Üzleti tippek

Rengeteg a kár a cégautókban

A cégautók 37 százalékában esett kár tavaly, az élen a nagy autók és a terepjárók állnak.

4800 káresemény során több mint egymilliárd forint értékben károsodtak az autók tavaly. Átlagosan több mint 200 ezer forintos kár jutott egy gépjárműre. A legtöbb autó esetében a jármű nemcsak egyszer, hanem többször is károsodott – derül ki a LeasePlan Hungária saját, nagyjából 9000 autós flottára épülő elemzéséből.

A flottakezelő adatai szerint az elmúlt évben a listát a nagy autó és a terepjáró kategóriák vezetik 65 és 76 százalékkal. 92 százalékban törésből származó üvegkárokat állapítottak meg a kárszakértők, és alig 2 százalék volt a lopott és a totálkáros autók száma.

A totálkáros eseteket jellemzően a követési távolság be nem tartása és az elsőbbségadás elmulasztása okozta, de árokba is többször borult úgy autó, hogy végleg használhatatlanná vált. A fentieken túl 6 százalékban egyéb károkat is jelentettek a gépjárművezetők. Ezek között a zárrongálás volt a leggyakoribb, amelyet a kulcs elvesztése, a dísztárcsalopás és a jég okozta kár követett.

Az autók életkorának növekedésével és értékének csökkenésével párhuzamosan a kárszakértők által megállapított kár összege csökken. Az egy évnél fiatalabb autóknál volt a legmagasabb az egy autóra jutó kárösszeg, ami 271 000 forint volt.

Az év eleji téli hónapokban a fagyos, csúszós utak, valamint a kátyúk miatt jóval több sérülést regisztrált a flottakezelő. A „legkárszegényebb” hónap a december volt, amikor az autókat érintő balesetek átlagos kárösszege mindössze a fele volt a havi átlagnak. Ez az ünnepek miatti szabadságokkal magyarázható.

„Az üzleti életben különösen fontos, hogy a cégautók minél rövidebb időre essenek ki a napi használatból. Egy-egy káresemény kapcsán pedig nemcsak az időkieséssel és a keletkező pluszköltségekkel, hanem többletadminisztrációval és az ideiglenes csereautó miatti ügyintézéssel is számolni kell. Tapasztalataink szerint a költségek egy része megelőzhető, ha a vállalatok a cégautó-szabályzatban rögzített irányelvekkel és vezetéstechnikai tréninggel fejlesztik a gépjárműhasználók közlekedési kultúráját” – mondta Dobos Attila, a LeasePlan Hungária operációs igazgatója.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik