Üzleti tippek

A válság éve

Zuhant, elveszített, leépített, átszervezett – gyakran használt szavak 2009-ben. A hazai médiapiac meghatározó eseményeit felvonultató összeállításunkban a sok negatívum mellett a pozitív történéseket is igyekszünk feleleveníteni. A teljesség igénye nélkül.

Ha valaki azt állította volna az év elején, hogy 2009-ben mindkét nagy kereskedelmi rádió, a 23 éves Danubius és a 11 éves Sláger is megszűnik, nagy valószínűséggel gyógyszeres kezelést javasoltunk volna neki. Pedig az elképzelhetetlen bekövetkezett: az ORTT október 28-i döntése értelmében mindkét rádió elveszítette országos kereskedelmi frekvenciáját. A Sláger helyét az Est lapcsoport mellett a fővárosi Radiocafét is működtető Econet.hu Neo FM-je vette át, a Danubiusét pedig az Advenio Zrt. Class FM-je. Az év médiapiaci eseményének méltán nevezett döntés nemcsak itthon, hanem külföldön is nagy port kavart. Még az Egyesült Államok kongresszusa is foglalkozott a témával.

Az „eredményhirdetésre” teljesen másképp reagált a két vesztes. Míg a bíróságra készülő Sláger gyakorlatilag önmaga gyászolásába kezdett, és tiltakozó megmozdulásokra ösztönözte hallgatóit, addig a Danubius azt sugallta, hogy „lesz valahogy”, „nem áll meg az élet”. Nekik lett igazuk. Az új szereplők zökkenőmentesen átvették a frekvenciákat november 18-án éjfélkor, és jelenleg zömében az elődök műsorvezetőit foglalkoztatják. Ezeket a műsorokat Majtényi László már nem az ORTT elnöki székéből hallgathatja, a döntést követő napon ugyanis bejelentette lemondását.

Ha a feltételezések igazak, és politikai egyezségről van szó, a Neo a bal-, a Class pedig a jobboldalnak „köszönheti” frekvenciáját. A politika nem csak a rádiópiacra szivárgott be, az egész médiában érzékelhető a mozgolódás a választások közeledtével, különösen a konzervatív oldalon. Az utóbbi időben négy-öt jelentős jobboldali médiabefektetői kör is megjelent. Az egyik ilyen a semmiből felbukkant Infocenter.hu Médiabefektetési Zrt., amely augusztus végén megvásárolta a Heti Választ Lantos Csabától, s egyszersmind a hazai médiapiac milliárdos nagyságrendű szereplőjévé vált. A jobbos lap nemsokára versenytársat kaphat, mert a tervek szerint még az idén elindul a Nagyítás című hetilap, amelynek főszerkesztője a Magyar Nemzettől érkező Csontos János lesz, az egyik támogatója pedig a Fideszhez kötődő Polgári Magyarországért Alapítvány, amely 20-30 millióval segítené az induló újságot.

Vezért cseréltek

A 2009-es év bőven tartogatott meglepetéseket a vezéri pozíciókat illetően. Az átszervezések és előreláthatatlan személyi változások egyik áldozata Gyöngyössy Bence volt, aki augusztus utolsó hetében még elégedetten figyelte a Debrecen–Levszki Szófia meccset a Puskás Ferenc Stadion nézőterén. Egy sportközvetítési jog megszerzése nagy álma volt másfél éve, amikor a TV2-höz került programigazgatónak. Ekkor még nem tudta, hogy másnap a fő hír távozása lesz. Utódja Kiss Péter, az Interaktív Kft. volt ügyvezetője lett.

Míg Gyöngyössy távozásának háttere viszonylag átlátható (nézettségben nem tudta közelebb hozni a TV2-t az RTL-hez, nem volt erőssége a feszes költségvetés betartása), addig a Digi Kft. ügyeit homály fedi. Egyesek ugyan már korábban tudni vélték, hogy inog Sárai Endre vezetői széke, mégis meglepő volt, amikor lapunk augusztus végén kiderítette, hogy közel tíz év után Sáraitól Teszári Zoltán, a cég erdélyi milliárdos tulajdonosa vette át a magyar Digi irányítását. A társaság ügyvédjéből pedig a Digi második számú emberévé lépett elő Kosik Kristóf, aki Teszárit képviseli.

A konkurenciánál már nem zajlottak ennyire csendben az események. Nagy visszhangot keltett, hogy márciusban megszüntették a UPC közép-európai regionális központját. Ezzel egy időben nyugdíjba ment a csoport vezetője, Kovács Nimród, valamint távozott a hazai cég amerikai vezérigazgatója, Joe Zuravle is. Lapértesülések szerint a felső vezetők vesztét az okozta, hogy az anyavállalat vizsgálatot indított a budapesti társaságnál, és az ellenőrzést végző jogászoknak nem tetszettek a menedzsment tulajdonában lévő társaságok és a UPC között kötött szerződések. Júniustól Betzalel Kenigsztein a UPC Magyarország új ügyvezető igazgatója.

A közterületi piac ikonikus személyisége, Hidvéghy Melinda is a nagy távozók táborát gyarapítja. A magyar médiaipar egyik legbefolyásosabb személyisége elhagyta az Epamediát, és a cégcsoportban lévő üzletrészét is eladta. A vállalat átszervezése jelenleg is tart.

Bedobozoltak

A válság miatt (és ürügyén) sorra kerülő átszervezések ritkábban jártak a vezetők menesztésével vagy lecserélésével, mint az alkalmazottak – esetenként – tucatjainak elbocsátásával. Érdekes lenne számvetést készíteni arról, hogy az egyes médiavállalatok hány embert eresztettek szélnek, azonban pontos információk hiányában ezt nem áll módunkban megtenni. A cégek ugyanis nyilatkozataikban általában racionalizálásról beszélnek, és arról, hogy az átstrukturálódás következ-tében munka nélkül maradt kollégáknak segítenek állást találni. Az év elején ez még akár hihető is lett volna, azóta azonban nyílt titok, hogy az emlegetett cégek közül többnél is több tucatnyi ember került az utcára.

A leépítési hullám mellett költözési láz is jellemezte a hazai médiapiacot. A tervek szerint a Ringier hamarosan elköltözik a Szugló utcából a Corvin Sétányra, jó páran pedig már túl vannak a nehezén: áprilistól új helyen, a Városmajor Iroda-házban dolgoznak a Világgazdaság munkatársai, míg a CEMP-érdekeltségek, azaz az Index, a Portfólió.hu és az InfoRádió az Árpád híd budai hídfőjénél tavaly átadott Flórián Udvarba tette át székhelyét. A nyár közepétől teljes egészében Óbudára költözött a Szabadság térről a Magyar Televízió (MTV), a kérdés már csak az, hogy lesz-e alkalmuk kihasználni a modern székház nyújtotta lehetőségeket.

A köztévé ugyanis súlyos pénzhiánynak néz elébe, miután az Országgyűlés többsége megszavazta, hogy az MTV jövőre ne kapjon 9,4 milliárd forint költségvetési céltámogatást. A forráshiányos állapot első lépéseként a társaság már korábban felmondta a Nap-kelte és Nap-nyugta című műsort készítő St. Plusz Kft.-vel kötött szerződését, most pedig a 33 éve működő regionális stúdiók felszámolását és ezzel együtt mintegy 160 munkatárs elküldését helyezték kilátásba. A kuratórium tiltakozik és a vidéki stúdiók megtartását kéri, a parlamenttől pedig az intézmény megfelelő finanszírozását várja.

Zuhanás

A kelet-közép-európai régióban a válság egyik legnagyobb vesztese Magyarország lesz, a szakemberek azt mondják, a legpesszimistább forgatókönyv szerint alakultak a számok. A becslések szerint az év végére a hazai reklámtorta körülbelül ötödével lesz kisebb, mint tavaly. A zsugorodás kivétel nélkül mindegyik médium bevételére kihatással volt. Még a bebetonozott pozíciójú televízió is hozzávetőlegesen 15-20 százalékos visszaesést kénytelen elkönyvelni az idén, míg a nyomtatott sajtó negyedével kasszíroz kevesebbet. A borúlátó rádiós várakozásokat tovább rontotta a két nagy szereplő, a Sláger és a Danubius kiűzetése az éterből. Elemzők egy része szerint most már az sem biztos, hogy az internet pozitív eredményt produkál, inkább a stagnálás, rossz esetben pedig néhány százalékos csökkenés következhet be.

A reklámpiac becsült, 20 százalék körüli visszaesése több tényezővel is indokolható, elsősorban a recesszió által leginkább érintett szektorok büdzsévágásai miatt áramlott kevesebb pénz a reklámpiacra. A TNS Media Intelligence adatai alapján a legnagyobb listaáras költők negatív rekordját január és október között az autóscégek döntötték meg 40 százalékos költségcsökkentéssel, míg a pénzintézetek, biztosítótársaságok 20, az élelmiszerszektor 12, a szépségápolás pedig 11 százalékkal fogta vissza kiadásait. A reklámozásra nagyságrendileg kevesebbet költő ágazatok némelyike szintén drasztikus megszorításokhoz folyamodott: az ingatlanszektor 35, az építőipar pedig 28 százalékot faragott le a hirdetési pénzekből.

A reklámbüdzsék karcsúsítása mellett az olcsó saját márkás termékek egyre növekvő forgalma sem tett jót a piacnak. Emiatt ugyanis a gyártók a többi márka költését átcsoportosították, és a megszokottnál többet fordítottak BTL-re, ez pedig szintén a reklámtorta méretének rovására ment.

Megnyitottak

A költési stratégiákban nem csak hirdetői oldalon, a fogyasztók térfelén is változás zajlott le. Az emberek megfontoltabban és kevesebbet vásárolnak, és ez gátat szab a márkák terjeszkedésének, illetve új üzletek nyitásának. A jelenleg fejlesztés alatt álló öt nagy bevásárlóközpont-projekt közül például csak a Budai Skála helyén épült Allee fejeződött be az idén, a többi (Corvin Atrium, Mundo, Terminál, Neo) átadását jövőre halasztják, s ennek hátterében az áll, hogy a kiskereskedelmi forgalom csökkenése miatt a bérlők visszafogták terjeszkedési stratégiájukat.

A diszkontpiacon a CBA látványos lépésre szánta el magát azzal, hogy saját tulajdonú diszkontláncot indított az ősszel. Első körben hat Cent elnevezésű üzlettel jelentkeznek, de néhány éven belül 150-200 üzletből álló hálózatot terveznek. Ha ez megvalósul, a hazai diszkontláncok (Aldi, Lidl, Penny Market, Profi) komoly konkurenciát kapnak.

A nemzetközi márkák közül 2009-ben elsősorban az olaszok részesítették előnyben Magyarországot. A 46 országban jelen lévő Coin a fővárosi Dorottya palota műemlék épületébe költözött be szeptemberben, itt kínálja olasz és nemzetközi márkáit, mint az Armani Jeans, a Class di Roberto, a Cavalli, a Liu Jo, a Marella, a Penny Black vagy a Paris Hilton. Utóbbi névadója egyébként személyesen is megjelent az áruház megnyitóján. Aki viszont Armanit nem a Coinból, hanem stíl-szerűen inkább Armani-márkaboltból vásárolna, megteheti, a luxusmárka ugyanis júliusban megnyitotta első magyar üzletét az Andrássy úton.

Január
•Csökken a mobilpiac
•Távozik Simon András, a Magyar Telekom kommunikációs igazgatója
•Bednárik Imre a Magyar Televízió új hírigazgatója
•Digitális formában is elérhető a Heti Válasz
•Az Autó néven jelenik meg a korábbi Autó 2
•Az elkövetkező négy évben is a Vodafone a magyar vízilabda-válogatott főtámogatója
•Arculatot vált a Maksz
•Kilép az MKRSZ-ből az Europlakát, az A-Plakát és a Pannon Plakát
•A Carbon Group lett az Invitel digitális ügynöksége
•A Mol reklámügynöksége a Lowe GGK és az Ogilvy & Mather
•Elindul a Front Page kommunikációs ügynökség
•Elérhető a kommunikációs Wikipedia

Február
•Ismét Cselényi László a Duna Tv elnöke
•Távozik Bohnné Keleti Katalin, a Magyar Marketing Szövetség főtitkára
•Várkonyi Attila a Magyar Televízió szórakoztató
főszerkesztőségének vezetője
•Sarusi Gyula a Microsoft új marketingigazgatója
•A Medicur-Holdinghoz kerül az Epamedia
•Új tagozatba tömörülnek a Magyar Közterületi
Reklámszövetségből kilépett cégek
•Leállította a Gold FM-et az NHH
•Az ATV-ről a Story Tv-re költözik az Esti Frizbi
•Tizedszerre osztják ki a Story Ötcsillag Díjakat
•Szabó Győzővel kampányol a Blikk
•Megjelenik a Coca-Cola anyagcsere-élénkítő
teája, az Enviga
•Szerelmes becenevekkel kampányol a Vodafone

Március
•Megszűnik a UPC közép-európai regionális központját; a csoport vezetője, Kovács Nimród nyugdíjba vonul
•Távozik a Magyar Telekom vezérigazgató-helyettese, Simó György
•Mester Sándor a Híd Rádió Zrt. hirdetési igazgatója
•A Reader’s Digest hazai olvasói szerint a T-Mobile a legmegbízhatóbb mobilszolgáltató
•Az NHH dönt: nem lesz negyedik mobilszolgáltató
•Nemzeti Sport Magazin néven havilapot indít
a Ringier
•Itthon is kapható az InStyle
•Vágó István távozik az RTL Klubtól
•Nem juthat államilag garantált kölcsönhöz
az Advertum
•Új céget alapít az Avantgarde

Április
•Arculatot vált a Djuice
•Új kampányában együtt kínál otthoni és a mobilinternet-szolgáltatást a T-csoport
•Krecz Tibor a Figyelő új főszerkesztője
•Fazekas Ildikó az EASA új elnöke
•ID Investigation Discovery néven új tévécsatorna indul
•WebUnio néven folytatja tevékenységét a Habostorta sales house
•A TV2-n elindul a 20 év
•A Világgazdaság a Városmajor Irodaházba
költözik
•Megszűnik a Zoom internetes híroldal
•Műveltségi vetélkedőt indít a Blikk
•A Publicis a Borsodi PR-ügynöksége
•Tíz éve a Slágeren a Bumeráng

Május
•Második alkalommal készül el a Marketing&Media befolyásos médiásokat rangsoroló toplistája; az idén is Dirk Gerkens a legbefolyásosabb
•A leggazdagabb magyar médiás 70 milliárdjával Széles Gábor (Napi Gazdaság, A 100 leggazdagabb magyar, 2009)
•A Hell energiaital szponzori szerződést köt a Williams-Toyota Forma–1-es istállóval
•Megkezdi működését a Quality Sales House online kereskedőház
•Várdy Zoltánt választották a ProSiebenSat.1 csoport kelet-közép-európai regionális vezetőjévé
•Sorozathőseinek rajzolt figuráival kampányol a Viasat 3

Június
•Eláll a Ringier a Borsot kiadó Hídrádió Zrt. megszerzésétől
•Távozik Nagy Bálint, a Vodafone kommunikációs igazgatója
•Betzanel Kenigsztein a UPC Magyarország új ügyvezetője
•Közel 10 százalékos bevételcsökkenéssel zárja az első fél évet az RTL csoport
•Az induló DigiSport és a Story Tv nyeri el három évre az Európa Liga közvetítési jogait
•Partnereivel közös IPTV-szolgáltatást indít a Magyar Telekom
•AZ OMD önreklámja és az Unilever Flora-hirdetése nyer a Metropol Magyarország reklámversenyén
•Megújul a Pesti Est
•Megszűnik a Magyar Online Hirdetési Index

Július
•Orosz Györgyi a FigyelőNet új főszerkesztője
•Géczi Tamás vezeti az Ipsos ASI EMEA régióját
•Összevonja offline és online részlegét a PHD Hungary
•Az M1 és az M2 is HD-minőségben érhető el a MinDig Tv kínálatában
•Az MTV költözése miatt szünetel Az Este
•Szerződést hosszabbít a TV2 és az NBC
•Az RTL Klub két évvel meghosszabbítja az Esti Showder szerződését a Primetime Entertainmenttel
•Megnyílik az Armani első magyar üzlete
•A Tesco az áruházi háttérzenéről átáll a márkára szabható privát rádióra
•A Magyar Turizmus Zrt. New Yorkban kampányol

Augusztus
•Távozik Gyöngyössy Bence, a TV2 programigazgatója, helyére Kiss Péter, az Interaktív korábbi vezetője kerül
•Teszári Zoltán papíron is a Digi Kft. első embere
•Láng Zoltán a magazindivízió értékesítési csoportvezetője a Sanománál
•Az Infocenter.hu Médiabefektetési Zrt. megvásárolja a Heti Választ
•A Flórián Udvarba költözik a CEMP
•Közösségi weboldalt épít a Dreher
•Az Audi Hungariának, a GE-nek és a Vodafone-nak a legjobb a hírneve (Reputation Rating, 2009)
•A Szonda Ipsos Kft. neve Ipsos Média-, Reklám-, Piac- és Véleménykutató Zrt.-re változik

Szeptember
•A MédiaHírek Kft. megvásárolja a Marketing&Mediát a Sanoma Budapesttől
•Távozik Fischer András, az Origo vezérigazgatója; Horváth János helyettesíti megbízott vezérigazgatóként
•Kocsis Attila távozik a Viasat vezérigazgatói posztjáról, utódja Camilla Hammer
•Suba János a Vodafone vállalati kommunikációs igazgatója
•Az ex-Slágeres Turi Árpád a Danubius kereskedelmi vezérigazgató-helyettese
•Megszűnik a Nap-Kelte az MTV-n
•Elindul az Origo Zrt. két tematikus csatornája
•Megújul a Reklámetikai Kódex
•Az Avantgarde a T-Mobile és a T-Home PR-ügynöksége
•Ár-összehasonlító oldallal jelentkezik az Auchan

Október
•A Sláger és a Danubius is elveszíti országos kereskedelmi frekvenciáját; a két nyertes a Neo FM és a Class FM
•Lezárul a Magyar Telekom médiatendere, a győztes a Mediaedge:cia
•Vass Péter váltja Réti Pált a HVG főszerkesztői posztján
•A TV2-től távozik a Tények két műsorvezetője, Bárdos András és Máté Krisztina
•Az Expressz eladja az Inform Médiának a Szuperinfó Magyarország Kft.-t.
•Megválik a Viasattól Sajti Dániel marketingigazgató
•Az Externet kínálatában megjelenik az IPTV
•Megszűnik a SportKlub+
•Digitálisan fogható a Juventus

November
•Elhallgat a Sláger és a Danubius, a Neo FM és a Class FM megkezdi a sugárzást
•Lemond Majtényi László ORTT-elnök
•Távozik az Epademia Hungary éléről Hidvéghy Melinda vezérigazgató
•Helyet cserél Málnay B. Levente és Horváth Dori Gábor az MTV, illetve a Chello vezéri székében
•Megszűnik a magyar FHM
•Az IKO elindítja a Muzsika Tv-t
•Megnyílik az Allee pláza
•Cent néven diszkonthálózatot indít a CBA
•Közös irányítás alá kerül az Externet és az Enternet
•A Mediaedge:cia a legjobb médiás munkahely (Hewitt Legjobb Munkahely Felmérés)
•Az OTP a legértékesebb magyar márka

December
•Az amerikai képviselőház elítélte az ORTT rádiófrekvenciák kiosztásáról szóló döntéseit
•Elindult a FEM3 tesztadása
•Várhatóan elindul a Nagyítás című jobboldali hetilap
•Folytatódik az Epamedia átalakítása
•Az Est Media Group elindítja a Time Out Budapest magyar kiadását
•A fővárosi Pont FM-et megvette az N-Joy Rádió
•Átszervezi értékesítési csapatát a Sanoma Budapest Zrt.
•Vaszily Miklós távozik az Index éléről
•Derek Ross a Pannon vállalati kommunikációs vezérigazgató-helyettese
•Bednárik Imrét társvezetőnek nevezték ki a pártok az MTV élére

Egy év alatt a föld körül

Nemzetközi anyagunkat a globális médiapiac világra szóló eseményeiből válogattuk össze. Trendek, történések, rangsorok 2009-ből.

Soha nem látott mélyrepülésbe kezdett az idén a globális reklámpiac: a ZenithOptimedia előrejelzése szerint körülbelül tízszázalékos csökkenés várható 2009-ben. A kedvezőtlen hatások elől egyik kontinens sem menekülhetett, többé-kevésbé mindegyik régió megszenvedte a kedvezőtlen gazdasági helyzetet. Kelet-Közép-Európa helyzete a legrosszabb, térségünkben több mint 20 százalékra tehető a zuhanás mértéke.

A recessziót legkevésbé Dél-Amerika médiapiaca érzi meg a prognózis szerint, amely fél százalék körüli növekedést jósol a kontinensnek. Ázsiában háromszázalékos mínusz várható, Afrikában és a Közel-Keleten (–11,4%), Nyugat-Európában (–11,8%), az Egyesült Államokban (–12,7%) pedig ennél jóval erőteljesebb visszaesés valószínűsíthető. Az elemzők úgy vélik, a globális válság mellett az idén az is a reklámbevételek rovására ment, hogy nem volt olyan világméretű sportesemény (pl. olimpia, labdarúgó-világbajnokság), amely fokozta volna a hirdetői kedvet.

A száz legnagyobb nemzetközi reklámozó közül 44 vállalat székhelye található az USA-ban, ezek közül 11 annyira bízik a nemzetközi értékesítésben, hogy jóval többet költött külföldön, mint az anyaországban. Az Ad Age Global Marketers felmérése szerint például a Coca-Cola reklámköltésének mindössze 16,5 százaléka esik az Egyesült Államokra, s majdnem háromszor ennyi az európai piacra. A világ legnagyobb hirdetőjének számító Procter & Gamble pedig a teljes reklám-költésének 65 százalékát fekteti be az USA-n kívül. Kína egyre növekvő fontosságát mutatja, hogy a száz vizsgált vállalat közül 39 költött az ázsiai országban. Míg az amerikai cégek a kínai, illetve az európai piacot célozták meg, addig az 56 nem amerikai székhelyű nagyvállalat számára az USA meghódítása a legfontosabb: hat cég reklámköltésének több mint felét ez a piac teszi ki.

Médiaistenek

Ha a médiát nem a bevételek, hanem a tartalom szempontjából nézzük, akkor láthatjuk, hogy az amerikaiak ízlése nem változott az utóbbi időben. Az előző évekhez hasonlóan a legnézettebb tévéműsor az idén is a Super Bowl volt, amely több mint 98 millió nézőt ültetett a tévékészülékek elé, a legnépszerűbb show-műsor pedig a hazai Megasztár nagytestvére, a tehetségkutató American Idol volt.

Az év elején beiktatási beszédével Barack Obama rekordot döntött: elnöki köszöntőjére 37,8 millióan voltak kíváncsiak, közel hatmillióval többen, mint az Oscar-gálára. Ez lett az elmúlt 28 év legnagyobb nézettségű beiktatási ünnepélye, 27 százalékkal többen nézték, mint annak idején Clintonét és 30 százalékkal, mint Bushét.

Az újdonsült amerikai elnöktől ugyan szép teljesítmény volt az amerikai tévénézők megnyerése, online vonalon viszont megelőzte Michael Jacksont. A popkirály júniusi halálhíre akkora keresési hullámot gerjesztett a világhálón, hogy egy időre leállt a Google. Az online óriás statisztikái szerint a legnépszerűbb keresőszavak idei listájának élén is az énekes áll, akárcsak a Yahoo! vagy a Bing esetén. Érdekesség, hogy a világhisztériát okozó új influenzára nem különösebben kíváncsiak a felhasználók, a H1N1 keresőszó csak a Bing tízes listáján bukkan fel.

(T)rendet csinálnak

Ha az internetes szörfölés szabadsága Rupert Murdochon múlik, már csak fél évünk van a szép időkből. A milliárdos médiamogul ugyanis jövő nyártól fizetőssé tenné az érdekeltségi körébe tartozó weboldalak (pl. The Times, The Sun, Fox News) tartalmait.

Az új rendszer bevezetésétől nemcsak komoly bevételt, de a hírszolgáltatás átstrukturálódását is várja, mondván: ha sikerrel járnak, a többi piaci szereplő is átáll majd a fizetős rendszerre. Rövid távon ugyanakkor komoly verseny alakulhat ki az ingyenes, de minőségi híreket szolgáltató portálok, például a BBC és a fizetős site-ok között.

Hasonló „népszerűségnek” örvendett a francia köztévékben Nicolas Sarkozy döntése, amelynek értelmében 2009 elejétől esténként nem lehet hirdetés a közmédiumokban. A teljes tiltás 2011-től léphet életbe, a következmények még nem láthatók előre.

Azt egyelőre nem tudni, hogy a francia példának lesznek-e követői, az viszont már biztos, hogy a köztársasági elnök ingyenes napilap-előfizetésre vonatkozó javaslatának akadnának követői. Nagy vitát váltott ki még az év elején Sarkozy azon ígérete, hogy minden 18 éves francia egy évig ingyenes előfizetéshez juthat az általa választott újságból. A kezdeményezéshez hasonlóan Németországban is szeretnék rávenni az olvasásra a fiatalságot, Nordhein-Westfalen tartomány miniszterelnöke minden kilencedik osztályosnak ingyen biztosítaná az iskolákban a diákok által kiválasztott térségi lapot.

I. negyedév
•Csökken az Oscar-gála reklámértéke
•Eltűnnek az esti reklámblokkok a francia köztévékből
•Nemzetközi imázskampányt indít a Coca-Cola
•Arculatot vált a Citroën
•Barack Obama beiktatását 37,8 millió tévénéző követi az USA-ban
•Kábítószerbotránya miatt nem hosszabbítja meg szerződését Michael Phelpsszel a Kellogg
•Egyesül a TNS és a Research International
•Horvátországban terjeszkedik a Ringier
•Az amerikai reklámköltések 12 százalékkal visszaesnek
•55 millió dolláros veszteség a CBS-nél
•Ezer munkatársát bocsátja el a brit Daily Mail and General Trust
•A DDB a Reebok globális kreatívügynöksége
•Arabul is elérhető a Facebook
•Ismét Bill Gates a leggazdagabb (Forbes)
•Az iPhone a legközösségibb márka (Vitrue)
•Minden idők legjobb közterületi hirdetése a Goodyear léghajója (Entrepreneur)
•Az év médiaügynöksége az OMD (Adweek)
•Steve Ballmer, a Microsoft vezérigazgatója az év médiás személyisége (Cannes)

II. negyedév
•Digitális átállás az amerikai tévépiacon
•Válságkampányt indít a Coca-Cola
•Eladja amerikai lapjait a Metro
•A Disney nettó nyeresége 46 százalékkal csökkent
•Távozik a ProSiebenSat.1 csoport ügyvezetője, Patrick Tillieux
•Feláll a Tonight Show műsorvezetői székéből Jay Leno
•Az OK! magazin 500 ezer dollárt fizet a Michael Jackson újraélesztéséről készült fotóért
•A McCann lesz a londoni olimpia médiaügynöksége
•A PHD a Canon médiaügynöksége az EMEA régióban
•Ötszázalékos elbocsátást jelent be a Yahoo!, ez 600 dolgozót érint
•Elítélik a Pirate Bay üzemeltetőit
•A Microsoft bemutatja a Google riválisának szánt Binget
•Teljes hosszúságú filmek a YouTube-on
•Megnyílik a Digitális Világkönyvtár
•A Volkswagen az év hirdetője (56. Cannes Lions fesztivál)
•A BBDO az év hálózata (56. Cannes Lions fesztivál)
•A Dentsu az év médiaügynöksége (56. Cannes Lions fesztivál)
•A Weber Shandwick az év globális PR-ügynöksége (The Holmes Report)
•A legbefolyásosabb sztár Angelina Jolie, a leggazdagabb Oprah Winfrey (Forbes)

III. negyedév
•A Deichmann forgalmazza Cindy Crawford cipőkollekcióját Európában
•Ázsiában terjeszkedik az HBO
•Ecuadorban is piacra lép a Metro
•Oroszországban és Uruguayban nemzetközi heti kiadásával jelenik meg a The New York Times
•Az NBC-n elindul a The Jay Leno Show
•Csődvédelmet kér Amerikában a Reader’s Digest
•Rupert Murdoch bejelenti: jövő nyártól fizetőssé tenné az érdekeltségi körébe tartozó weboldalak tartalmait
•Az eBay kockázatitőke-befektetőknek eladja a Skype többségi részesedését
•Megállapodást köt a Time Warner és a YouTube
•Bejelentik: profitábilis a Facebook
•Arab nyelvterületen terjeszkedik a Yahoo!
•Távozik posztjáról Etienne de Villiers, a BBC Worldwide elnöke
•Alfred Gusenbauer exkancellár a WAZ tanácsadója
•Az OMD nyeri a Vodafone globális médiamegbízását
•Az Mmd bejelenti: egy fúziót követően 2010-től átveszi a Grayling nevet
•A világ leggazdagabb divatguruja Bernard Arnault, a Louis Vuitton főnöke (Forbes)
•Az év ügynöksége a MediaCom (M&M Awards)

IV. negyedév
•Hírközpontot nyit Abu-Dzabiban a CNN
•Eladó a Metro-Goldwyn-Mayer
•Elindul a Michelin első globális reklámkampánya
•Dolgozói negyven százalékától, azaz 370 alkalmazottjától válik meg a The Washington Times
•Az MPG és a ZenithOptimedia a Reckitt Benckiser globális médiaügynöksége
•Az országszintű doménvégződéseknél a latin mellett más karakterek (cirill, arab, koreai, kínai, japán stb.) is használhatók
•Azeri, grúz, nepáli és latin nyelven is elérhető a Facebook
•Oprah Winfrey bejelenti: befejezi talkshow-ját
•Maggie Samways a Metro globális főszerkesztője
•A Coca-Cola a világ legértékesebb márkája (Interbrand/Businessweek)
•A Guinness az év hirdetője (Eurobest fesztivál)
•A világ legbefolyásosabb embere Obama, az első tízben Murdoch és a Google alapítói (Forbes)
•Michael Bloomberg a leggazdagabb amerikai médiás (Forbes)
•Steve Jobs, az Apple alapítója az évtized vezérigazgatója (Fortune)
•A Google a legjobb munkahely (Universum)

Ajánlott videó

Olvasói sztorik