Üzleti tippek

Az okostelefonok világához okos reklámok kellenek

A válság, a közösségi média és az okos kütyük látványosan átszabták a cégek marketingkommunikációját, de vannak dolgok, amik nem változnak.

Liptay Gabriella, az Invitel kommunikációs igazgatója szerint kétségtelen, hogy az online marketing, a közösségi oldalak ma már a kampányok szinte kötelező elemei, de a klasszikus reklámnak is ugyanúgy létjogosultsága van. A magyarok még mindig átlagosan napi 4 órát ülnek a tévé előtt, és a digitális lapok előretörése mellett is még mindig több százezren olvasnak nyomtatott újságokat.

A klasszikus rádióreklámokat is sokan temetik, pedig egy izgalmas PR-interjú, ahol nem direkt üzenetek közvetítése a cél, szerves eleme lehet a marketingkommunikációnak. A PR-interjúk előnye, hogy összetettebb termékeket, szolgáltatásokat is el lehet magyarázni, ami egy félperces reklámszpotban lehetetlen lenne. Az Invitel is él ezzel a lehetőséggel, de a kisebb cégeknek is kézenfekvő lehet mindez a helyi vagy a célcsoportjukhoz passzoló rádiókban.

Nem minden a lájkolás

Aki nincs a Facebookon, az már nem is létezik – mondják sokan. Liptay Gabriella szerint viszont nem érdemes csak a közösségi csatornára építeni. Ez egyébként is kivitelezhetetlen, hiszen akarva-akaratlanul is integráltan kommunikálnak a vállalatok, és a saját, a szerzett vagy a vásárolt csatornákon keresztül folyamatosan kapcsolatba lépnek a fogyasztókkal.

A kötelező kör

A digitális világban weblap nélkül ma már nem lehet létezni. „A kis cégek esetében az sem gond, ha nagyon egyszerű honlapot készítenek, csak átlátható módon legyenek ott az online felületen is, így olyanokat is elérhetnek, akik személyesen az üzletükbe sohasem jönnének be” – javasolta a kommunikációs szakértő.

A mosolyon is múlhat

Saját médiajellegű csatorna lehet a cég hírlevele, a termékek használati utasítása, a márkamagazin, de az üzlethelyiség bejáratán lévő neonfelirat is. A PR-hoz tartoznak az olyan beszédes „apróságok”, mint a telefonos operátorok kedvessége, vagy hogy mosolyog-e az eladó. De a szakértő szerint még az is hathat a vevőkre, hogy agresszívan vagy udvariasan vezetik-e a kimatricázott céges autót.

A szerzett médiába tartoznak egyebek közt a sajtóközlemények és a szakmai rendezvények, amelyekről – ha érdekes és informatív – akkor az újságírók is szívesen beszámolnak.

A válság és utóhatásai

Az Invitel kommunikációs igazgatója vitatja azt, hogy a válságot megelőzően pazarlóak lettek volna a marketingkampányok, finomabban inkább úgy fogalmaz: volt bennük némi nagyvonalúság. A gazdasági nehézségek viszont magukkal hozták az erőteljes költségcsökkentést, és ebből adódóan „pozitív hozadékként” a tudatosabb, célzottabb kommunikációt. A kiélezett versenyben persze a kampányoktól mindenki az értékesítési eredmények gyors felfutását várja, de ezzel együtt az időigényes, nehezebben mérhető márkaépítést (például szakmai cikkek, sokrétű kapcsolattartás az ügyfelekkel) sem szabad elhanyagolni.

Milyen a jó reklám?

„Manapság az működik, ha jó minőségű, izgalmas, nem erőltetett, de a márkához kapcsolódó, közérthető formába öntjük az üzenetünket. Legyen ez tv reklám vagy PR-riport: ebben nem változott a világ, inkább az eszköztár lett sokrétű” – magyarázta Liptay Gabriella.  A jól eltalált, vicces vagy éppen informatív kisfilmeket is érdemes felvenni a marketingmixbe, hiszen ezek a megosztásokon, a vírusmarketingen keresztül – további költségek nélkül – is sokakhoz eljuthatnak. Például az Invitel ügyfeleinek ilyen kisfilmekben is bemutatja, hogy mire jó az IPTV, vagy a tévénézők hogyan használhatják ki az interaktív tévézés előnyeit.

A cukiság még mindig nyerő

A kisgyermek, ismert sztár vagy kutya, macska még mindig rendkívül népszerűvé tehetik a reklámkampányokat – és ezzel a komoly nagycégek is időnként előjöhetnek, de azt előre meg kell határozni, hogy kihez szól a vállalat, miért lesz az ismert színész vagy éppen egy kisállat a főszereplő. Liptay Gabriella, bár korábban vitatta a bájos reklámok eredményességét, ma már elismeri a sikerüket, hiszen ezek „elemelnek a szürke hétköznapoktól és mosolyt csalnak az arcunkra”.

Hallgassa meg a teljes beszélgetést! Liptay Gabriella, az Invitel kommunikációs igazgatója a Gazdasági Rádió A nap vendége című műsorában beszélt a részletekről.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik