Üzleti tippek

Izmosodó e-kereskedelem

Az idén két nehezebb év után újra tíz százalék feletti lehet az amerikai netes kiskereskedelmi piac bővülése. A hazai webáruházaknál is érzik a javulást, a legnagyobb szereplők tíz százalék körüli növekedést várnak.

A vártnál jobban tartotta magát az internetes kiskereskedelem a válság alatt, és a jelek szerint a fellendülés is gyorsabban jön, mint amire korábban számítani lehetett. Az eMarketer piackutató cég adatai szerint az Egyesült Államokban az idén 2009-hez képest 12,7 százalékkal, 152,1 milliárd dollárra nő a netes kereskedők bevétele (ebben nem szerepelnek a webes utazási költések). Ez a közel 13 százalékos bővülés különösen annak fényében figyelemre méltó, hogy 2008-ban 4,4, míg tavaly mindössze 2 százalékos növekedést mért a piackutató cég a tengerentúli piacon.

A társaság legutóbb tavaly augusztus végén adott ki 2014-ig szóló előrejelzést, akkor még csak valamivel több mint 132 milliárd dolláros bevételt jósoltak az amerikai webboltoknak. Abban, hogy a vártnál is gyorsabban tér magához az e-kereskedelem, az általános gazdasági élénkülés mellett komoly szerepe van annak, hogy vásárláskor egyre többen választják a kényelem és az olcsóság miatt a világhálót. Az eMarketer szakértői szerint az idén 162 millió amerikai kutat majd termékek és szolgáltatások után az interneten, és több mint 82 százalékuk már a neten veszi meg a kiszemelt árut.

Az egészen biztos, hogy nem csökkent tavaly a hazai webes kiskereskedelmi forgalom, legfeljebb az a kérdés, hogy sikerült-e megismételni a korábbi években megszokott 50 százalék körüli növekedést – mondta Kis Ervin Egon, a Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért elnöke. A legutóbbi, 2008-as adatok szerint a magyar felhasználók 63 milliárd forintot költöttek el a weben, ez a teljes hazai kiskereskedelmi forgalom egy százaléka volt. A tavalyi évre vonatkozó előrejelzések 95-100 milliárd forint körüli bevételt prognosztizáltak a hazai internetes áruházakban. Az ugyan kérdéses, hogy ezt a szintet sikerült-e elérni 2009-ben, az azonban biztos, hogy jelentős mértékű volt a növekedés, ez pedig azt jelenti, hogy nőtt a világháló részesedése a hazai kiskereskedelemben – mutatott rá Kis Ervin Egon.

Érezhetően javult a vásárlói kedv az első negyedévben – számolt be a tapasztalatokról Várkonyi Balázs, az Extrém Digital Zrt. (Edigital) ügyvezető igazgatója. A cégvezető elmondása szerint mind a látogatottságban, mind a vásárlások számában érezhető volt ez a tendencia. Megfigyelhető ugyanakkor az is, hogy az átlagos vásárlási érték csökken, ennek pedig Várkonyi Balázs szerint az egyik fő oka az, hogy viszonylag gyorsan esik az általuk forgalmazott műszaki termékek ára. Ezt a kiesést ugyanakkor pótolja az internetes vásárlás iránti megnövekedett érdeklődés, hiszen míg a cég hagyományos üzleteinek forgalma stagnál, addig a webes értékesítés nő. Az Edigitalnál a tavalyi 8,3 milliárd forintos forgalom után az idén 9,1-9,2 milliárdos bevétellel (hagyományos és internetes értékesítés összesen) számolnak, amelynek mintegy 80 százaléka a webhez köthető.

Bár az év első három hónapjában csak minimális forgalomnövekedést tapasztaltak az eBoltnál, a cégnél bíznak abban, hogy 2010 második felében megnő a vásárlási kedv, és sikerül 10 százalék körüli mértékben növelni a bevételt – közölte érdeklődésünkre Mecséri Ildikó, a társaság kereskedelmi és minőségirányítási vezetője. A tavaly 1,3 milliárd forintos bevételt elérő cégnél a szolgáltatások javításával is igyekeznek magukhoz csábítani a vevőket, így például az idén egyes termékkörökre specializált tematikus webáruházakat hoznak majd létre, és ez nagymértékben megkönnyíti a felhasználóknak, hogy a kínálatban szereplő mintegy 40 ezer áru között megtalálhassák a keresett terméket. Egyre nagyobb az érdeklődés a környezetbarát eszközök iránt, ennek megfelelően bővítjük az ilyen jellegű kínálatot is – tette hozzá Mecséri Ildikó.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik