Üzleti tippek

Százezreket gombolnának le a taxisokról

5 évente kellene megújítani egy előkészítés alatt lévő rendelettervezet szerint a taxisok vizsgáit, ami szakszervezeti becslés szerint alkalmanként mintegy 100 ezer forintba kerülne. Az érdekképviseletek igényelnék a személy-taxizás szabályozását, de a periodikus, díjköteles vizsgáztatásból nem kérnek. A rögzített árakat viszont díjaznák. Erről azonban nincs szó a tervezetben.

5 évente kellene megújítaniuk a taxisoknak a vizsgájukat, amire a Taxis Gépkocsivezetők Független Szakszervezete (TGFSZ) szerint nincs példa máshol. A periodikus vizsgáztatás a komplex országos rendezés része lenne. Elméleti és gyakorlati számonkérést is tartalmazna, KRESZ-ből, etikából, városismeretből, biztonság- és vezetéstechnikából.

A TGFSZ feltételezi, hogy mivel kormányzati törekvésről van szó, a vizsgáztatásból származó bevétel is az államkasszában landolna. Egy-egy a rendeletben tervezett taxis vizsga díja kb. 100 ezer forint lehet – becsült a szervezet ügyvivő-szóvivője, Fárbás Tibor.

Tiltakoznak a taxisok

A még csak munkaanyagként létező előterjesztés azokat a felvetéseket tartalmazza, amelyek elfogadásában a jogszabály előkészítésére felállított munkabizottság egyetértett – írta megkeresésünkre a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM). Ehhez képest az egyeztetésben részt vevő egyik érdekképviselet honlapján ez olvasható: „Na ebből már tényleg elég volt! Kiknek az érdeke lehet a közel 10 000 hazai taxist 5 évenként újra és újra beküldeni az oktatópadokba? Egy közelgő minisztériumi rendelet-tervezet szerint 5 évenként vizsgáznánk és fizetnénk rendszeresen, mert maximum eddig lenne érvényes egy taxi-engedély. Az Országos Taxisszövetség (OTSZ) ezt nem akarja!”

A TGFSZ szerint ez a rendelet-tervezet semmi másról nem szól, csak arról, hogy az állam állandó bevételi forrást szeretne csinálni a taxisokból. Pedig már most is többet szed be tőlük, mint egy hétköznapi autóstól, hiszen évente kell vizsgáztatniuk a kocsijukat, és háromszoros vizsgadíjat kell fizetniük. A TGFSZ egyébként eddig nem tudott részt venni a kormányrendelet egy éve tartó előkészítésében, mert nemrégen alakultak újjá. Most viszont ott akarnak lenni, mert nem szeretnék, ha a jelenlegi tartalommal lépne hatályba az új szabály.

Mi a nagyobb baj?

Az fn.hu kíváncsi volt, hogy vajon az-e a legnagyobb bajuk a taxisoknak, hogy újra és újra vizsgázniuk kellene, vagy inkább az, hogy a vizsgának díja is van. Fárbás Tibor szerint először a szabályozást kellene rendbe tenni (létszám, rögzített ár), hogy a taxisok egy kicsit levegőhöz jussanak, képesek legyenek fenntartani magukat és az autójukat. Nem igaz, amit a törvénytervezetben írtak, hogy a vállalkozásokat, háztartásokat nem terhelné meg az 5 évenkénti vizsgáztatás, ugyanis azt vagy a vállalkozás bevételéből lehetne fizetni, vagy ha az nem fedezi, akkor a konyhapénzből.

Más szakmákban sem kell újra vizsgázni, miért pont a taxisoknak kellene? – kérdezett vissza. De ha már ilyen feltételeket szabnak, akkor az lenne a minimum, hogy ne kerüljön pénzbe – tette hozzá. A jelenlegi gazdasági helyzetben azonban ezt elképzelhetetlennek tartja. Másrészt ha ennek díját elengednék, akkor máshol biztos beszednék a taxisokon ezt a pénzt – valószínűsítette.

Túl sok a taxis, kevés az utas és olcsók a díjak

A taxis vállalkozók helyzetét így jellemzi az ügyvivő szóvivő: csőd szélén bukdácsol több ezer taxis kisvállalkozó, évről évre 25-30 százalékkal csökken a forgalom, sokan dolgoznak áron alul, vagy csak áron alul hirdetve magukat (az ellenőrzés nem igazán működik), a válság is betett. Összefoglalva: egy újabb sarc nélkül sincsenek könnyű helyzetben a sofőrök és a társaságok.
Emellett egyre több állását elvesztett amatőr próbál szerencsét taxisként (mint a rendszerváltás környékén), amiben nagy szerepük van az erre biztató munkaügyi központoknak is.

Budapesten például mintegy 7-8000 taxis dolgozik (pontos számot nem tudni), 5900 engedéllyel (cégre vagy autóra a taxisok számától függetlenül elég egy engedélyt kiváltani). Összehasonlításul: Bécsben 2500, Pozsonyban 3000 taxis van az utakon. Minden más nagyvárosban megoldották már, hogy lakosságszámhoz mérten legyen maximálva a taxisok száma (kimenő rendszerben), de Budapesten még nem. Pedig egy ilyen korlátozás plusz széles körű szankcionálás a szabályt szegőkre (például kizárás) nagyon kellene a normális működéshez.

Rögzített tarifákat szeretnének

A budapesti tarifák és taxis létszám szabályozására 15 éve nem tett semmit az erre felhatalmazott önkormányzat és most is csak ígéretek vannak. 9 évvel ezelőtt hatóságilag rögzített árról döntött a parlament, de a fővárosi önkormányzat azóta sem vezette ezt be. 11 éve változatlan, 240 forintos a hatóságilag rögzített maximális nappali tarifa Budapesten – sorolta Fárbás Tibor.

Ehelyett a TGFSZ a költségeket is fedező rögzített árat szeretne, hogy gátat szabjanak az egymás alá ígérésnek. Az fn.hu felvetését, hogy ennek a GVH nyilván nem örülne megerősítette Fárbás Tibor, mert már próbáltak egyeztetni a hivatallal. Viszont úgy gondolják, hogy ha lenne erre jogszabály, mert például a főváros úgy gondolná, ha rögzíti a taxis árakat, annak pozitív hatásai lehetnek (pl. nem feketén dolgoznának egyes taxisok, a turistáknak is kiszámíthatóbb lenne a tarifa), akkor a hivatal sem tehetne semmit. Most 300 forintos kilométerdíj lenne indokolt a költségek és adóvonzatok figyelembe vételével – számszerűsített.

A taxizás hatályos szabályozása nehezen áttekinthető, részben elavult, nem különül el a közúti árufuvarozókra és személyszállítókra vonatkozó előírásoktól – ezért van szükség önálló szabályra, írta kérdésünkre az NFM. A rendelkezések újjáalkotásával egyetlen jogszabályban jelennének meg az ország egész területén egyformán érvényes, egyszerűbben alkalmazható általános szabályok. Az érdekképviseletek többször kérték az önálló szabályozás kialakítását, amely az általuk elvárt piaci rendteremtést is segítheti, az utasok színvonalasabb kiszolgálásához vezethet. A tervezet jelenleg is az érdekképviseleteknél van véleményeztetésre, észrevételeiket a minisztérium a szöveg véglegesítésénél figyelembe veszi majd.

Az Európai Unió a közúti közlekedési szolgáltatók (árufuvarozók, buszvezetők) alapképzését és továbbképzését írja elő egységesen, a taxisok esetében a kérdéskör rendezését nemzeti hatáskörben hagyja.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik