Üzleti tippek

Egyre többet költünk szépítkezésre

A napi fogyasztási cikkek online piacán továbbra is a piperék és kozmetikumok, valamint a gyógyszerek, vitaminok, étrendkiegészítők a két húzókategória – derült ki a KutatóCentrum E-Shopping felméréséből. Emellett az utóbbi évben jelentősen megnőtt a bio- és friss élelmiszerek, valamint az italáruk online beszerzése.

Bár az elmúlt évben nem volt jelentős elmozdulás a napi fogyasztási cikkek (FMCG) online beszerzése terén (az interneten vásárlók egynegyede rendelt valamilyen FMCG cikket), a kategórián belül jelentősen megnőtt az élelmiszervásárlók aránya. A bioélelmiszerek rendelése egy év alatt megduplázódott, 6 százalékról 12 százalékra nőtt, a friss élelmiszereké és az italáruké pedig egyaránt 9 százalékról 12 százalékra bővült.

A KutatóCentrum felméréséből az is kiderült, hogy az interneten húzóterületnek számító piperék és kozmetikumok online értékesítése is megnőtt: 2013-ban az interneten FMCG terméket vásárlók fele, míg 2014-ben már közel kétharmada rendelt valamilyen szépségápolási cikket online. „A dobogó második fokát 29 százalékkal továbbra is a gyógyszer, vitamin és étrendkiegészítő kategória foglalja el. Ezt követik a háztartási és vegyi áruk (19%), valamint tartós vagy féltartós élelmiszerek (14%)” – összegezte Györfi Anna kutatási projektmenedzser.

Hagyományos üzletekben a napi fogyasztási cikkek közül ezzel szemben elsősorban a friss élelmiszerek (85%), a tartós vagy féltartós élelmiszerek (67%), valamint az italáruk (67%) találhatóak az „élmezőnyben”.

Mindent visz az ár

A napi fogyasztási cikkek kiválasztása esetén egyértelműen az ár a döntő szempont, megelőzve a márkát és a forgalmazót. Ezzel összecseng, hogy a webáruház kiválasztása esetén is a kedvező árak és alacsony szállítási díjak nyomják a legtöbbet a latba, ugyanakkor a széles választék csak egy hajszállal szorult a második helyre. Míg előbbit a neten vásárlók 75 százaléka jelölte meg a legfontosabb szempontok között, a termékkínálatot 69 százalék emelte ki.

„A harmadik és negyedik helyre befutó rövid szállítási időt és megbízhatóságot már csak az online vásárlók körülbelül egyharmada említette. Ez arra utal, hogy az FMCG piacon a kisebb online boltoknak nagyon nehéz felvenni a versenyt az alacsony árakat és széles választékot kínáló nagyobb webáruházakkal” – részletezte Györfi Anna.

Tovább nőhet az online piac

A következő évben tovább bővülhet a napi fogyasztási cikkek online piaca: a rendszeresen netezők 62 százaléka tervezi, hogy valamilyen terméket fog vásárolni a weben keresztül, és körükben 31 százalék azoknak az aránya, akik kifejezetten napi fogyasztási cikkek beszerzését tervezik. A kategórián belül ugyanakkor nem várható nagy átrendeződés: a legtöbben továbbra is piperéket és kozmetikumokat rendelnének az internetről.

Az adatgyűjtés 2014. október és november között 1220 internetező online megkérdezésével történt.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik