Üzleti tippek

A dizájnkirály

Hatalmas cégbirodalmat épített ki az elmúlt évtizedekben Giorgio Armani, aki jó ideje már nem csak ruhakollekciói miatt ismert. Legutóbb a szállodaiparba tört be, első hoteljét nemrég nyitotta Dubajban.

Szállodatulajdonossá avanzsált Giorgio Armani: luxushotelje, a januárban átadott Burdzs Dubaj első nyolc emeletén várja a vendégeket. A 75 éves divattervező azonban ennyivel nem éri be. Azt tervezi, hogy szállodákat és üdülőközpontokat épít New Yorkban, Tokióban, Londonban.

A divatdiktátor kitűnően ért ahhoz, hogy folyamatosan a figyelem középpontjában legyen. Pozitívum, hogy – egyes sztárokhoz hasonlóan – ezt nem botrányok sorozatával éri el. Csak az idén cikkek sorozatát olvashattuk arról, hogyan ünnepelte a Fifth Avenue-n található üzletének egyéves évfordulóját Martin Scorsese és Leonardo DiCaprio társaságában, akárcsak arról, hogy miként újítja meg a márka bútorvonalát a 30-as évek jegyében, vagy hogy húsvétra A betűs logóval ellátott csokitojásokkal rukkolt elő.

Ez azonban nem volt mindig így. Egyszerű lombardiai családból származik, a kreatív környezet azonban nem állt távol tőle, hiszen az Armani nagypapa parókákat készített a helyi színháznak. Iskolás éveiben a színház és a mozi világa nyűgözte le, s ez a passziója a mai napig megvan: nemrég azt nyilatkozta, hogy ha újrakezdhetné az életét, filmrendező lenne. Orvosnak tanult, de a fotózás kedvéért otthagyta az iskolát. A szakmát a katonai szolgálat miatt nem tudta kitanulni. Később egy bútorboltban dolgozott, ahol a szövetek kiválasztása volt a feladata. Tíz éven át foglalkozott ezzel, majd tervezőként csatlakozott Nino Cerruti férfiruha-készítő mesterhez. 1970-ben saját vállalkozásba kezdett egy barátjával, Sergio Galeottival, akivel öt éven át szabadúszó alvállalkozóként dolgoztak Emanuel Ungarónak és a Zegna divatháznak is. 1974-ben tartotta meg első divatbemutatóját, és a következő évben már márkaként jelent meg a piacon a neve és cége, a Giorgio Armani Company, amely előbb férfiruhákkal jelentkezett, majd egy év múlva a női divatvonalhoz is csatlakozott.

Armanira jellemző, hogy szokatlan kombinációban használ különleges anyagokat, formákat. A férfiak számára valóságos életstílust dolgozott ki, ötvözve a lazán elegáns, lekerekített formákat a pontosan szabott, kiváló minőségű anyagokkal. A nőknek legelőször egy határozott, férfiasabb stílusú kollekciót dolgozott ki.

Az amerikai piacon az áttörést 1980-ban bemutatott Amerikai dzsigoló című film jelentette számára, amelyben Richard Gere Armani öltönyökben tűnt fel a vásznon, majd később számos hollywoodi produkció látványvilágához járult hozzá. Bár húga, Rosanna – aki annak idején maga is a divat világában mozgó topmodell volt – azt állította egy interjúban, hogy Giorgio híresen távolságtartó és magányos, s a „mosolyoffenzíván” kívül mást nem nagyon tartogat az idegeneknek, valójában nagyon is jó viszonyban van a sztárvilággal. Kevin Spacey, Jeremy Irons, Bryan Adams, Sophia Loren, Jacqueline Onassis, Mick Jagger, Robert De Niro hordták és hordják a ruháit, s Gwyneth Paltrow-val, Michelle Pfeifferrel, Jodie Fosterrel pózol a kameráknak. Szoros kapcsolatban áll Victoria és David Beckhammel, második gyermeküknek ő a keresztapja.

Ugyanakkor érdemes megemlíteni, hogy soha nem fizetett egyetlen hírességnek sem, hogy az ő munkáit hordja.
Armani mára hatalmas cégbirodalmat épített ki. A világ egyik vezető divat- és luxuscikk-kereskedő cége ruhákon kívül kiegészítőket, ékszert, szemüveget, órát, parfümöt, illatszereket és bútort tervez, gyárt és árul, valamint a szállodaiparba is betört. A vendéglátás egyébként nem számít teljesen új területnek számára, hiszen világszerte 14 Emporio Armani-kávéház működik. Többek közt Budapesten is, ahol tavaly szeptemberben nyitották meg, az Armani-üzlettel egyszerre.
Vállalkozásai összértékét 2007-ben ötmilliárd euróra becsülték, ma több mint 30 ország márkaboltjaiban árusítják a termékeit.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik