Üzleti tippek

Az uniós pályázat olyan, mint a lottóötös?

Minimálisan javult ugyan az EU-pályázatok megítélése, de a támogatáshoz való hozzájutást egyre nehezebbnek érzik a cégek.

Az 500 hazai kkv-vezető megkérdezésével végzett negyedéves kutatás azt mutatja, hogy kismértékben pozitív irányba módosult az uniós pályázatok megítélése abból a szempontból, hogy egyre több cég talál a vállalkozás számára hasznosnak vélt pályázati kiírást. A megkérdezett társaságok több mint harmada (33 százalék) hallott olyan pályázatról, amely komolyan érdekelheti a jövőben. Leginkább a középvállalatok voltak lelkesek (42 százalék), de a mikro- és kisvállalkozások harmada is jelezte, hogy találtak számukra hasznos pályázati kiírást. Emelkedett az egy vállalkozásra eső benyújtott pályázatok aránya is. Ezek az adatok arra utalnak, hogy bővülhet a pályázati rendszerben résztvevő cégek aránya – összegezte Németh László, a K&H kkv-marketing főosztályának a vezetője.

Az érem másik oldala

A tavaly márciusban megújított pályázati rendszer azonban úgy tűnik, hogy nem teljesen váltotta be a hozzá fűzött reményeket, hiszen a megkérdezettek továbbra is nehézkesnek tartják az uniós forrásokhoz való hozzáférést. Az előző negyedévhez képest 32 százalékról 39 százalékra nőtt azon társaságok aránya, amelyek így vélekednek. A mikrovállalkozásoknál ez az arány 31 százalékról 40 százalékra, a kisvállalkozásoknál pedig 34 százalékról 40 százalékra emelkedett, kizárólag a középvállalatoknál tapasztalható javulás. Ezzel szorosan összefügg, hogy a cégvezetők kevesebb mint fele (45 százalék) tartja valószínűnek, hogy támogatáshoz juthat az elkövetkezendő egy évben, ami az eddig mért legalacsonyabb érték – tette hozzá a szakértő.

Szörfölnek, lapozgatnak, kérdeznek

Az uniós pályázati lehetőségekről a vállalkozások többsége (65 százalék) az interneten keresztül értesül, míg szaklapokból és személyesen azonos arányban, 30 százalékuk szerez tudomást.  A kiírással és annak részleteivel kapcsolatban továbbra is a pályázati tanácsadó cégekhez fordulnak leginkább, a felmérés szerint a cégek több mint fele él ezzel a lehetőséggel.

Mi van az indexben?

A K&H és a GfK Magyarországon elsőként, 2004-ben kezdte el vizsgálni a hazai mikro-, kis- és középvállalkozások következő egy évre jellemző várakozásait. A negyedéves kutatásokban 500 magyarországi székhelyű, 2 milliárd forint* éves árbevétel alatti társaság vezetőjét kérdezik meg.

A felmérésben a vállalkozások gazdasági helyzetét leginkább befolyásoló 10 gazdasági tényezőt és annak várható változásait vizsgálják. Ezek között vannak a vevői, szállítói és banki kapcsolatok, a munkaerő, a vállalat pénzügyei, a gazdaságpolitika, a közterhek, az EU is. A legutóbbi kutatást 2012. június 6. és 14. között végezték.

* 2010 első negyedévét megelőzően ez az összeg 700 millió forint volt

Ajánlott videó

Olvasói sztorik