Üzleti tippek

Ósdi informatikával kínlódhatnak a közös hivatalok

A kisebb önkormányzatok január elsejétől 60 napot kaptak arra, hogy más helyhatóságokkal összefogjanak.

Kötelezően közös önkormányzati hivatalt kell létrehozniuk azoknak a községi önkormányzatoknak, amelyek lakosságszáma nem haladja meg a 2000 főt. Az ennél népesebb települések önkéntes alapon dönthetnek arról, hogy részt vesznek-e az együttműködésben. Feltétel, hogy a közös hivatalba tartozó települések teljes lakosságszámának legalább 2000 főnek kell lennie, vagy pedig a települések számának el kell érnie a hetet – összegezte a törvényi szabályozást Miklósy Miklós, a Saldo Pénzügyi Tanácsadó és Informatikai Zrt. vállalatirányítási rendszerek üzletágának vezetője.

Ha az érintett képviselőtestületek nem állapodnak meg határidőre, vagy mégsem tudnak a közös hivatalhoz csatlakozni, akkor a kormányhivatal vezetője dönt a hivatali feladatok ellátásáról, illetve a megállapodás pótlásáról. Közös hivatalt alakítani, megszüntetni, ahhoz csatlakozni vagy abból kiválni önkormányzati ciklusonként csak egyszer, az általános helyhatósági választásokat követő 60 napon belül lehet.

További szabályok

A közös hivatalhoz tartozó önkormányzatoknak egy járáson belül kell lenniük, illetve a csoportba tartozók közigazgatási területét legfeljebb egy település közigazgatási területe választhatja el egymástól. A székhelytelepülést a részt vevő falvak, községek képviselő-testületei választják meg. Kivéve, ha a társulásba város is tartozik, mert akkor automatikusan a város lesz a székhely.

A város, illetve a kétezer fősnél nagyobb település nem tagadhatja meg a közös hivatalra irányuló megállapodás megkötését, ha azt a vele határos település kezdeményezi.

„Körülbelül 3300 önkormányzat van ma az országban, ami a körjegyzőségeket leszámítva is csaknem 3000 hivatalt jelent. A közös hivatalok megalakulását követően a hivatalok száma várhatóan kevesebb, mint a harmadára csökken.

Kevés lesz a kilencvenes évek informatikája

A Saldo tanácsadó cég tapasztalatai szerint a legtöbb önkormányzatnál a Magyar Államkincstár ingyenes, DOS-alapú programjait használják a főkönyvi könyvelésre és a beszámolókészítésre. Sok helyen ezeken felül más, szigetszerűen működő, önálló programokat is használnak a tárgyi eszközök nyilvántartására, a vagyonkataszterre vagy például a kötelezettségvállalás nyilvántartására. „Ezek az informatikai megoldások elavultak, a 15-20 évvel ezelőtti technikának felelnek meg: többnyire nincsenek integrálva, nincs közöttük, illetve az Excellel és az internettel adatkapcsolat. Emiatt többszöri az adatbevitel, és házon belül általában hosszas egyeztetések is szükségesek a lehetséges kinyerhető adatokról. További hátrány, hogy a kinyomtatott tengernyi adathalmazt újra fel kell dolgozni, hogy a különböző felhasználói szintek csak a számukra érdekes információkat lássák. Mindez rengeteg pluszmunkát jelent, nincsenek naprakész és pontos információk, vagy azok csak többszörös ráfordítással állíthatók elő. Ha hibát találnak a könyvelésben, ráadásul mindent újra kell számolni” – sorolta a leggyakoribb problémákat Miklósy Miklós.

Az önkormányzati törvény meghatározza a hivatalok maximális köztisztviselői létszámát is, és ehhez a létszámhoz a szakértő szerint már szintén kevés lesz a korábbi, elavult rendszer. A 2000 fő alatt települések zöme ugyanis csak néhány száz fős falu, amelyek eddig a szűkös források miatt nem is gondolkodhattak integrált IT-rendszerekben.

Kiút lehet a havidíjas bérlés és a távüzemeltetés

A szoftverek bérlése egyre inkább terjed a vállalkozások körében, és ez a kisebb-nagyobb önkormányzatok, a közös hivatalok számára is kézenfekvő lehet – tette hozzá az üzletágvezető. A tanácsadó cég integrált önkormányzati rendszerét, a Saldo Creator Budget programot az utóbbi években számos helyhatóság vezette be sikeresen, köztük közös hivatalok, valamint a hozzájuk tartozó önkormányzatok és intézményeik.  Ha nincs forrás a beruházásra, akkor a rendszer bérlése is lehetséges, de a szolgáltató akár az üzemeltetést is vállalja (ASP-alapú távüzemeltetés).

A Saldo önkormányzati rendszerében az adatbeviteli folyamatok egymásra épülnek, nincs párhuzamos feldolgozás, és a program folyamatosan követi a jogszabályi változásokat is. Fő előnye a gyors és pontos adatkinyerés: speciális kimutatások generálhatók, és ezek külön menüpontként tárolhatók. Természetesen a kincstári rendszerbe automatikusan felkerülnek a kötelező adatszolgáltatások is. Miklósy Miklós szerint a távüzemeltetési szolgáltatás még további előnyökkel is jár: egyrészt az önkormányzatok többmilliós beruházást spórolhatnak meg (szerver- és operációsrendszer-vásárlás, géppark-fejlesztés), másrészt megtakaríthatják az üzemeltetés járulékos energia-, illetve javítási költségeit, valamint a rendszergazdai szolgáltatásokra sem kell költeniük. (x)

Ajánlott videó

Olvasói sztorik