Üzleti tippek

Mutasd az irodád, megmondom, ki vagy!

A nyomasztó vagy giccses iroda miatt is elúszhat az üzletkötés. A megkérdezett szakértő szerint a hazai cégvezetők közül még mindig sokan figyelmen kívül hagyják, hogy a kitett képek, festmények is kommunikálnak róluk, és az összhatás akár a megbeszélés kimenetelét is befolyásolhatja.

„Az igazgatói iroda egy reprezentációs helyiség, amely kifejezi a vállalat és a vezető minőség iránti elkötelezettségét. Itt már nem elég, ha csak úgy kitesznek egy festményt vagy egy posztert. Könnyen túl semleges, olcsó vagy giccses lehet a végeredmény. Számos felsővezető előszeretettel választja a kortárs művészetet, és a legneutrálisabb, legabsztraktabb festményekkel díszíti a falat. Például fehér alapon fekete négyzetek vagy piros pöttyök láthatók. Túl óvatosnak tartom ezt a megoldást, hiszen az ilyen alkotások egy irodában unalmasságot vagy közömbösséget sugallnak. Fontos, hogy a képi dekoráció ne legyen sablonos, legyen az egyéniségnek nyoma. Az egyéniség pedig akkor kelti fel a figyelmet, ha van benne bátorság, eredetiség, ha megmutat magából valamit” – vallja Bellák Gábor művészettörténész, igazságügyi festményszakértő.

Tipp: Az is jó megoldás, ha az igazgatók a körülöttük lévő művészeti alkotásokkal magukról is elárulnak néhány személyes információt. Ha valaki zenerajongó, akkor nyugodtan kitehet egy jazz zenekart vagy hangszereket ábrázoló festményt. Mindez abban is segít, hogy lazítson a beszélgetésen, témát adjon az üzleti tárgyalás kezdetéhez.

Természetesen oklevelek, kitüntetések, államférfiakkal közös fotók is kitehetők. Vagy festmények helyett csak fényképekkel, akár fotómontázzsal is díszíthető a szoba. Itt viszont kiemelten kell figyelni a kiváló nyomdai minőségre és az egyedi látványra.

Gyakori hibák

Sokan túl magasra akasztják vagy eldugják a festményeket. Az ideális az, ha a kép középtengelye szemmagasságban van.

A festmény ne legyen túl nagy, mert „agyonnyomja az irodát, túlságosan dominál, és elvonja a figyelmet”. Miniatűr alkotásokkal viszont lehet játszani. Ekkor tanácsos olyan sorozatot összeállítani, amelyben 6-8 kis kép valamilyen geometria szerint kerül a falra.

Ne váljon az iroda múzeummá

Ha a cégvezető imádja a festményeket és a szobrokat, akkor sem szabad múzeummá változtatni a munkahelyet. Nem szerencsés, ha a képi világ dominál, és elvonja a vendégek figyelmét. A művészettörténész óva int a realista alkotásoktól is, amelyeken „emberek izzadnak, görnyednek, szenvednek”. Ezeknek túl erős érzelmi kisugárzása van.

Ha biztosra szeretnének menni…

… akkor meg kell találni azt a témakört, stílusirányzatot és színvilágot, amely nem túl harsány, és nem is túl unalmas. A cél, hogy a látnivaló feldobja a teret, és pozitív hatással legyen az ott dolgozókra és a vendégekre.

Bellák Gábor szerint az első lépés a feltérképezés: Kinek az irodájába szeretnének festményt? Milyen a vezető személyisége, mi az érdeklődési köre? Mekkora a helyiség? Mi a célja a díszítésnek? Kiket – milyen szintű vendégeket – fogadnak ott? Sokat vagy keveset dolgozik az igazgató az irodában? Nappal van ott vagy inkább az esti órákban?

A festményszakértő tökéletes választásnak tartja a tájképeket vagy a csendéletet, mert ezek átélhető közeget jelenítenek meg. De természetesen itt nem kommersz, giccses tájképeket javasol, hanem minőségi, ízléses alkotásokat.A megfelelő választáshoz viszont mindenképpen ajánlott, hogy a cég tanácsadói segítséget kérjen.

A szakértő ajánlja

Kedves gesztus lehet, ha egy fővárosi vállalatnál budapesti látkép vagy a városra, Magyarországra utaló motívum jelenik meg. Mindez rokonszenvet ébreszt, azt sugallja, hogy a vezető számára fontos az a hely, ahol dolgozik. A kompozíció ábrázolhat például szőlőt, bort vagy görögdinnyét, egy trópusi csendélet viszont nem biztos, hogy jó üzenet egy közép-kelet-európai társaságnál.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik