafogása és a törvényben szabályozott pihenőidő betartásának érdekében 2006 óta az Európai Unió rendeletben írja elő a vezetési időt rögzítő digitális tachográf használatát a 3,5 tonna feletti tehergépjárművek számára. Az 561/2006EK rendelet bevezetése előtt az EU területén a tehergépjárművek által okozott közúti balesetek száma évről évre emelkedett. A szabályozás életbe lépését követően viszont ez a negatív trend megfordult, és az Európai Bizottság adatai szerint hozzávetőleg negyedével csökkent az ilyen jellegű káresemények száma.

A digitális tachográf használata számos kötelezettséggel jár a szállítmányozó cégekre és a járművezetőkre nézve egyaránt. A jogszabályi előírásoknak megfelelően a tachográfhoz tartozó sofőrkártya adatait 28 naponta, a tachográf memóriaadatokat pedig 90 naponta kell letölteni. Ehhez azonban a járművezetőknek hosszú, több száz vagy ezer kilométeres, sok esetben felesleges utakat kell megtenniük. Ezek a kitérők jelentős üzemanyagköltséggel, a járműkapacitás csökkenésével és károsanyag-kibocsátással járnak.

A digitális tachográf adatainak távoli letöltése és a feleslegesen megtett utak kiküszöbölése érdekében fejlesztett ki a WebEye egy innovatív telematikai megoldást, az eTachograph-ot. A hazai fejlesztésnek köszönhetően lehetővé vált a sofőrkártyán, illetve a tachográfban tárolt adatok távoli letöltése Európa bármely pontjáról. A fuvarozó vállalatok emellett bármikor információt kaphatnak a sofőrök hátralévő vezetési és pihenőidejéről, illetve a rendszer azonnali riasztást küld a megengedett vezetési idő túllépéséről. Ennek köszönhetően megelőzhetővé váltak a túlvezetés miatt bekövetkezett balesetek, és ez igazolhatóan hozzájárult a közlekedésbiztonság javításához.

A gyorshajtás visszaszorításában is segíthet

A túlvezetésnél is nagyobb problémát jelent napjainkban a sebességhatár túllépése. A magyarországi utakon bekövetkezett balesetek harmadát a gyorshajtás okozza az ORFK Országos Balesetmegelőzési Bizottságának legfrissebb jelentése szerint. Ennek visszafogásában szintén segítséget nyújtanak a korszerű telematikai megoldások. A fuvarozó cégek vezetői ugyanis automatikus riasztásokat állíthatnak be a sebességhatár átlépése esetére, ami lehetővé teszi az azonnali közbeavatkozást, ezáltal is csökkentve az esetleges balesetek és bírságok számát.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik