Üzleti tippek

Cégautó – olcsóbb lehet a bérlés

A cégautópiacot két adóváltozás alakíthatja: népszerűbb lehet a bérlés, de a dízelüzemű járművek kevésbé lehetnek kapósak, mint tavaly.

Többnyire stagnáló újautó-értékesítési számok, kisebb változások a legnépszerűbb modellek toplistáján, valamint az év végén bejelentett törvényi változások jellemezték a 2011-es hazai gépjárműpiacot. Tavaly a cégautó-vásárlások közel 73 százalékos aránnyal vették ki részüket az 56,5 ezer darabos személy- és kishaszongépjármű-értékesítésből, ami 2 százalékos emelkedést jelent 2010-hez képest. A tartós bérlet áfa-visszaigénylési tilalmának megszűnésével a szakemberek idén az újautó-vásárlási piac flottaüzemeltetők javára történő átrendeződését prognosztizálják.

A hazai összesített személy- és kishaszongépjármű-értékesítési toplista élén a 2011-es évben is többé-kevésbé a korábban már megszokott márkákkal, első helyen a Forddal, másodikon a Volkswagennel, harmadikon az Opellal, negyediken a Renault-val és ötödiken a Skodával találkozhattunk. A teljes értékesítés több mint 70 százalékát a cégautók adták, így nem is meglepő, hogy a céges vásárlásoknál a vezető öt márka sorrendje ugyanígy alakult. A LeasePlan Hungária Zrt., gépjármű- és flottaüzemeltetőjének adataiból az derül ki, hogy a legnépszerűbb modellek a Ford Focus, a Skoda Octavia, a Renault Megane és az Opel Astra voltak.

Közel kétszeres értékesítési előnnyel a Ford szerepel az élen, és négy modellje – köztük az országos adatokkal összhangban egy kishaszonjármű (Transit) – is az első tíz közé került, a Focus pedig a dobogó első helyén végzett. Az országos személygépjármű-adatoknál is tapasztalható érdekesség, hogy a Hyundai márka tavalyi teljesítményével a cégautóknál is bekerült a top 10-be.

Ha a gyártók eladásait vizsgáljuk, akkor kicsit változik a 2011-es sorrend, hiszen a több márkát is egyesítő Volkswagen, Renault-Nissan és General Motors csoport is több járművet adott el tavaly, mint a Ford csoport. A tavaly értékesített autók több mint 20 százaléka a VW csoport, 15 százaléka pedig a Renault-Nissan csoport márkái közül került ki.
A LeasePlan adatai szerint a 2011-ben forgalomba helyezett flottaautók 80 százaléka dízelüzemű volt, ami közel 10 százalékos emelkedést jelent 2010-hez képest. A szeptemberben bejelentett adóváltozás, amely a jövedéki adó emelésével kevésbé vonzóvá tette a gázolaj üzemanyagot, a beszerzések területén tavaly nem igazán éreztette még hatását. A gázolaj áremelkedése miatt azonban a 2012-es évben a dízelautók dominanciájának visszaesését várják a szakemberek.

Az év végén elfogadott adótörvény-módosítások és a lakosság vásárlóerejének csökkenése várhatóan tovább növeli a céges új autók forgalomba helyezésének dominanciáját a magánvásárlásokkal szemben. A cég vezérigazgatója, Roelof Hansman véleménye szerint az áfalevonási tilalom megszűnése jelentősen növelheti idén a vállalatok autóbeszerzési kedvét. „Tovább nő a bérleti konstrukció pénzügyi előnye a saját tulajdonú vagy hitelből finanszírozott gépjárműflottákéval szemben, hiszen az év elején megnyitott csatorna lehetővé teszi, hogy a vállalkozások áfamentesen szerezzenek be gépjárművet. A flottakezelő cégek továbbra is visszaigényelhetik a személygépjárművek beszerzési árának áfáját, tehát a bérletidíj-kalkuláció alapja ezután is az autó nettó ára lesz. 2012. január 1-jétől pedig megszűnt a bérleti díj forgalmi adójának levonási tilalma, így a korábbiakhoz képest akár  27 százalékkal olcsóbbá válhat a cégautók bérlete.”

Ajánlott videó

Olvasói sztorik