Üzleti tippek

A zsarukban jobban bíznak a fiatalok, mint a bankokban

A kkv-k vezetik a bizalmi listát, de a vállalkozókról kialakult általános kép mégis negatív.

A vállalkozói szférával kapcsolatos társadalmi intézmények közül a kis- és közepes vállalkozások iránt a legnagyobb a fiatalok bizalma Magyarországon, nagyjából minden harmadik 18 és 40 év közötti bízik bennük – derül ki a Fiatal Vállalkozók Országos Szövetsége (FIVOSZ) kutatásából.

A legkisebb bizalom a bankok felé irányul, a fiatalok 52 százaléka egyáltalán nem vagy inkább nem bízik a hazai hitelintézetekben. A rangsorban a kkv-kat két állami intézmény, a rendőrség és a helyi önkormányzatok követik, utánuk a kereskedelmi és iparkamarákat megelőzve a külföldi nagyvállalatok szerepelnek.

A bizalmi lista (1-5 skálán)

1. hazai kis- és közepes vállalatok 3,11

2. rendőrség 2,88

3. helyi önkormányzatok 2,88

4. külföldi nagyvállalatok 2,85

5. kereskedelmi és iparkamarák 2,81

6. bankok 2,41

Káros beidegződések

„A kkv-kba vetett bizalom a fiatalokat célzó vállalkozásfejlesztés alapja lehet a jövőben, ám hiba lenne azt gondolnunk, hogy általában a vállalkozóról, illetve a cégekről is pozitív képük van a fiataloknak. Sajnos jelenleg sok káros beidegződés él még a társadalomban, aminek elsősorban az az oka, hogy hiába épült fel a rendszerváltás óta eltelt 25 évben egy markáns vállalkozói értékrend, kultúra, a közgondolkodásban ez még nem jelentkezik” – véli Kovács Patrik, a FIVOSZ alapító elnöke.

A vállalkozói kép az egész országban – korcsoport, nem, lakhely, a foglalkoztatás típusa és a legmagasabb iskolai végzettség szerinti bontásban is – nagyjából azonos, bár kisebb különbségek láthatóak. Negatívabb képük van a cégekről a legfeljebb 8 általánost végzetteknek (78,3 százalék), kevésbé sötét a kép azok esetében, akik továbbtanulnak (68,3 százalék).

A startup trendi

Alapvetően más a helyzet viszont a startupok megítélése kapcsán: a fiatalok túlnyomó többségében pozitív képet hívnak elő az innovatív induló vállalkozások. „Ugyan a startupkultúra virágzása az elmúlt évek talán legfontosabb fejleménye, de önmagában kevés ahhoz, hogy átrajzolja a vállalkozásról élő képet, elvégre nem minden cég valósít meg valamilyen áttörő innovációt. Az egész társadalomban attitűdváltozásra van szükség, amelynek fontos eszköze lehet, ha a fiatalok már a közoktatásban találkozhatnak a vállalkozói értékkel, emellett az is fontos, hogy kialakuljon a vállalkozói életpályamodell, legyenek minták. A Fiatal Vállalkozók Hete rendezvénynek is ez a célja” – tette hozzá Kovács Patrik.

Jövő hétfőn kezdődik a Fiatal Vállalkozók Hete

November 17-21. között rendezi meg a FIVOSZ országos ingyenes programsorozatát. Az eseményen neves vállalkozókkal, köztük Gunnar Frohval, a WunderCar alapítójával és Palásti Józseffel, a Fornetti tulajdonosával is találkozhatnak a fiatalok, mialatt az előadásokon terítékre kerülnek a hazai vállalkozói szférát érintő problémák és kihívások. Budapesten és hét vidéki nagyvárosban – Debrecenben, Győrött, Miskolcon, Pécsett, Szegeden, Székesfehérváron és Szekszárdon – csaknem ötven program várja az érdeklődőket.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik