Üzleti tippek

Pénzes infók

A legértékesebb árucikk, amit ismerek, az információ. Egyetért, nem igaz? – kérdezi Michael Douglas, alias Gordon Gekko a Tőzsdecápák című filmben. Cikkünkben annak jártunk utána, hogy a hazai brókercégek hogyan tájékoztatják ügyfeleiket, és a válságnak köszönhetően változott-e a marketingkommunikációs stratégiájuk.

Nem várt pozitív hatása volt a gazdasági válságnak a hazai tőkepiacra. A részvényárfolyamok drasztikus esése magára vonta a magánbefektetők figyelmét, akadt olyan brókercég, ahol az online kereskedési üzletágban háromszorosára nőtt az ügyfélszám. A magas hozam reményében olyanok is elkezdtek tőzsdézni, akiknek nem volt pénzügyi előképzettségük. A magánbefektetők főleg online módon saját maguk, bróker bevonása nélkül kereskednek, ám ez óriási felkészültséget igényel. A brókercégek és a Budapesti Értéktőzsde is szeretné megtartani ezt a megnövekedett befektetői bázist, ezért erőteljes oktatási programokba és személyes kapcsolatépítésbe fogtak.

Oktatott piac

A brókercégek erejükhöz és némely esetben marketingtudásukhoz mérve mindent megtesznek azért, hogy minél szélesebb körű információval lássák el ügyfeleiket. A napi, tőzsdenyitás előtt kiküldött hírlevél alapszolgáltatásnak tekinthető, akárcsak a napközbeni árfolyamokról szóló SMS. Az online kereskedési felület rengeteg információt tartalmaz a részvényekkel, a gazdasággal és a politikával kapcsolatosan, emellett vállalati és iparági elemzések is megtalálhatók ezeken az oldalakon. A hatalmas információtömeg rendszeres publikálása és az elektronikus kereskedésből adódó technikai sajátosságok azt eredményezték, hogy az ügyfelek egyre inkább igénylik a technikai és a kereskedési trendekhez kapcsolódó egyszerű, érthető tájékoztatást.

„A legfőbb marketingfeladatunk a válság kapcsán az újonnan piacra lépett, a tőzsdei kereskedés területén még tapasztalatlan magánbefektetők oktatása volt” – mondja Hecz Katalin, az Erste Befektetési Zrt. marketingkommunikációs és PR-menedzsere. „Emellett imázsszempontból fontosnak tartottuk a nálunk dolgozó brókerek és elemzők szakmai tudásának kihangsúlyozását is, ami versenyelőnyt jelentett a piacon.”

Korán kezdik

Oktatási tevékenységét tekintve a magyar Erste csoport többlépcsős kommunikációt folytat. A bank és a brókercég között jogilag semmilyen átjárás nincs, kommunikációs szempontból viszont egy élethosszig tartó kapcsolat rajzolódik ki. A bank által létrehozott Erste Pénzügyi Ismeretek Fiataloknak program a 12–18 éveseknek szól, a két félévig tartó, „Tanulj meg játszva tőzsdézni” játékkal pedig az egyetemistákat célozták meg, s az első félév során negyvenkét főiskola és egyetem 1800 diákja kapcsolódott be a játékba. Ebben, az úgynevezett Hírbróker játékrészben olyan híreket kellett valószínűség alapján értékelni, amely egy „tőkepiaci instrumentum” árát befolyásolhatja. A jelenleg is tartó második félévben pedig már értékpapírszámlán kereskednek a diákok, és az lesz a győztes, aki százalékban számítva a legnagyobb hozamot éri el.

Az Erste Befektetési Zrt. Tőzsdelabor néven ügyfeleknek szóló oktatássorozatot indított, amelyet különböző témakörökben tartanak a hét minden napján, kis létszámú, gyakorlatorientált képzésként, országjáró roadshow-juk keretében pedig online kereskedési rendszerük technikai részleteit mutatják be. A haladóknak szóló, 2-3 napos tőzsdehétvégéken részt vevők a sikeres kereskedés alapszabályai között megtanulhatják a be- és kiszállási pontok felismerését és a hatékony kockázatkezelési módszereket. Ez a szolgáltatás már fizetős, igaz, a részvételi díjat fel lehet használni a kereskedés során.

A Buda-Cash Brókerház szintén komoly oktatási tevékenységet folytat országos piachálózatán belül, a befektetési kultúra erősítését azonban a tőke- és pénzpiaci folyamatok elemzésénél szélesebb körben teszik. A hazai és nemzetközi makrogazdasági eseményeket, folyamatokat is bemutatják, ezért a rendezvényeik partnerei a régiós kereskedelmi és iparkamarák.

„Többéves tudatos munkánk eredménye, hogy a vezető munkatársaink szakmai véleményformálók, valamint a retail üzletágban betöltött vezető szerepünk okán erős a személyes kapcsolattartásunk a piaci szereplőkkel és az ügyfeleinkkel. Ez utóbbi terület az értékpapír-kereskedők és az ügyfelek bizalmon alapuló, személyes kapcsolattartására épül” – mondja Kecskeméti Judit, a Buda-Cash sajtó- és ügyfélkapcsolati igazgatója, az első magyar Tőzsdeklub megalapítója, amely 1997-ben az első olyan platform volt, ahol a vállalatok képviselői és a magánbefektetők találkozhattak egymással.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik