Üzleti tippek

Észbe kaptak: jövőre két papírral kevesebb kellhet

Ha minden igaz, jövőre nem kell majd aláírási címpéldányt és cégkivonatot hurcolnunk.

Februártól nem kell aláírási címpéldánnyal és hiteles cégkivonattal ügyet intézniük a vállalkozóknak, ha elfogadja a kormány a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium kormányrendelet-javaslatát. Ez jövőre lehetővé tenné, hogy több tucat ügy esetében a különböző hatóságok és hivatalok interneten keresztül, közvetlenül kérjék le a cégnyilvántartási rendszerből a cégek kivonatát és az aláírási joggal rendelkezők aláírási mintáját vagy aláírási címpéldányát.

A két irat már jó ideje bosszantó a vállalkozók számára, hisz pluszügyintézést és költséget jelentett ezeknek a beszerzése. A hiteles cégkivonatért 3 ezer forint körüli díjat kérnek a közjegyzők, s az aláírási címpéldány is hasonló nagyságrendű tétel. Utóbbit már egy ideje ki lehet váltani a társasági szerződést készítő ügyvéd által készített aláírási mintával, amelyért az ügyvéd számíthatott fel díjat. (Bár sokszor eltekintenek ettől, ha a társasági szerződés módosításával egyidejűleg történik.)

A közjegyző ráadásul más sem csinált, csak kinyomtatta és lepecsételte az interneten bárki számára hozzáférhető KIM cégnyilvántartást. Az aláírási címpéldány elkészítéséhez ezt, a vállalkozó vagy más aláíró személyijén szereplő aláírást és a helyben készített aláírást használta. A kormányrendelet-tervezet szerint ezt februártól az ügyeket intéző hivatal végezné.

A változást a cégtörvény idén nyáron történt módosítása alapozza meg.

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal már egy ideje nem kér egyébként ilyen iratokat, elég egy személyivel bemenni, és minden más adatot lekér a hivatal. A közbeszerzéseknél sem kérik ezeket minden esetben – így például, ha elérhető az adott vállalkozás pénzügyi beszámolója a céginformációs szolgálatban, akkor azt sem kötelező a dokumentációhoz csatolni.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik