Üzleti tippek

A franchise a válságban is életben tarthatja a céget

„Ki merné manapság kijelenteni, hogy biztos megoldásai vannak a vállalkozások problémáira? Vagy olyan sikerreceptet tud, amellyel évekre előre garantálja az üzleti partnerek egzisztenciáját? Valószínűleg csak azok a legalább közép-, de inkább nagyvállalatok képesek ilyenre, amelyek jól bevezetett névvel bírnak. Ennek köszönhetően még a tömeges elszegényedés közepette is talpon tudják tartani a hálózatuk egységeit. De ezt hirdetik az úgynevezett üzleti formátumú franchise-cégek is, és ígéretüket az átlagos gazdasági helyzetben még képesek is nagyjából betartani” – összegezte Haraszti Mihály vállalkozásfejlesztési szakértő.

Az évek óta tartó válság azonban illuzórikussá tette az egyre bizonytalanabb lábon álló hálózatok korábbi ígéreteit, és a láncoknak óriási erőfeszítéseket kell tenniük a talpon maradásért. „A vállalkozások felépítésének hibái, amelyek korábban is megvoltak, de a jó üzletmenet elfedte őket, a gazdasági mélyrepülés következtében egyre negatívabb hatást váltottak ki. A legszomorúbb, hogy sokan csak tüneti kezeléssel próbálkoztak, mivel fel sem ismerték a problémáik igazi okait” – tette hozzá a franchise-szakértő.

MIt lehet a válságos helyzetben tenni?

Haraszti Mihály szerint először is fel kell ismerni, hogy a franchise nem döntés kérdése, a hálózatosodásra alkalmassá is kell tenni a vállalkozásokat.

Olvassa el korábbi írásunkat is! A jó franchise egy cseppet kíméletlen

A cégek – az igazi épületekhez hasonlóan – három pilléren nyugszanak. Az első az az értékcsomag, amelyet a potenciális vevőiknek nyújtanak. A vevők ugyanis soha nem termékeket vagy szolgáltatásokat vásárolnak. Tele vannak feladatokkal, problémákkal, amelyekre a megoldást keresik, és ha ilyet találnak, akkor azt értékként fogadják el. Ha valakinek nincs személyes haszna egy termék vagy szolgáltatás használatából, akkor azt soha nem fogja megvenni.

A második tényező az épület alapozásának megfelelő stratégia első része, vagyis annak eldöntése, mik a vállalkozás céljai.

A harmadik elem a stratégia második fele, a felépítmény, vagyis az üzleti modell. Ez meghatározza, hogy a vállalkozás milyen módon kívánja elérni céljait.

„Működési és üzleti modellje csak annak a társaságnak lehet, amelynek stratégiája is van, hiszen az üzleti modell annak a végrehajtása. A tényleges franchise-vállalkozásoknak írásban foglalt, kiérlelt stratégiájuk van, amelyet a különböző helyszíneken sikeresen valósítottak meg. Azok a cégek, amelyek önmagában csak sikeres üzleti gyakorlatot kínálnak, nem pedig kidolgozott működési és üzleti modellt, a szélhámosság peremén ingadoznak” – fogalmazott a szakember.

Még több hálózat

Hogyan birkózhat meg a hipermarketekkel a sarki fűszeres?

Üzleti öngyilkosság lehet a költözés

Egyedül senkik vagyunk a piaci hajszában?

A szélhámosok hamar belebuknak a franchise-ba

Haraszti Mihály évtizedek óta foglalkozik a kis- és közepes vállalkozások növekedésével, és a franchise hazai szakértője. Több egyetemen és főiskolán tanított, könyveket, tanulmányokat és cikkek százait publikálta. Honlapja, a franchisemegoldások.hu évek óta elismert szakmai forrásnak számít.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik