Üzleti tippek

Se Mónika, se Bharat

A tavaszi szezon végével búcsút inthetünk a Mónika-show-nak és a Joshi Bharatnak. Nehéz olcsóbb műsort találni ebbe a sávba, így könnyen lehet, hogy sorozatokkal töltik ki a helyüket.

Tizenegy év után a nyár kezdetével a délutáni talkshow-k eltűnnek a hazai kereskedelmi televíziókból. Az RTL-en 2001 óta futott Mónika-show megszűnése már egy hónapja tudható, május közepén pedig kiderült, hogy a TV2 sem folytatja tovább a két évvel ezelőtt indított Joshi Bharatot.

Az első hazai napi talkshow egyébként nem a Mónika volt, hanem még az 1999-ben a TV2-n startolt – szintén a műsorvezetőről elnevezett – Kakuk. Igaz, ennek a koncepciója más volt, nem hétköznapi, hanem ismert embereket faggattak különféle témákról. A mára elfeledett Kakuk két év után szűnt meg. A nép egyszerű gyermekeivel operáló Mónika viszont kifejezett sikerműsor lett. Pályája csúcsán megesett, hogy 800 ezer 18–49 éves kísérte figyelemmel a délutáni talkshow-t – ez több, mint amit manapság a Barátok közt elér.

A TV2 sokáig nem találta a Mónika-, majd a később elindított Balázs-show ellenfelét. 2002-ben ugyanebben a sávban megpróbálták a Jakupcsek és a Claudia című műsorral felvenni a versenyt, ám mindkét produkció elvérzett az RTL-es konkurensekkel szemben.

A Mónika szempontjából a fordulópontot 2009 februárja jelentette, amikor a TV2 elég erősnek érezte a Joshi Bharatot, és azonos időpontra tette a Mónikával. A később Dugovics Titusz-inak bizonyult megoldás után csökkent a Mónika nézőtábora, s így nézettségben a Joshi Bharat egy-egy nap a konkurens elé tudott kerülni.

Más kérdés, hogy ennek az volt az ára, hogy mindkét műsor pocsék eredményeket kezdett szállítani. Sokszor egyikük közönségaránya sem érte el a 20 százalékos szintet, együttes nézettségük a 300–400 ezer körül mozgott, de az idén tavasszal sokszor már a 300 ezres szintet sem ütötte meg, miközben a Joshi indulása előtt a Mónika egymagában több nézőt ért el ennél.

Kolosi Péter, az RTL Klub programigazgatója szerint a feltörekvő tematikus csatornák miatt már nincs annyi néző ebben a sávban, hogy két ugyanolyan műsor elférjen egymás mellett. „A TV2 korábbi hasonló próbálkozásai tartalmilag nem voltak megfelelők, a Joshi viszont már ugyanazt nyújtotta, mint a Mónika, nem véletlen, hiszen a stáb nagy része korábban nálunk dolgozott” – teszi hozzá a programigazgató.
A Joshi Bharat megszűnése kapcsán kiadott sajtóközleményben a TV2 azzal magyarázza a műsor kudarcát, hogy egyre nehezebb volt olyan produkcióval előállni, ami az ORTT-nél sem veri ki a biztosítékot és a nézőket is érdekli. A TV2-nél még nem tudták megmondani, hogy az őszi szezonban mit terveznek erre a sávra.

Kolosi Péter elmondásából viszont úgy tűnik, könnyen lehet, hogy kényszerűségből mindkét csatorna külföldi sorozatokkal tölti ki ezt a délutáni időszakot. „A talkshow a saját gyártású produkciók közül az egyik legolcsóbb megoldás, nehéz olyan műsort találni, ami illene ide, de ennél nem drágább” – jelzi a dilemmáját Kolosi.

A német piac elvileg támpontot jelenthet azzal kapcsolatban, hogy milyen adás működhet jól ebben a sávban. Németországban tíz évvel ezelőtt voltak a csúcson az ilyen beszélgetős műsorok, mostanra viszont mintha kissé lecsengett volna a divatjuk, a német RTL-ről például teljesen kikoptak. Utóbbi csatornán mostanában a hétköznapi emberek, családok ügyes-bajos dolgairól készített realityjellegű műsorok a népszerűek. „Ezek sokkal drágábbak, mint a talkshow-k” – utal arra Kolosi Péter, hogy nálunk egyelőre ez a műsortípus aligha árasztja el a délutánokat.

A németeknél sikeres produkciók egyébként többnyire a magyar nézőknek is bejönnek. Vannak persze kivételek. A Sat1-en például délutánonként két bírósági show-t is leadnak. Nálunk ezzel a műfajjal hat éve próbálkozott a TV2, ám a Katalin bírónő csúfos bukásnak bizonyult, éppen a Mónika-show-val szemben.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik