Üzleti tippek

Üzlet-e az e-bolt?

Tárgyalóasztalhoz ültek a hét közepén a Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért (SzEK.org) és a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) képviselői annak tisztázásra, vajon a webshopok, internetes áruházak üzletnek minősülnek-e. A két szervezet a jogalkotói szándék tisztázása érdekében a Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztériumhoz (NFGM) fordul.

Az ügy előzménye, hogy november végén a SzEK.org sürgős egyeztetést kezdeményezett az NFH vezetőivel, mivel a hatóság arra hivatkozva bírságolt meg 500 ezer forintra egy céget, hogy annak szexuális termékeket kínáló internetes kereskedelmi oldala, azaz webshopja valójában nem üzlet, csak egyszerű reklám. Dr. Kolozsi Sándor, az NFH Hatósági és Jogi Főosztályának vezetője és Kis Ervin Egon, a SzEK.org elnöke tegnap megtartott találkozójukon egyetértettek abban, hogy a hatóság eljárását képező jogszabály pontosításra szorul, mivel egyáltalán nem foglalkozik az internetes üzlet fogalmával.

A Szek.org érvelése szerint tíz évvel ezelőtt ez még védhető lett volna, de ma, amikor a magyarországi webshopok forgalma százmilliárdos nagyságrendű, és az elektronikus kereskedelem az egyetlen ágazat, ami a válság körülményei között is évente 50 százalékkal növekszik, meglehetősen furcsa, hogy egy új jogszabály meg sem említi az internet fogalmát. Márpedig az e-kereskedelem nem tekinthető az üzleten kívüli, vagy a csomagküldő kereskedelem analógiájaként, mivel számos elemében eltér ezektől.

Dr. Kolozsi Sándor fenntartotta az NFH jogértelmezését, mely szerint a weboldalakon közzétett ajánlatok tartalmuknál fogva árut népszerűsítő reklámtevékenységnek minősülnek, de egyetértett azzal is, hogy az áruk megrendelését lehetővé tevő webáruházakat virtuális üzletnek kellene tekinteni, mivel a vásárlás minden mozzanata – az áruhoz való fizikai hozzájutást kivéve – ott is lefolytatható.

Ugyanakkor megnehezíti a hatóság dolgát, hogy a vonatkozó jogszabály csak a fizikailag körülhatárolható helyiséget tekinti üzletnek. Mivel így teljesen lehetetlenné válna a szexuális termékek internetes értékesítése – tekintve, hogy ha az árut nem lehet megmutatni, akkor lehetetlen rendelést felvenni rá –, az NFH az NFGM-hez fordul jogértelmezésért, amelynek tartalmától függően folytatja tovább a már megkezdett eljárásokat. A SzeK.org egyúttal kezdeményezi a minisztériumnál, hogy a jogszabályba kerüljön bele az internetes kereskedelem fogalma. Ennek kidolgozásához, illetve a fogalom pontosításához a SzEK.org elkészíti saját javaslatát.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik