Üzleti tippek

Ingyenes milliárdok

A hirdetési hetilapok piacának legnagyobb szereplői visszaeső bevételeiket új termékekkel és pontosabb terjesztéssel igyekeznek ellensúlyozni. Eközben az ország keleti részén erős pozíciókat szerzett Inform Médiához kerültek a Szuperinfó franchise-jogai.

Visszaemlékezése szerint bolondnak tartották és közeli anyagi csődjét vizionálták ismerősei Honfi Gábornak, amikor 1990-ben Egerben elindította a Szuperinfó névre keresztelt hirdetési hetilapját. A barátoknak azonban nem lett igazuk, a Szuperinfóból az évek során országos franchise-hálózat épült ki, a lapokat minden városban, illetve körzetben helyi partnerek adják ki. A hálózatban való részvételért pedig díjat fizetnek a licenctulajdonosnak.

Az alapító az egri lap megtartása mellett a franchise-jogokat 2004-ben az Expressz Magyarországnak értékesítette. Utóbbi pedig az idén október végén az 58 önálló szerkesztőségből álló hálózatot továbbpasszolta az Északkelet-Magyarországon helyi napilapokat kiadó Inform Médiának.

Sok kicsi

Meglehetősen nehezen megbecsülhető a hirdetési hetilapok által elért éves forgalom. A piac ismerői a szegmens éves nettó reklámbevételét 10-12 milliárdosra saccolják, ideértve a tisztán hirdetéseket, illetve a szerkesztőségi tartalmakat is közlő kereskedelmi és önkormányzati kiadványokat – a programmagazinok nélkül. Ennek az összegnek körülbelül a harmadát adhatja az 58 Szuperinfó hetilap.

A becslést nehezíti, hogy a nagyok mellett rengeteg kisebb, sok esetben családi vállalkozás formájában működő újság is jelen van ezen a piacon, bár a megyei napilapok kiadói mellett egyre nehezebb labdába rúgniuk. A helyi napilapok kiadói ugyanis mindenhol betették a lábukat erre a piacra is.

A négy dunántúli megyében jelen lévő Pannon Lapok Társaságának (PLT) hetilapjait egy külön cég, Maraton Lapcsoport-Multivízió Kiadói Kft néven működteti. A PLT-hez tartozó megyékben a 7 Nap, illetve a Maraton néven helyi információkat, cikkeket közlő lapok több mint 230 ezer példányban jelennek meg. Az Inform Médiánál is találhatók ilyen lapok, náluk Tipp és Futár címmel. Az Axel Springer Grátisz néven jelentet meg hasonló újságokat.

Ezenfelül mind a PLT, mind az Inform Média és a Lapkom helyi Szuperinfók kiadási jogával is rendelkezik. Előbbi pár évvel ezelőtt Fejér és Vas megyében vásárolt ilyen, kizárólag hirdetéseket közlő lapokat, az Inform Média viszont nem teketóriázott, Borsod-Abaúj-Zemplén, Hajdú-Bihar és Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében az összes Szuperinfó lapot kiadó céget megvették.

A megyei lapok kiadói eddig nem szoktak egymás területén terjeszkedni. Szabó Miklós, az Inform Média ügyvezetője lapunknak leszögezte, hogy további Szuperinfó-lapok felvásárlását nem tervezik, kiadással az ország más részein nem akarnak foglalkozni, a saját területükön kívül csak a franchise-jogok tulajdonosaként lesznek jelen.

A piaci pletykák egyébként arról szólnak, hogy a Szuperinfó-lapok kiadói örömmel fogadták a tulajdonosváltást. Számukra ugyanis a névhasználat mellett a hálózathoz való tartozás fő előnyét az jelenti, hogy országos kampányokból is részesülhetnek. Az előző franchise-gazdától érkező központi hirdetések alacsony száma miatt állítólag sokan elégedetlenek voltak.

Konkurens nélkül

A Szuperinfó-hálózat leggyengébb pontja sokáig a főváros volt. Eleinte kerületenként külön-külön kis kiadóknak adták ki a lap működtetési jogát, majd az Expressz maga jelentetett meg az újságból egy fővárosi változatot. Ez sem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, így az Expressz tavaly év végén megszűntette a fővárosi Szuperinfót, és hivatalosan az addigi konkurens, a Budapesti Piac lett a lapcsoport fővárosi partnere.
„A megállapodás praktikus oldala, hogy megszűnt a fő konkurencia Budapesten és Pest megyében, másrészt részesedhetünk a Szuperinfó országos kampányaiból” – ecseteli az előnyöket Hegedüs István, a Budapesti Piac ügyvezetője.

A Budapesti Piac – és a vele szimbiózisban élő Budapesti Újság – 634 ezres terjesztett példányszámmal van jelen a fővárosi lappiacon, ezenfelül Pest megyében 168 ezer példányban jelentetik meg a Budapesti Piac Pluszt. A tiszavirág-életűnek bizonyult Busz című lapot tavaly vásárolták meg, és átkeresztelték Budapesti Újság Cityre. Utóbbit nem postaládákba dobálják be, hanem hoszteszek osztogatják, illetve tartókba helyezik ki városszerte. Hegedüs István szerint az ingyenes hirdetési hetilapok komolyan megérezték a válságot, az egyes termékeknél 10 és 50 százalék körüli bevételcsökkenésről hallani. A Budapesti Piac csoport pedig 23-25 százalékos árbevétel-csökkenést volt kénytelen elkönyvelni.

Ládákba dobják

„Az autós, az építőipari és az ingatlanpiaci hirdetések csökkentek leginkább” – ad az egész piacra érvényes helyzetképet Heffler György, a Maraton Lapcsoport ügyvezetője, akinek tapasztalatai szerint a hirdetők újabban még az ingyenes lapokon belül is a legolcsóbb megoldást keresik. Ez a gyakorlatban annyit jelent, hogy a tisztán hirdetéseket közlő Szuperinfó-lapjaikat valamivel kisebb mértékben érintette a visszaesés, mint a tartalmat is nyújtó, így drágább hirdetési felületű Maraton, illetve 7 Nap újságot. A Maraton Lapcsoportnál mindezek miatt új termékek bevezetésén dolgoznak, illetve akciókat szerveznek a hirdetőiknek, és azt remélik, hogy a következő év második felétől javul a piac.

A Budapesti Piacnál azzal spórolnak, hogy az év eleje óta olcsóbb papírra váltottak, illetve átalakították a terjesztési rendszerüket, amitől magasabb példányszámot és jobb hatékonyságot remélnek. A 2000-es évek elejétől kezdve ugyanis megengedték a terjesztőiknek, hogy a társasházak esetén ne a postaládákba, hanem a kihelyezett tartókba tegyék a lapokat. „Az évek során így kialakult, hogy például egy 80 lakásos társasháznál 50 újságot érdemes kirakni” – meséli a Budapesti Piac vezetője. Mindennek azonban a korábbi 800 ezer feletti példányszám csökkenése lett a vége.

Szeptember elejétől azonban a terjesztőcég csak az egyéni, lakossági postaládákba kézbesítheti a lapokat. Hegedüs István elmondása szerint ennek mostanában kezd beérni az eredménye, hiszen 80 ezerrel többet tudnak terjeszteni a lapból, így hamarosan újra 700 ezer feletti példányszámban, a fővárosi összlakásszám 90 százalékát elérve tudják teríteni a hetilapot.
Szabó Miklós szerint a jövőben igyekeznek még professzionálisabban működtetni a Szuperinfó-hálózatot. Ennek része lehet az is, hogy auditáltatják a lapcsoport példányszámát. Olvasottsági adatok egyébként eddig is rendelkezésre álltak a hálózatról, ezek szerint a hirdetésilap-hálózat 2,9-3 millió embert ér el, így a 14 év feletti lakosság harmadához jutnak el a Szuperinfó lapjai, ezzel pedig elsősorban a CDE-státuszú fogyasztókat lehet hatékonyan elérni.

Egy osztrák keleten
Az Inform Média Kft.-t Eugen A. Russ osztrák sajtómágnás nevéhez kötik. Debreceni városi legendák szerint az ausztriai Voralberg tartományban helyi lapot kiadó Russ és befektetőtársai a magyarországi megyei lapok privatizációjáról fogorvos ismerősüktől értesültek, aki ezt korábban a Debrecenben praktizáló kollégájától hallotta. Russ tíz évvel ezelőtt kivásárolta tulajdonostársait a társaságból.

A cégadatok szerint a kft. az Inform Media GmbH érdekeltsége, a HVG információi szerint azonban több áttételen keresztül a vállalat szálai nem közvetlenül Russhoz, hanem a monogramját viselő alapítványhoz, az EAR Privatstiftunghoz vezetnek.
Az Inform Média által kiadott három napilap, az Észak-Magyarország, a Hajdú-Bihari Napló és a Kelet-Magyarország együttes értékesített példányszáma 127 ezer darab volt az idei harmadik negyedévben. A cég a napilapok mellett helyi internetes híroldalakat, Magyar Online néven egy országos változatot és egyéb online site-okat, például ingatlan- és állásközvetítő portálokat is működtet. A médiavállalat tavaly 7,2 milliárd forintos árbevételt és 1,2 milliárdos nyereséget ért el.

Az ezredforduló óta az osztrák tulajdonos Erdélyben is terjeszkedik, nyomdát építtetett, és magyar (Bihari Napló, Szatmári Friss Újság), illetve román nyelvű lapokat, hirdetési újságot – köztük egy Super Info nevűt –, valamint online site-okat is működtet, csakúgy, mint Magyarországon.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik