Üzleti tippek

Kiszolgálva, vagy kiszolgáltatva?

A kkv-k 20 százaléka gondolkodik azon, hogy lecserélje gáz, vagy áramszolgáltatóját, derült ki egy felmérésből. S bár a kkv-s piacban rengeteg a lehetőség, még kevéssé vették célba őket az energiaszolgáltatók. Ezt jól mutatja, hogy a cégek 50 százalékát egy éven belül semmilyen ajánlattal nem keresték meg. Kevés az információ, pedig az energiaköltség nem csekély a céges büdzsében.

A már liberalizált kkv- energiapiac felmérésére vállalkozott a BellResearch kutatócég a MentorPartner tanácsadócéggel karöltve. A tíz főnél többet foglalkoztató cégeket (leszámítva az ezer nagyfogyasztót) kérdezték meg arról, tervezik-e, hogy áram, vagy gázszolgáltatójukat lecseréljék. Azért erre a szegmensre voltak kíváncsiak, mert ez az a cégméret, amivel nem foglalkoznak egyenként az energiaszolgáltatók, és ezért kevés információ van arról, hogy mire lenne szükségük az érintetteknek. 44 ezer ilyen cég van, közülük 900-at kérdeztek meg.

A BellResearch kutatási igazgató-helyettese, Virágh Miklós ismertette a hétfői konferencián a részleteket. Arra kerestek választ többek között, mitől függ, hogy egy vállalkozás hajlandó-e lecserélni gáz-, vagy áram szolgáltatóját. Nem nagy meglepetésre azt állapították meg, hogy a leginkább motiváló tényező az ár. Konkrétan havi mintegy tízezer forint megspórolása már elég a váltáshoz. Fontos lehet ezen kívül a rugalmasság is, például az elszámolásban, a fizetési határidőben. Az elégedettség is meghatározó tényező, ugyanis akik 5-ös skálán 4-esre értékelték, mennyire elégedettek jelenlegi szolgáltatójukkal, azok valószínűsítették azt is, hogy váltanának.

Kíváncsiak voltak arra is, vajon mennyire felkészültek a cégek a szolgáltató-váltásra. A megkérdezettek fele úgy nyilatkozott, hogy tájékozott ebben a dologban, azonban a kontrollkérdésnél kiderült, hogy egy részük nem tudja megmondani, hogy például mennyi a saját éves fogyasztása. A tájékozott vállalkozások közül pedig mindössze egynyolcad rész vette a kezébe az energiakérdést annyira, hogy ajánlatokat kért egy esetleges váltáshoz. Pedig a céges költségekben jelentős tétel az energiaszámla, derült ki szintén a kutatásból.

Ennek ellenére a cégek még kevéssé gondolnak arra, hogy ezen a területen több információt kellene begyűjteniük, és az sem egyértelmű, hogy az információnyújtásban maguk a szolgáltatók érdekeltek-e. Egyfelől nem, állapították meg, mivel a tájékozottság növeli a szolgáltató-váltási hajlandóságot, vagyis az elvándorlást. Másfelől viszont igen, mert az alapos tájékoztatás egyben a vevőszerzés útja is lehet. Hogy végül is mennyire átfogó a tájékoztatás, arra abból lehet következtetni, hogy a cégek fele egy éven belül semmilyen ajánlatot nem kapott arra, hogy szolgáltatót váltson (vagy legalábbis nem emlékeznek ilyen esetre).

A megkérdezett vállalkozások 15 százaléka már lecserélte áramszolgáltatóját, 22 százalék pedig gázszolgáltatóját. Közülük 74 illetve 63 százalék volt elégedett ezzel a cserével. 20 százalék mondta azt, hogy gondolkozik a váltáson, de amikor megfordították a kérdést, hogy ha újra választanának, jelenlegi szolgáltatójukra voksolnának-e, nyolcvan százaléknál sokkal rosszabb volt az arány.

A lekérdezés arra is kitért, mivel nem elégedettek az energiafogyasztók. Itt a kiszolgálást említették meg, például a különböző hibák elhúzódó kezelését, illetve azt, hogy nagyon nehéz a számlán kiigazodni. Ide kapcsolódott az átláthatóság kérdése, hiszen nehéz úgy szolgáltatót váltani, ha nem összehasonlíthatóak a szolgáltatások. Elhangzott, hogy talán szükség lenne egy a banki THM-hez hasonló mutatóra az energiaszektorban, hogy könnyebben eligazodjanak a fogyasztók.

Tanácsul a döntés előtt álló kkv-knak Kaderják Péter a Regionális Energiagazdasági Kutatóközpont igazgatója azt fogalmazta meg, hogy mindenképpen több helyről kérjenek árajánlatot, legyenek körültekintőek a különböző hűségnyilatkozatokkal, és ne feltétlenül döntsenek amellett, hogy a teljes energiaellátást egy szolgáltatótól kérjék.

A MentorPartnertől Szamosi Judit projektvezető elmondta, a kutatás alapján információkkal tudnak szolgálni arról, milyen cégeket (iparág, régió, méret szerinti bontásban) érdekel leginkább a szolgáltató-váltás kérdése. Gázszolgáltatásukat például leginkább az észak-nyugat magyarországi vállalkozások cserélnék le, áramszolgáltatójuktól pedig legkevésbé a dél-kelet magyarországi cégek válnának meg. A felmérés alapján arra is tudnak tippet adni, milyen marketing stratégiákkal lehet becserkészni a leendő ügyfeleket.

A felmérést terveik szerint évről évre megismétlik majd, így az energetikai piac szereplői számára a kkv-k energiafogyasztási szokásainak változása is hozzáférhető lesz azok számára, akik megvásárolják – hangzott el a hétfői konferencián.

Elhangzott még, a kkv-k megnyerésében a jövőben szerepet kaphatnak a személyre szabott szolgáltatások, valahogy úgy, ahogy a mobil piacon már megszokhatták. Ezek elkészítéséhez azonban több információra lenne szükség, amelyet a legnagyobb fogyasztóknál már üzembe helyezett úgynevezett „okos mérők” adataiból lehetne összegyűjteni. Az okos mérők másik erénye lehet, hogy mivel folyamatos, naprakész, sokrétű információt adnak a fogyasztásról, tudatosabbá tehetik és megtakarításra ösztönözhetik a felhasználókat.

Az, hogy milyen körben érdemes ezeket elhelyezni, hogy például a háztartásoknál is célszerű-e áttérni rájuk, még lehet egy darabig kérdés, de már sokáig nem. EU irányelv van ugyanis arra, hogy 2020-ra a fogyasztók nyolcvan százalékánál kell hogy legyen okos mérő. Ebben a témában a Force Motrice végzett lakossági felmérést. Tanácsadójuk, Felsmann Balázs összegzésében elhangzott, 800 háztartást kérdeztek meg, ezek 55 százaléka fogadná pozitívan az okos mérők felszerelését, 11 százalék volt elutasító. A cég a víz, villany és gázfogyasztás mérésénél látná értelmét az okos mérők bevezetésének, a távfűtésben azonban egyelőre nem.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik