Üzleti tippek

Mitől magyar, mitől jó?

A világ számos országában évről-évre kiosztják a Superbrands díjakat, ezzel elismerve a legkiválóbb márkákat. Idén a hazai zsűri úgy gondolta nagyobb figyelmet kell fordítani a magyar termékekre, szolgáltatásokra, ezért létrehozták a MagyarBrands díjat, melyet a legjobb hazai márkáknak ítélnek oda. A Figyelő hetilapban csütörtökön megjelent lista alapján 2010 legjobb fogyasztói márkájának a Pick, míg a legjobb üzleti márkájának a Rába bizonyult.

Az elmúlt évtizedekben fokozatosan alakult át a vásárlók igénye és a külföldi termékek helyett ma már egyre szívesebben választják a magyar árukat. A fogyasztók, az általuk megvásárolt termékekkel hozzájárulnak a hazai vállalatok, és így Magyarország gazdaságának fejlődéséhez is. A MagyarBrands célja, olyan magyar vonatkozású márkák díjazása, amelyek a magyar vállalkozások méltó képviselői lehetnek hazánkon kívül is. A díjjal várhatóan a termékek megbízhatósága és elismertsége is növekszik a fogyasztók szemében. A MagyarBrands díjra idén a Superbrands zsűrije és egy négy fős bizottság jelölte az egyes márkákat, 2011-től azonban már a magukat hazainak érző márkák önállóan is pályázhatnak. „Célunk az volt, hogy hiteles, megalapozott módszertanon nyugvó minősítési rendszert hozzunk létre” – mondta Wiszkidenszky András, a Superbrands Magyarország igazgatója, hozzátéve: a zsűri publikus adatok alapján és legjobb tudásuk szerint pontozott és ez alapján alakult ki a Figyelőben publikált lista.

A MagyarBrands program a márkákat hét kritérium alapján értékeli. Ebből négy – tradíció, menedzsment, foglalkoztatás, tulajdon – számszerűsíthető, nyilvánosan elérhető adat. A brand ismertségét a fogyasztói márkák esetében reprezentatív fogyasztói kutatás alapján a GFK Hungária piackutató cég méri, az üzleti brandek esetében pedig szakmai zsűri pontoz. Fontos szempont még a márka jó hírneve és az is, hogy a vevők alapvetően pozitívan viszonyuljanak hozzá, vagyis szeressék, valóban magukénak érezzék azt.

A fogyasztói kategóriában a Figyelőben olvasható 50-es toplista vezetője a Pick, mely száz százalékig magyar tulajdonú, vezetésű, és kizárólag hazai munkaerőt foglalkoztató cég, ez azonban a Kalmopyrin és a Zwack Unicum kivételével az első tíz helyezett mindegyikére igaz. A győztes brand emellett széles körben ismert, jó hírű és kedvelt is: e tényezők emelték első helyre. A Gyulai az ismertségének köszönheti ezüstérmét, reputáció és kedveltség alapján a Herendi és a Zsolnay lett volna a második, illetve harmadik helyezett. A kizárólag külföldi kézben lévő vállalatok márkái közül a Törley teljesített a legjobban: a hazai munkavállalók foglalkoztatása mellett a kedveltsége hozott számára pontokat. A sörök versenyét a Dreher nyerte, a Soproni viszont ismertségben több pontot kapott, és rávert az amúgy kedveltebb Borsodira és Arany Ászokra – holott utóbbiak több magyar felsővezetővel is büszkélkedhetnek. A lista nagy meglepetése, hogy sem a Sport szelet, sem a Pöttyös Túró Rudi nem került az első ötven közé. A Tibi a hazai menedzsment és a részben magyar tulajdonos miatt került a listára.

Az üzleti márkák 25 tagú rangsorának első helyét a nem száz százalékban hazai tulajdonban lévő, ám magyar munkaerőt és menedzsmentet foglalkoztató Rába nyerte, mely a hetekben elnyerte Figyelő TOP 200 „Az év legeredményesebb magyar vállalata” díjat is. A járműipari cég elsősorban az identitás, ismertség és jó hírnév kritériumokra kapott magas pontszám alapján végzett az élen. A reputáció tekintetében a NavNGo teljesített a legjobban, míg a lista vezető márkái közül a Richter. A jelentős külföldi tulajdonú cégek márkái közül „legmagasabbra” az Egis és az Ajka Kristály jutottak – ismertségüknek, jó hírnevüknek és identitásuknak köszönhetően.

A magyar márkák idei, első alkalommal összeállított toplistája az értékelés során szerzett pontszámok alapján alakult ki, mely a csütörtökön megjelenő Figyelőben olvasható elsőként. A helyezéstől függetlenül összesen 100 fogyasztói és 50 üzleti (B2B) márka viselheti majd egy éven át a MagyarBrands logóját. A jövő évi pályázatot november negyedikén írják ki, és arra 2011. május 31-ig lehet jelentkezni. A teljes MagyarBrands listát a november 4-i, csütörtöki konferencián ismertetik, melyet Dr. Navracsics Tibor miniszterelnök-helyettes nyit meg.

A teljes lista és további részletek a Figyelő legfrissebb számában.

Mitől magyar, mitől jó? 1



Ajánlott videó

Olvasói sztorik