Üzleti tippek

Hazai sikersztori: teljes felügyelet távolról

Informatikai szempontból a GIA-Hungária Kereskedelmi és Szerelő Kft. egy tipikus kisvállalkozás képét mutatta, pedig tevékenységük jóval komolyabb, rugalmasabb felügyeletet kívánt. A Windows Intune bevezetésével mindez kiszervezett formában, távolról oldható meg.

Az ipari felszerelésekkel, bezinkúttechnikai eszközökkel és napenergia-technológiai megoldásokkal foglalkozó GIA-Hungária alapvető, irodai IT-infrastruktúrája nem számított kiemelkedően nagynak. Egyetlen, már elavultnak mondható szerver és nyolc munkaállomás működött az irodában, hiszen a szoftverfejlesztésre egy ettől elkülönülő rendszert használnak. Egy ilyen méretű rendszer karbantartása elvileg nem bonyolult feladat, mégis sok probléma adódott a működtetés során.

Felügyelet nélkül

Az irodai rendszer időszakos karbantartását egy megbízott szakember végezte eseti szinten, az ebből adódó problémák viszont alkalmanként nem is derültek ki azonnal. Kótay Bálint ügyvezető több komoly problémára is emlékszik. “A nem megfelelő vírusvédelem miatt a gépek többször is megfertőződtek, botnetek használták ki a zombivá vált munkaállomásokat, olyannyira, hogy (önhibánkon kívül) többször is felkerültünk a spam-feketelistára, és napokig nem tudtunk e-maileket küldeni. A hibaelhárítás esetleges volt, nem egyszer fordult elő, hogy a munkatársak órákig nem tudtak dolgozni a számítógépeken.”

A 2010 őszén kinevezett vezető rögtön olyan megoldást kezdett keresni az informatika üzemeltetésére, amely egyrészt a legkevesebb beruházást és folyamatos költséget jelentette, másrészt a lehető legteljesebb mértékben levette a terhet a cég munkatársainak válláról.

Gyökeres változások

Több szolgáltató feltérképezése után a GIA-Hungária a Microsoft megoldások terén szakértőnek számító Zomputer Kft.-t választotta. Az új partner szerencsére szabad kezet kapott a megoldási eszközök terén, aminek bizony volt is alapja. “Minden területen érződött, hogy a rendszereknek nem volt igazi gazdájuk. A rendszergazdai teendőket eseti jelleggel ellátó szakember a Linuxhoz értett, ezért például az egyébként a Microsoft Dynamics NAV vállalatirányítási rendszert futtató, Windows-alapú szerveren linuxos levelezőrendszer működött. Az ügyfélgépek nem voltak domainbe szervezve, és a kliensgépek operációs rendszere sem volt egységes, többön például otthoni használatra tervezett Windows futott” – sorolja a feltárt hiányosságokat az üzemeltető cég ügyvezetője, Zombory Zoltán.

A Zomputer szakértői szerint a GIA-Hungária igényeit leginkább az szolgálta volna ki, ha a legtöbb informatikai funkciót szolgáltatásként biztosítanák. Így nincs szükség a szerver fenntartására sem, ráadásul az egyszeri, nagyobb beruházás helyett követhető, rugalmas, havi költségekkel működtethető a rendszer.

Felhőbe szervezve

Elsőként a kommunikációt kellett helyreállítani. A Linux alapú levelezőszerver kiváltására a Business Productivity Online Suite (BPOS) szolgáltatást vezették be. A felhőalapú megoldás segítségével csupán az ügyfélgépekre kellett telepíteni az Exchange szerver nélkül működtethető teljes körű levelező, kommunikációs és csoportmunka megoldást, illetve Outlook klienst.

A nagyobb lépés a távoli üzemeltetés megvalósítása volt, amelyhez először tesztjelleggel próbálták ki a Windows Intune szolgáltatást. Ezzel oldották meg az operációs rendszer és a kiválasztott Microsoft-szoftverek távoli menedzsmentjét, valamint a frissítések automatikus, központi telepítését is. Emellett az egyik legbosszantóbb probléma, a vírusok és egyéb kártékony kódok elleni védelem is megoldódott, hiszen a Windows Intune a központilag menedzselhető vírusvédelmet is ellátja.

Minden működik

A villámgyorsan és gyakorlatilag észrevehetetlenül feltelepülő Windows Intune minden problémát megoldott. A gyors és kényelmes hardver- és szoftverleltár mindig naprakészen mutatja, milyen eszközöket használ az ügyfél, a fontos frissítések pedig szabályozhatóan, központilag települnek a kliensgépekre. A távoli menedzsment elfeledteti az egykori telefonos segítségkéréseket és a várakozást a szakember megérkezésére, hiszen szolgáltató nem csupán látja a rábízott számítógépeket, de azoktól folyamatosan kapja az előre beállított jelentéseket, riasztásokat, amely alapján egyből be tud avatkozni.

A felügyelt gépek közé így már bekerülhettek a céges notebookok is, amelyeket korábban csak akkor lehetett menedzselni, ha a vállalati hálózatra csatlakoztak. Ezzel szemben a felhőkörnyezetben működő Intune esetében elegendő, ha a számítógép az internetre csatlakozik (akár otthonról is), és a frissítések, a hibakezelés ugyanúgy megoldható.

A GIA-Hungária kimondottan kedvezőnek ítéli a szolgáltatás díjazását is. A gépenként fizetendő összeg ráadásul tartalmazza a Windows 7 licenc frissítését is, ezért a következő operációs rendszer nem fog pénzébe kerülni az ügyfélnek. “Kezdetektől fogva ilyen megoldásra vágytunk: alacsony, kiszámítható költségek mellett semmivel nem kell foglalkoznunk, mert a számítógépeink mindig kifogástalanul működnek” – foglalta össze a tapasztalatokat Kótay Bálint.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik