Üzleti tippek

10 millióra büntették az ATV műsorát

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 10 millió forint bírságot szabott ki a TeleMedia InteracTV Produkciós Kft.-re, mivel a cég az ATV televíziós csatornán a 2009 második félévében sugárzott "Többet ésszel" elnevezésű játék kapcsán "agresszív, tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot valósított meg".

A TeleMediának az ATV-n 2006. április elseje óta sugárzott “Többet ésszel” című játékában pénznyereményt ajánlottak fel különböző feladványok megfejtése ellenében, a fogyasztók emelt díjas – 375 forint/hívás – telefonálással kerülhettek műsorba. A telefonhívás azonban nem garantálta a műsorba kapcsolást, nem jutott minden telefonáló adásba, miközben a bekapcsolásra nem kerülő hívásokat is kiszámlázták.

A GVH által vizsgált időszakban – 2009 második félévében – a műsor során a nézők folyamatosan olyan információkat kaptak, amelyek a tájékozott döntés meghozatalát kedvezőtlenül befolyásolták – olvasható a közleményben.

A műsorvezetők alaptalanul közölték, illetve sugalmazták, hogy szinte minden betelefonáló bekerül az adásba, hiszen a rendelkezésre álló adatok ezt nem támasztották alá, a telefonhívások töredéke került csak bekapcsolásra. Ugyanez mondható el arra az esetre, amikor azt sugallták, hogy bármikor, akár a következő pillanatban be lehet telefonálni és be lehet kapcsolódni a játékba, mivel a számítógépes rendszer nem garantálta a játékba való bekapcsolódást.

Eközben a fogyasztó ezt az állítást úgy értelmezte, hogy a “betelefonálás” nem a hívásindítását jelenti, hanem azt, hogy a hívó felet be is kapcsolják az adásba és lehetősége lesz elmondani az általa helyesnek vélt megoldást – érvel a GVH.

Hasonlóan alaptalan volt a versenyhivatali vizsgálat szerint az az állítás, hogy csak a fogyasztón múlik, hogy megnyeri-e a nyereményt, ugyanis a nyeremény megszerzése nemcsak a helyes megfejtés ismeretét feltételezte, hanem ennek a műsorvezetővel való közlését is, amelyre csak akkor nyílt lehetőség, ha a fogyasztó bekerült az adásba. Ez azonban nem kizárólag a hívásindítástól függött, hanem a számítógépes rendszer döntésétől is, amit viszont a fogyasztó már nem tudott befolyásolni.

A GVH szerint ezenkívül több műsorvezetői közlés nem felelt meg a valóságnak, és a GVH álláspontja szerint ezek “együttesen alkalmasak olyan pszichés nyomásgyakorlásra, mely a fogyasztói döntési folyamat megzavarására képes”. Ennek eredményeként a nézők esetleg akkor is a betelefonálás mellett döntenek, ha ilyen döntést a fenti nyomásgyakorlás nélkül – a korrekt információk ismeretében – nem hoztak volna.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik