Üzleti tippek

Marad Kínában a Google

A híresztelések ellenére egyelőre marad a kínai piacon a világ legnagyobb keresőportálját üzemeltető Google amerikai cég, nem állítja le hirdetéseit, miközben a háttérben minden bizonnyal folynak egyeztetések - derül ki a China Daily című napilap pénteki összefoglalójából.

A Google Pekingben cáfolta a távozásáról szóló rémhírt – olvasható a lap legfrissebb számában és idézi Marsha Wangot a cég szóvivőjét, aki kijelentette: nem igaz, hogy a hónap végéig bezárnak és a belföldi reklámügynökeiket sem állították le. “A kínai működésünk normális” – szögezte le Wang.

A Google lehetséges kivonulása azt követően került ismét a nemzetközi figyelem középpontjába, hogy Eric Schmidt a cég vezérigazgatója, igazgatótanácsának elnöke az abu-dzabi médiakonferencián sokat sejtetően megjegyezte, hogy “hamarosan történni fog valami” kínai “fronton”. Azt is mondta, hogy a vitát hamarosan rendezik és a cég aktív tárgyalásokat folytat a kínai hatóságokkal.

A kínai külügyi szóvivő csütörtökön kérdésre válaszolva diplomatikusan megerősítette, hogy “az illetékes kínai minisztériumok és a külföldi internetszolgáltatók közötti kommunikációban nincs fennakadás”, de ezúttal is hozzátette: a külföldi cégeknek működésük során tiszteletben kell tartaniuk a kínai törvényeket.

A Google egy másik vezetője, Nicole Wong alelnök a tengeren túlról érkezett hét közepi üzenetében viszont megismételte, hogy készek a kínai piacról kivonulni, ha továbbra is a keresési találatok szűrésére kötelezik őket. A cég a Kereskedelmi Világszervezetet (WTO) is be kívánta vonni a konfliktus kezelésébe, de Peking hajthatatlannak mutatkozik, és szakértőivel azt bizonyítja, hogy az internet ellenőrzésére, korlátozására joga van.

A kínai szakemberek, akiknek a véleménye nyilvánosságot kapott, többségükben úgy értékelik a helyzetet, hogy a Google kivonulásának leginkább a felhasználók és maga a Google láthatják a kárát. A lépésnek sem a pekingi vezetésre, sem a belpolitikai helyzetre, sem a kínai-amerikai kapcsolatokra nem lesz hatása. “Nem szabad elfelejteni, hogy a Google nem az amerikai kormány. Ez csak egy kereskedelmi ügy” – foglalta össze sommásan Tao Ven-csao (Tao Wenzhao), a kínai tudományos akadémia szakértője a China Dailyben. Az államtanács kutatóközpontjának egyik munkatársa Feng Fej (Feng Fei) a Hszinhua hírügynökségnek azt mondta: “Kínának az internetet felügyelő szabályozása nem irányul egyetlen külföldi vállalat ellen sem. Annak pedig, hogy a Google kivonul-e, vagy sem, alig lesz hatása Kínára”.

A Google január 12-én jelentette be, hogy a rendszerét ért hacker-támadások miatt meg kívánja szüntetni a Google.cn tartalmának szűrését, amire a helyi törvények évek óta kötelezik. Amennyiben erre nem lesz módja, fontolóra veszi kivonulását – hangoztatta. Peking a kezdetektől fogva igyekszik vállalati üzletpolitikai ügyként kezelni a felvetést, hangsúlyozva, hogy az amerikai vállalattal nem tud kivételt tenni, mert azzal a törvények “igazságosságát és pártatlanságát” veszélyeztetné.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik