Üzleti tippek

Hatalomváltás

A női vásárlók rohamára készülnek a hazai netes kereskedők, néhány éven belül a gyengébb nem képviselői lesznek a fő vevőik. Az ügyfélmegtartás szempontjából egyre fontosabbá válik a felhasználókkal való közvetlen kapcsolat kiépítése.

Középpontban a vevő – ez volt a mottója a Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért (SZEK) múlt heti konferenciájának, de kis túlzással úgy is fogalmazhattak volna a szervezők, hogy középpontban a nők. Az előadók többsége kiemelte, hogy gyökeres, mélyreható demográfiai változás zajlik az interneten, és bizony úgy tűnik, néhány éven belül Magyarországon is a hölgyek lesznek az erősebb nem, legalábbis a világhálón.

Egyenesen a nők évezredeként utalt korunkra Törőcsik Mária trendkutató, a Pécsi Tudományegyetem tanára, hozzátéve, hogy ezzel a webes kereskedőknek is számolniuk kell. Igaz, az online vevők között egyelőre a férfiak a dominánsak a GKIeNET kutatásai szerint, azonban az utóbbi néhány évben egyre csökken a különbség a világhálón vásárló nők és férfiak között. Kis Gergely, a piackutató cég vezetője szerint két éven belül egyenlő arányban képviselteti magát a két nem a netes vásárlók között, és ha marad a jelenlegi tendencia, ezt követően a hölgyek lesznek az uralkodók ezen a területen.

A SZEK tagjai részéről is számos olyan jelzés érkezik, hogy egyre több a női vásárló – mondta el Kis Ervin Egon, a szervezet elnöke. A hazai webáruházak ennek megfelelően igyekeznek úgy átalakítani felületeiket, hogy minél jobban kiszolgálják az új közönségüket is. Ha egy kereskedő sikeresen akarja megszólítani a női vásárlókat, jobban kell hatni az érzelmekre, teljesen más színvilágot kell használni, mint a férfiaknak szóló oldalaknál, a megjelenésnek szellősebbnek kell lennie, érdemes jobban kihangsúlyozni a fontos információkat – sorolta az elvégzendő feladatokat a szövetség elnöke.

Kis Ervin Egon hosszabb távon elképzelhetőnek tartja, hogy a weboldalak már a betöltődés előtt kommunikálnak a felhasználóval, és megkérdezik tőle, hogy milyen nemű. Az adott választól függően pedig eltérő megjelenésű oldal töltődik be a nőknek és a férfiaknak.

Persze nem csak a weboldal megjelenésével és tartalmával lehet biztosítani a vásárlók hűségét, nagyon fontos az is, hogy a vevővel közvetlen kapcsolatot építsenek ki a webes kereskedők. Ez természetesen jóval nehezebb feladat a virtuális világban, mint a valósban, ahol az eladó személyesen találkozhat a vevővel, de azért nem lehetetlen megoldani. Az egyik legfontosabb feladat, hogy az online boltok üzemeltetői megismerjék vásárlóikat – mutatott rá Bognár Ákos, a JátékNet.hu webáruház alapítója. A játékkereskedelemmel foglalkozó cégnél például a telefonos ügyfélszolgálaton szerzett tapasztalatok felhasználásával állították össze az átlagos vevőik profilját, és ennek alapján dolgozták ki azt, hogyan szólnak hozzájuk.

Nagyon fontosnak tartja Bognár Ákos, hogy a webes kereskedők beszéljenek az ügyfeleikhez, és tegyék személyes élménnyé a netes vásárlást. A JátékNet.hu-nál például minden megrendelést követően felhívják a vevőket egyeztetés céljából, és ennek köszönhető igen alacsony szintre sikerült szorítani a szállítási hibák arányát. A telefonos egyeztetés során ugyanis nemcsak arra derül fény, ha esetleg valaki pontatlanul adta meg a kiszállítási címet, de azt is tisztázni lehet, hogy mikor van otthon az ügyfél, mikor tudja átvenni a megvett terméket – tette hozzá.

A jövőben valószínűleg egyre nagyobb jelentősége lesz az e-kereskedelemben azoknak a rendszereknek, megoldásoknak, amelyek megpróbálják a felhasználók egyéni igényei szerint testre szabni a honlapokat – mondta el Kis Ervin Egon. A világ legnagyobb webáruházánál, az Amazonnál például már régóta nyomon követik a rendszeres vásárlók szokásait, sőt, a keresési tevékenységüket is, és ennek megfelelően jelenítenek meg számukra ajánlatokat.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik