Üzleti tippek

A beteg is ügyfél – ez lenne a normális

Neten nézhető leletek és csetelés az orvossal. Ez a jövő.

Orvoselvándorlás, túlterhelt egészségügyi dolgozók, jelentős forráshiány, elmaradt beruházások – csak néhány állandó probléma a hazai egészségügyből. A magáncégek informatikai fejlesztései természetesen önmagukban nem orvosolhatják a súlyos gondokat, de valamelyest segíthetnének az állami ellátásban is, hiszen sokszor éppen ezek az újítások csökkentik a költségeket, és teszik valóban XXI. századivá az orvos-beteg kapcsolatot. A számítógépek és az okostelefonok világában egyértelmű, hogy az orvosok és a páciensek közötti kapcsolattartás ma már minimális beruházással is sokkal gördülékenyebbé tehető, így jelentősen lecsökkenhet a várakozás és a felesleges körök száma. Gondoljunk csak az elektronikus leletküldésre vagy akár a csetelésre.

Megéri fejleszteni?

Hirdetés és állásbörze helyett

Az Invitel idei innovációs versenyének pályázatai azt mutatják, hogy a válasz egyértelműen igen. A távközlési cég vezérigazgató-helyettese még március végén, az InnoMax díjátadót követően beszélt arról, hogy a benevezett projektek között most az egyik slágertéma az e-egészségügy volt.

Zsembery György úgy fogalmazott, hogy „a beteg is ügyfél”, és ezt főleg a magánorvosok közül egyre többen felismerik. Az állami egészségügyben természetesen lassabb a döntési folyamat, és a források előteremtése is nehézkesebb, de a jövő egyértelműen ezeké az újításoké lehet. Az egyik zsűritag Peredy Zoltán, a Nemzeti Innovációs Hivatal főosztályvezető-helyettese is hasonlóan vélekedett. Hozzátette, hogy az állami szerveknél a beszerzési és más előírások miatt korlátozottabb a mozgástér, de szerinte is az informatikai vonalon a felhasználóbarát online megoldások felé érdemes elmozdulni, amelyek segítségével például webes felületen is könnyen nyomon követhetőek a legfrissebb információk, leegyszerűsödhet a bejelentkezés, és a doktorokkal való egyeztetés is.

Nem álom

Az állami ellátás problémáit látva sokaknak hihetetlennek tűnik, hogy itt is lehet előrelépés. Ha viszont az InnoMax pályázói között körülnézünk, akkor látható, hogy nemcsak papíron léteznek a nagy tervek. A jelentkezők között többnyire magáncégek voltak, de például a dunaújvárosi állami kórház is beszállt az innovációs megmérettetésbe.

A verseny egyik résztvevője, a Webflow Kft. például a fogászok munkáját online fogászati praxismenedzsment rendszerrel könnyíti meg. Gyakori probléma, hogy a rendelőkben többféle szoftver fut, és emiatt a rendkívül időigényes, kézi adatátvitellel is bajlódniuk kell az ott dolgozóknak. A Webflow rendszerében viszont minden egy kezelőfelületen látható, amely bárhonnan – akár mobileszközökről is – elérhető, és a páciens számára is könnyen nyomon követhető a kezelés menete. A fejlesztők az egészségturizmusról sem feledkeztek meg, így a program több nyelv és valuta kezelésére is alkalmas, és együttműködik a fogászati ügynökségekkel is.

A beteg is ügyfél – ez lenne a normális 1
Fotó: Shutterstock

Az Oxivit Kft. pályázata kiváló példa arra, hogy a XXI. században milyennek is kellene lennie az orvos-beteg közötti kommunikációnak. IP-telefonos rendszerükkel a recepciósaik már a beérkező híváskor látják a telefonáló kartonját, és ez alapján azonnal tudnak időpontot adni a szakrendelésekre. A cég okostelefonos alkalmazásával az orvos bárhol belenézhet az előjegyzéseibe, így időpontokat is jóval egyszerűbben adhat.

A Budai Egészségközpontnál is részben hasonlóan gondolkodtak. Az általuk kifejlesztett online ügyfélszolgálat szintén a világhálón keresztül is betekintést ad a pácienseknek, akik így is foglalhatnak időpontot, ránézhetnek a kartonjaikra és az orvosi véleményekre. Az egészségközpont tervei között szerepel az online fizetés biztosítása is.

A jobbnál jobb ügyfélszolgálati rendszerek mellett viszont számos intézménynél az alapokkal, így például még magával az internet sebességével is gondok vannak. A dunaújvárosi Szent Pantaleon súlyponti kórházban a teleradiológia és a telemedicina bevezetésével jelentősen lelassult az átviteli sebesség. Emiatt ADSL vonalaikat nagy teljesítményű bérelt vonalakra cserélték. A gyorsabb és megbízhatóbb szolgáltatás az orvosok otthonról vagy távolról végezhető munkájában és a konzultációkban is rengeteget segít. Ez pedig adott esetben életet menthet.

Egy mondatban
Telemedicina: online kapcsolaton keresztül történő diagnosztikus, terápiás vagy távfelügyeleti eljárás.
Teleradiológia: radiológiai képek elektronikus úton történő továbbítása diagnosztikai vagy konzultációs céllal.

A Telki Magánkórházban gondoltak egy merészet, és úgy döntöttek, hogy a szerverszoba helyén is inkább a pácienseket fogadják, így teljesen kiszervezték az informatikai eszközparkjukat. Emellett a webes leletbetekintő rendszerüket is elindították, amellyel az érdeklődők – megfelelő belépési név és jelszó megadása után – bárhol hozzáférhetnek az intézményben készült orvosi dokumentációjukhoz.

A fejlesztések finanszírozásában az uniós források is segíthetnek, sőt az aktuális kiírásokat érdemes mindig végigfutni a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség oldalán. Jelenleg e témakörben az Innováció a fogászatban pályázat fut, amelyre 2012. május 31-éig adhatóak be a jelentkezések. Az NFÜ szerint ezen túl a Társadalmi Infrastruktúra Operatív Program (TIOP) keretében kiemelt cél az egészségügyi informatika rendszerszintű, központi fejlesztése. Ennek szakmai tartalmának meghatározása a Nemzeti Erőforrás Minisztérium Egészségügyi Államtitkárságának a feladata. A 2012-13-as évekre a TIOP 2.3 művelet keretében körülbelül 9 milliárd forint áll majd rendelkezésre az informatikai fejlesztésekre. A projektgazda a Gyógyszerészeti és Egészségügyi Minőség- és Szervezetfejlesztési Intézet (GYEMSZI) lesz. A tervek szerint a betegazonosítási rendszerek fejlesztésére, intézményközi- és intézményen belül informatikai fejlesztésekre, valamint közhiteles ágazati portál kialakítására is igényelhetőek majd források. A kiemelt projekt felhívásokat várhatóan a nyár folyamán teszik majd közzé.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik