Üzleti tippek

Jönnek az online kioszkok

Néhány hónappal ezelőtt még fantazmagóriának számított a német lapkiadók ötlete, napjainkban viszont születőben vannak a megállapodások, s nyár közepén elindul az új szolgáltatás, amelytől komoly üzleti hasznot remélnek.

Az Apps, az iPhone, az iPad népszerűsége és gyors elterjedése – mindenekelőtt a cybergeneráció körében – lehetővé teszi a mobilinternet térhódítását. A Google munkatársainak becslése szerint a mobilnet bővülése jelenleg nyolcszorosa a hagyományos internetének, és tavaly ez a dinamikus fejlődés mozgósította a lapkiadókat arra, hogy tárgyalásokat kezdjenek az Apple-lel az új lehetőségek kihasználására. Napjainkra a tárgyalások végleg megszakadtak, mert az amerikai és európai kiadók egyaránt elégedetlenek az Apple álláspontjával. Leginkább azzal, hogy az Apple az infrastruktúra fenntartásáért és a szolgáltatás üzemeltetéséért a bevétel 30 százalékát szeretné magáénak tudni.

Ezenfelül kevés beleszólást engedne az árazásba, ennek következtében a kiadóknak nem lenne elég szabadsága ahhoz, hogy az előfizetőknek engedményeket kínáljanak. Az elégedetlenség másik oka szintén egy durva sérelem, hiszen a lapkiadók alapításuk óta gyűjtik az előfizetőik adatait, hogy a hirdetők számára naprakész információt nyújthassanak az olvasóikról. Az Apple ezt a lehetőséget is elvenné tőlük, ugyanis semmilyen üzleti információt nem osztana meg a partnereivel.

A lapkiadók tehát lépéskényszerbe kerültek, s most egyenként keresik a jó megoldást. Az utak azonban egy irányba vezetnek, s úgy tűnik, hogy a digitális tartalmak piacosítása érdekében a német lapkiadók lépnek először a közös cél érdekében. A kezdeményezés Bernd Buchholz, a Gruner+Jahr és Bodo Hornbach, a WAZ elnöke nevéhez kapcsolódik, akik a német lap és könyvkiadók új szövetségét és platformját (online kioszk) akarják létrehozni, amelyhez bárki csatlakozhat. Buchholz szerint egy piacképes megoldás létrehozása nagyon sürgőssé vált, mert amíg a korábbi években a lapok bevételeinek 40 százaléka származott az előfizetésekből és az eladásokból, addig a válság hatására ez az arány 20 százalékra esett vissza. Szerinte egy sikeres fizetős online kínálattal kiegészítve ez az arány az 50-60 százalékot is elérhetné.

Az online kioszk – amelyen napilap, folyóirat, magazin és könyvtartalom is megjelenne – létrehozására és üzemeltetésére a Bertelsmann kötelékébe tartozó Direct Group és a G+J leányvállalataként ismert Deutscher Pressevertriebe (DPV) kapott megbízást, de az elképzelések szerint a felhasználókkal kötendő előfizetés, illetve vásárlás az egyes kiadók hatáskörébe tartozik majd, a platform létrehozói ebből csupán részesülnek.
A tervek szerint a hírek továbbra is ingyenesek lennének, viszont az exkluzív tartalmakért fizetni kellene. Olaf Conrad, a DPV ügyvezetője szerint már húsz kiadóval folynak a tárgyalások, s nemrég a Burda és a Spiegel Verlag is jelezte csatlakozását. Az online kioszk nyár közepén kerül fel a világhálóra, s a féléves „próbaüzem” alatt meg akarják szüntetni a gyermekbetegségeit.

A vállalkozással kapcsolatosan érdekes adalék lehet a Nielsen felmérése, amelynek keretében 52 országban 27 ezer internetezőt kérdeztek meg, hogy vásárolnának-e fizetős tartalmakat. A megkérdezettek 85 százaléka úgy vélte, hogy az ingyenes tartalomnak továbbra is ingyenesnek kell maradnia, de a megkérdezettek több mint fele azt nyilatkozta, hogy a filmek, zenék és játékok letöltéséért fizetne is.

A válaszadók közül sokan adnának pénzt a magazinok, újságok tartalmáért, feltéve, ha azok exkluzivitása, információtartalma felülmúlná az ingyenesen elérhető változatét. Ha viszont a tartalmat máshol ingyen is megtalálják, akkor nem fizetnének az efféle kínálatért. Sőt, 79 százalékuk azt a tartalomszolgáltatót el is hagyná, amely pénzt kérne a cikkei megtekintésért.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik