Üzleti tippek

22 kilométerrel lesz közelebb Eger a fővároshoz

Jóval olcsóbbak lesznek egyes vasúti menetjegyek bizonyos viszonylatokon a MÁV virtuális díjszabásának köszönhetően. A korábbi hírek szerint a jegyek drágulnának, ugyanakkor a virtuális kilométerszámítás miatt a jegyek egyes viszonylatokon mégis olcsóbbak lesznek.

Eger például 22 kilométerrel, Baja 48 kilométerrel kerül közelebb a fővároshoz a MÁV új 2009/2010-s díjszabása szerint, s ennek megfelelően az árak is kedvezőbbek – a vasúttársaság eddig nem kommunikált kedvezményére az FN.hu egyik olvasója hívta föl a figyelmet.

A jelenséget közelebbről ezen a honlapon tanulmányozhatjuk. Az Eger-Budapest Keleti viszonylat másodosztályon, teljes áron 2420 helyett csak 1880 forintba, a Baja – Budapest Déli 2920 helyett csak 2160 forintba kerül az új díjszabás szerint, amely december 13-án lép hatályba.

A virtuális díjszabás nyújtotta kedvezmény több vonalon, de nem mindegyiken érvényes.

A Népszava korábbi értesülése szerint a vasúti menetjegyekért 2010-ben 15 százalékkal, a bérletekért 10 százalékkal kell majd többet fizetni, de a kedvezmények rendszere egyelőre változatlan marad.

Mint arra az információt hozzánk eljuttató olvasónk – helyesen – fölhívta a figyelmet, a virtuális kilométerszámítás mindenkinek kedvezményt jelent, aki csak a vonalon jár. Kétségkívül figyelmet érdemlő olvasónk azon fölvetése is, hogy amíg a minisztérium egyik részlege keresztülhajtja a 10 százalékos tarifaemelést, addig a másik részlege megszünteti annak hatását a virtuális kilométerszámítás engedélyezésével.

Az FN.hu bízik abban, hogy válaszokat kap majd az állami vállalattól, s a céget felügyelő minisztériumtól a témával kapcsolatos kérdéseire.

Frissítés: péntek 17 óra 24 perc

Kérdéseink a MÁV-hoz

Megérkezett a MÁV szóvivőjétől a válasz a kérdéseinkre. A fő kérdésünk az volt, mi értelme van a díjakat növelni, ha másfelől pedig – bizonyos viszonylatokon – csökkentik azokat. Megkérdeztük továbbá, igazságos-e egy olyan kedvezmény, amely szociális helyzettől függetlenül jár, de csak bizonyos viszonylatokon.

Arra is kíváncsiak voltunk, minek alapján választották ki a viszonylatokat, s hogy megengedheti-e magának a MÁV – az elvonásokra való tekintettel – a virtuális kilométerszámítással nyújtott kedvezményt.

Arra is feleletet vártunk, hogy tudja-e a MÁV az aktuális utasszámokat a kedvezményezett viszonylatokon, ami azért lenne fontos, hogy mérhető legyen a kedvezmény (a virtuális kilométerszámítás) nyújtotta utasszámváltozás.

Kérdéseinkre a MÁV az alábbiakat válaszolta.

A MÁV válasza

“A MÁV-START Zrt. menetjegyei kilométer övezetekre szólnak, ami azt jelenti, hogy az utasok a kiválasztott úti cél távolsága után fizetik ki a menetdíjat. Bizonyos esetekben a közúti közlekedéssel szemben, azonos útvonalakra a vasúti pálya sajátosságai miatt kilométerben mérve hosszabb a vasúton megtett távolság, ezért eddig az utasoknak magasabb összeget kellett fizetnie, ha a vasutat választották. Tehát azonos viszonylaton, azonos úti céllal, olcsóbban lehetett eljutni közúton, mint vasúton.

Ezt a hátrányt orvosolva, a MÁV-START Zrt.-nek az érvényes szabályozások alapján lehetősége van üzletpolitikai kedvezményként virtuális kilométer számítást alkalmaznia, aminek köszönhetően a közúti közlekedéshez hasonló kilométer övezetek, és menetjegyárak biztosíthatóak az utasoknak.

Természetesen az érintett vasútvonalak kiválasztását gondos elemzések előzték meg, melyhez az alapot az utasszámlálási adtok, illetve a térségre jellemző utazási szokásoknak az ismerete adta. A hatóságilag szabályozott menetjegyárakra, illetve azok változásaira a MÁV-START Zrt.-nek nincs közvetlen ráhatása, de az üzletpolitikai kedvezményekkel ösztönözheti az utazóközönséget a vasúti személyszállítás preferálására, illetve növelheti a bevételeit.

A kedvezőbb menetjegyárakat a MÁV-START Zrt. az új menetrend érvénybe lépésétől 2009. december 13-tól biztosítja, melyről már a honlapján is, és a sajtóhoz eljuttatott közleményében is beszámolt a menetrendi információk publikálásakor. Emellett a jövő héten, a menetrendi tájékoztatás következő lépcsőjében újabb információkat juttat el az utasokhoz a kedvező változásokról, és annak részleteiről.”

Ajánlott videó

Olvasói sztorik