Üzleti tippek

Márkás politikusok

A sztárok mellett a politikusok arcát és hírnevét is egyre gyakrabban használják reklám céljából a vállalatok. Így kerülhet kapcsolatba miniszterelnök a Tescóval, kancellár pedig a kebabnyárssal.

Nemcsak az EU elnöki székében látnák többen szívesen Tony Blairt, hanem a Tescóban is: a kereskedelmi lánc kereken egymillió fontot ajánlott az egykori brit miniszterelnöknek, hogy közel-keleti terjeszkedéséhez asszisztáljon. A Mail on Sunday információi szerint a világ harmadik kiskereskedelmi hálózata a busás összeg fejében mindössze annyit kért volna a régió békenagykövetének is kinevezett Blairtől, hogy a vállalat jelképes figurája legyen.

A Tesco vezetői nem véletlenül szemelték ki az angol politikust, hiszen népszerű és hatással tud lenni a közönségére. Elég csak az előadói piacra gondolni, ahol egy ember pillanatnyi piaci értékét leginkább abban lehet lemérni, hogy mások mennyit hajlandók fizetni a fellépéséért. Tony Blair egyike a legjobban fizetetteknek, alkalmanként százezer dollárt keres, körülbelül annyit, mint Bill Clinton. Ráadásul gazdasági és politikai tanácsadásban is otthon van, rendszeresen tevékenykedik ezen a területen cégén, a Tony Blair Associatesen keresztül. Az áruházlánc azonban a hírek szerint nem tanácsokat akart kérni, csupán az exminiszterelnök diplomáciai hírnevét szerette volna kiaknázni, ő azonban „ismeretlen okok miatt” elzárkózott a további tárgyalásoktól. Minderről csak annyit lehet tudni, hogy nincs köze az anyagiakhoz.

A sajtó megkeresésére egyébként mindkét fél szűkszavúan reagált: a Tesco sem a terjeszkedésről, sem a lehetséges partner személyéről nem kívánt nyilatkozni, míg a Tony Blair Associates cáfolta, hogy bármilyen üzleti kapcsolatot létesített volna a Tescóval.

A sikeres együttműködésekről viszont szívesen beszélnek a felek. Ez történt az idén nyáron is, Alfred Gusenbauer és a Westdeutsche Allgemeine Zeitung „frigyre lépésekor”. Akkor került nyilvánosságra, hogy a korábbi osztrák szövetségi kancellár tanácsadóként tevékenykedik a Pannon Lapok tulajdonosa mellett, illetve ő lett a bécsi székhelyű Ost-Holding tanácsadója is.

Ennél jóval nagyobb médiavisszhangot keltett két évvel ezelőtt az, hogy Mihail Gorbacsov a Louis Vuitton francia divatcég arca lett. Ilyen minőségében világszerte látható volt a luxusmárka reklámjában, amint egy limuzin hátsó ülésén utazik, elegáns utazótáskája társaságában.

Gorbacsov honoráriumának pontos összegéről nem szólt a fáma, nagyságát sokan több százezer euróra becsülték. A nyugalmazott állam- és pártvezetőnek amúgy nem ez volt az első megnyilvánulása a reklámok világában: korábban a Pizza Hutnak és az osztrák államvasútnak is eladta az arcát.

Olyan esetekre is akad példa, amikor a cégek a politikusok tudta nélkül használják fel a hírnevüket, fotóikat. Ilyen például Angela Merkel fényképe, amelyen a kancellár egy kebabnyárs mellett csalogatja a vendégeket a Fekete-tenger melletti Odessza városának egyik éttermébe. A kép tavaly júniusban készült egy berlini fesztiválon, s az ukrajnai német nagykövetség szerint a kancellár egész biztos nem adta beleegyezését fotója reklámcélú felhasználásához. A vendéglő menedzsere elmondta: jóval több vendégük van, amióta Merkel mosolyog a kirakatban, mert mindenki tudni szeretné, valóban járt-e náluk a német politikus. Az ügynek valószínűleg jogi következményei lesznek, amelynek során a bíróság majd eldönti, valóban reklámról, vagy csak fénykép jogtalan felhasználásáról van-e szó.

De nem csak Európában divat a politikusokkal való reklámozás. Arnold Schwarzenegger kaliforniai kormányzó hamarosan David Beckhammel „karöltve” lesz látható egy spot erejéig. Az akciósztárból lett politikus a képernyőre visszatérve akar segíteni gazdasági nehézségekkel küzdő államán, a közös reklámfilm ugyanis része lesz annak a nagyszabású kampánynak, amelynek célja a turisták Kaliforniába csalogatása.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik