Üzleti tippek

Kiakadt a Wizz Air a Malév állami támogatása miatt

Jogellenesnek tartja a Malév állami támogatását a Wizz Air és az Európai Bizottsághoz fordul az ügyben; a diszkont légitársaság egyben aggasztónak tartja, hogy a magyar kormány a cég fenntartásába öli az adófizetők pénzét, amivel szerintük csak halogatja a Malév problémáinak megoldását.

hónapokig tarthat

Akár több hónapig eltartó vizsgálatot is indíthat az Európai Bizottság, ha indokoltnak tartja a Wizz Air panaszát a Malév visszaállamosítása ügyében.

Amelia Torres, az Európai Bizottság versenyügyi biztosának szóvivője az MTI kérdésére hétfőn azt mondta: nem tud arról, hogy ilyen tartalmú beadvány érkezett volna Brüsszelbe.

A Wizz Air közleménye szerint a “vergődő, vastagon veszteséges” Malév “visszaállamosítása” ellentétes az uniós versenyjog alapelveivel. A társaság 90 millió eurós támogatásával a kormány nem csupán közpénzt herdál el, az intézkedés vélhetően diszkriminatív, versenytorzító hatású, és a tiltott állami támogatás “tipikus esetének” minősülő lépés, amely semmilyen előnnyel nem jár az utasok számára.

A Wizz Air rámutat: nem akadt magánbefektető, aki hajlandó lett volna beszállni a Malévba, amiből kitűnik, hogy nincs értelme támogatni a társaságot, a magyar állam mégis ilyen “befektetésre” fordít nagy összegeket, ráadásul válság idején. “Ez több mint aggasztó” – fogalmaznak.

A Wizz Air szerint a kormány a légitársaság problémájának megoldását halogatja azzal, hogy a cég fenntartásába öli az adófizetők pénzét, ahelyett, hogy ugyanebből az összegből a Malév csődjének negatív hatását enyhítené.

A Malév versenytársa szerint a nemzeti légitársaság “felelőtlenül irányított, életképtelen vállalkozás, amely rekord nagyságú működési veszteséget halmozott fel az utóbbi években.” A diszkont cég szerint a Malév “súlyát” mutatja, hogy a lakosság kevesebb mint 5 százaléka veszi igénybe. A visszaállamosítás nem oldja meg a helyzetet, csupán egyszeri támogatást jelent, és a cégnek várhatóan további adóforintokra lesz szüksége a fennmaradáshoz – hívják fel a figyelmet.

A magyar kormány jobban tenné, ha “tanulna az európai – például a belga és a svájci – példából, amelyek megmutatták, hogy eredményesen is lehet kezelni egy nemzeti légitársaság csődjét” – fogalmaz közleményében a Wizz Air.

A Malév múlt heti rendkívüli közgyűlésén kötött megállapodás értelmében a jelenlegi orosz tulajdonos, az állami Vnyesekonombank kiszáll a légitársaságból, amely így ismét magyar állami tulajdonba kerül. A magyar állam 25,5 milliárd forintot kitevő tőkeemeléssel mintegy 95 százalékban szerzi meg a társaságot. A fennmaradó 5 százalékos tulajdonrésszel az AirBridge rendelkezik.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik