Üzleti tippek

Milliárdos bukta a hazai médiapiacon

Az RTL Klub árbevételének több mint hétmilliárd forintos visszaesése ellenére is őrzi piacvezető helyét, a TV2-t viszont ismét a tulajdonos finanszírozza.

Nem tárul elénk túl vidám összkép a legnagyobb hazai médiavállalatok tavalyi üzleti eredményei láttán. A cégek döntő többségének jelentősen csökkent az árbevétele, és általában ennél is nagyobb mértékben fogyatkozott a nyeresége.

A táblázatunkban szereplő harminc médiavállalat összesített nettó árbevétele a válság által már részben érintett 2008-as évben 223 milliárd forint volt, ez tavaly 196 milliárdra apadt. Mindez közel 27 milliárdos csökkenést jelent, azaz majdnem egy RTL Klubnyi árbevétel tűnt el nyomtalanul a piacról – csak a top 30 céget nézve.

Forrás: Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium, céginformációs adatbázis, árbevétel és eredmény (ezerr forint)

Forrás: Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium, céginformációs adatbázis, árbevétel és eredmény (ezerr forint)

A nézettség és üzleti eredmény tekintetében is piacvezető kereskedelmi csatorna, az RTL Klub 2008-as, bő 36 milliárdos árbevétele tavaly 7,2 milliárd forinttal, azaz 20 százalékkal esett vissza. A TV2-t működtető társaság esetén 4,6 milliárdos a csökkenés, ez az RTL-hez képest arányaiban egy hajszállal kisebb – 18 százalékos – visszaesést jelent.

Forrás: Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium, céginformációs adatbázis, árbevétel és eredmény (ezer forint)

Forrás: Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium, céginformációs adatbázis, árbevétel és eredmény (ezer forint)

Adózott eredmény tekintetében viszont jobban áll az RTL, hiszen „csak” 1,2 milliárd forintot buktak 2008-hoz képest, miközben a TV2 a feleakkora nyereségéből 1,6 milliárdot. Pénzügyi tekintetben tehát az RTL jobb helyzetben van a fő konkurensnél, a válság ellenére 3,4 milliárdos adózott eredmény értek el, és ebből még osztalékot is fizetnek a tulajdonosoknak.
A TV2 viszont a társaság beszámolója szerint néhány jobb év után újra tulajdonosi finanszírozásra szorutl. Az MTM-SBS Zrt. 2006-tól kezdődően visszafizette az anyacég által korábban biztosított forrásokat, tavaly azonban 866 millió forintnyi hitelt kaptak a ProSiebenSat.1 csoporttól, s az átmeneti tulajdonosi finanszírozásra előreláthatólag az idei év végéig még szüksége lesz a cégnek. Ezt konkrétan azzal indokolják, hogy az elmaradt nyereség és a nagy értékű filmcsomagok finanszírozási igénye negatív cash-flow-hoz vezetett.

Egyesülés előtt

A hazai médiacégek között tartja harmadik helyét a Sanoma Budapest Zrt. Arányaiban kisebb – 16 százalékos – bevételcsökkenést könyvelt el a vállalat, mint a fenti két televízió, viszont ez is 3,6 milliárdos visszaesést jelent. Jelentősen soványodott, azonban a Sanoma adózott eredménye a 2008-as hárommilliárd forinthoz képest tavaly 174 millió forintos nyereséget ért el a cég. A Ringier Kiadó Kft.-nél a tavalyi visszaesés egymilliárd forintot tett ki, ez nyolcszázalékos csökkenést jelent, azaz kisebbet, mint a piaci átlag.

A megyei napilapokat kiadó Axel Springer Magyarország Kft.-nél 2009-ben 1,3 milliárd forinttal fogyatkozott az árbevétel. A hetilapokat, magazinokat megjelentető Axel Springer Budapest Kft.-nél valamivel több, 1,6 milliárdos volt a csökkenés. Viszont amíg az Axel Springer napilapos cégének nyeresége gyakorlatilag feleződött, addig a „hetilapos” a korábbi egymilliárdos eredményéből „csak” 300 milliót bukott.

Amennyiben a Ringier Kft. és a két hazai Axel Springer-cég 2009-es árbevételét összeadjuk, 30,6 milliárdos összeget kapunk. Azaz az összeolvadást tervező cégek jelen állás szerint hangyányival megelőznék az RTL Klubot. A Népszabadság Zrt. fúzióhoz való csatlakozásával pedig már egy közel 36 milliárdos vállalatról lenne szó. Ugyanakkor a pletykák arról szólnak, hogy a napilapkiadó nem biztos, hogy része a közös Axel-Ringier médiavállalatnak. A Napi Gazdaság korábbi értesülése szerint a Népszabadság eladásáról tulajdonosa a HVG-t jegyző WAZ csoporttal tárgyalna.

Kisebb létszámmal

A válság miatt rohamos ütemben csökkenő bevételek miatt a médiavállalatok többségénél 2009 az átszervezések, leépítések éve is volt. A társaságok által leadott beszámolókból – a tavalyi és a 2008-as évet összevetve – a leépítések tényleges mértékével kapcsolatban csak részben lehetünk okosabbak. Egyrészt a krízisre legfürgébben reagáló cégek már 2008 végén a létszámhoz nyúltak, másrészt a médiapiacon még mindig jellemző számlás foglalkoztatás is torzítja a képet. Harmadrészt pedig a televíziók esetében nincsen ebben benne a műsorokat beszállító cégeknél történt létszámcsökkentések. Nem véletlen, hogy a lenti számoknál combosabb elbocsátásokról lehetett hallani gyakorlatilag mindegyik médiavállalattal kapcsolatban. A Magyar

A szebb napokat látott Népszabadság Zrt. egyébként nem zárt túl jó évet tavaly. Árbevétele egyetlen év leforgása alatt 1,2 milliárd forinttal csökkent, bár még így is a tizenkettedik legnagyobb hazai médiavállalatról van szó. A társaság ugyanakkor a veszteség terén is a legnagyobbak közé tartozik. 2008-ban 460 millió forintos mínuszuk volt, ami a tavalyi évben több mint 1,2 milliárd forintra hízott.

Egyik évről a másikra a legnagyobb médiavállalatok élbolyába ugrott a Chello Central Europe Zrt. A cég neve korábban Sport1 Zrt. volt, a névváltoztatást az indokolta, hogy a tulajdonos Chellomedia közös cég alá szervezi az évek során megszaporodott televíziós érdekeltségeit, amelyeket eddig külön-külön társaságokban kezeltek, illetve kezelnek még mindig. A vállalat 8,8 milliárdos gigavesztesége az átalakítás számlájára írható. A cégadatok szerint terven felüli értékcsökkenést számoltak el a tavalyi évben, ugyanis a korábban a társaság könyveiben nyilvántartott cégérték magasabb volt, mint a piaci érték.

Úgy tűnik, hogy a válság miatt már a betelefonálós műsorok sem lelkesítették annyira az embereket. Az ilyen emelt díjas vetélkedőket a világ több országába készítő TeleMedia InteracTV Kft. 2008-as, 9,4 milliárdos árbevétele ugyanis tavaly pont a felére esett vissza. Mondjuk a 4,7 milliárdos eredmény sem hangzik rosszul, a pár éve még teljesen ismeretlen cég ezzel éppen megelőzi az Origo Zrt.-t. Ráadásul a bevételek csökkenése ellenére a nyereségét még növelte is a TeleMedia.
Érdekes módon a politikával, közélettel foglalkozó médiumok az átlagnál jobban teljesítettek. Kiemelkedik közülük a HírTv Zrt., amely ugyan csak egy televíziót és egy hozzá kapcsolódó netes híroldalt működtet, ám ezzel is a 13. legnagyobb hazai médiavállalattá nőtte ki magát. A cég 5,2 milliárdos árbevétele 34 millió forinttal több, mint az előző évi. Ugyanakkor a 2008-as 286 milliós nyeresége 211 millióval csökkent.

Politikai pálya

Az ellenkező politikai oldal emblematikus csatornájának tartott ATV-t működtető társaság árbevétele 2,1 milliárdos, ez kevesebb mint a fele a HírTv által elért összegnek. Az ATV Zrt. árbevétele 64 millió forinttal csökkent, nyeresége viszont ötmillióval emelkedett.

tudta-e

A Bors napilapot megjelentető Híd Rádió zrt. a korábbi 310 milliós veszteségéből tavaly a piaci nehézségek ellenére is ledolgozott 292 milliót.

A két televízió eredménye közötti különbség fő oka a kábeles és műholdas szolgáltatóktól érkező díjakban keresendő. A szolgáltatók többségénél mindkét csatorna az alapcsomag része, ám a pletykák szerint a Hír Tv jóval drágább. Ezzel kapcsolatban fogódzót csak az ATV éves jelentése ad, amelyben elárulják, hogy tavaly reklámokból 900 millió, előfizetési díjakból pedig 879 millió forintnyi bevételük volt. Ez azt jelenti, hogy háztartásonként és havonta átlagosan nagyjából 30 forintba kerülhet a csatorna a kábeles és műholdas szolgáltatóknak.

Politikai vonalon maradva: a válság ellenére 120 millió forinttal nőtt a Magyar Nemzetet kiadó Nemzet Kft. árbevétele, és a korábbi veszteséges működés után immár pozitív egyenleggel zárta a piaci trendekkel szembemenő eredményű cég a 2009-es évet. A harmincas listánkról éppen lemaradt Népszava Lapkiadó Kft. esetén kevésbé volt jó a tavalyi év, amit 171 milliós veszteségük is mutat.

A rádiók közül a legmagasabb árbevételt az éterből novemberben eltűnt Sláger Rádió érte el. (A Danubius Rádió tulajdonosa lapzártánkig nem adott le mérleget.) A Sláger árbevétele a csonka üzleti évben 38 százalékkal csökkent, ami a körülményekhez képest nem is rossz. Nyeresége viszont a 2008-as 1,2 milliárd után tavaly mindössze 167 millió forintot tett ki.

Üzleti szempontból a Sláger és a Magyar Rádió után a legmagasabb árbevételt a Rádió 1 Kft. érte el. Különösen szép eredmény, hogy az adó 1,5 milliárd forintos árbevétele 80 millióval magasabb a 2008-asnál.

tudta-e

Az egy alkalmazottra jutó havi átlagbér az RTL Klubnál 446 ezer, a Magyar Rádiónál 399 ezer, az Index.hu-nál 352 ezer, az Axel Springer Budapestnél pedig 346 ezer forint.

Hallgatókat nyert a Sláger megszűnésekor, de üzletileg összességében nem zárt túl jó évet a Rádió Juventus Zrt. A cég 2008-as, 533 millió forintos árbevétele tavaly 411 millióra csökkent, vesztesége pedig 41 millióról 130 millióra nőtt.
Hasonló trendek láthatók a Klubrádió Zrt. esetén is. A társaság a 2008-as 876 millió forintos árbevételének negyedét elvesztette tavaly. Vesztesége ezzel párhuzamosan 44 millióról 186 millióra emelkedett. A fenti két rádióhoz képest már-már üdítő látványt nyújtanak az InfoRádió Kft. mutatói. Az adó árbevétele 669 millió forint volt, ami gyakorlatilag ugyanannyi, mint egy évvel korábban, s ezzel az egyetlen, fővárosi frekvenciával rendelkező InfoRádió megelőzte a rádiós hálózatot fenntartó Klubot. Ugyanakkor nyereséges működésről itt sincs szó, a 2008-as 44 milliós mínusz tavaly 63 millióra nőtt.

Online feltörekvők

Az internetes médiavállalatok között a legjobb helyen az Origo Zrt. végzett. A társaság vezérigazgatója már a lapunknak év elején adott interjújában is jelezte, hogy a tavalyi évükről a mérlegadatok nem festenek majd szép képet. Ennek oka – a válság mellett –, hogy LifeNetwork és OzoneNetwork néven indított televízióik tavaly még vitték a pénzt, érdemi bevételt csak az idei évben hoznak.

Nem volt véletlen a lelki felkészítés, valóban nem túl rózsásak a számok. Az Origo Zrt. árbevétele 17 százalékkal, azaz 759 millió forinttal csökkent. A cég vesztesége 2008-ban 833 millió forint volt, ez tavaly további 400 millióval nőtt, azaz meghaladta az 1,2 milliárd forintot. Az Index.hu Zrt.-nél eközben a válság ellenére is 15 százalékkal növelték nettó árbevételüket. Ennek ellenére a korábbi, 183 milliós nyereségük tavaly 97 milliós veszteségbe fordult át.

Miközben a nagy netes mogulok veszteséget termelnek, addig a „második vonalban” mozgó online cégeket kevésbé viselte meg a válság. Sőt, az Index.hu testvércége, a Portfólió gazdasági híroldalt működtető NET Média Zrt. kifejezetten szárnyalt. A cég 1,3 milliárdos árbevétele majdnem a duplája a 2008-asnak, a két évvel ezelőtti, 149 milliós adózott eredményük pedig 465 millió forintra nőtt.

Hasonlóan jó évet zárt a Media Hungary tihanyi helyszínének lefoglalása kapcsán sokat emlegetett Generál Média Kft. is. A többek között a MyVIP-et és az Ingatlanok.hu-t üzemeltető társaság árbevétele 576 millióról 1,2 milliárdra ugrott, 43 milliós nyereségük pedig a tavalyi évben 95 millió forintra emelkedett.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik