Üzleti tippek

Mi lesz a Malévvel?

Hogyan lehetséges, hogy a magyar pénzügyminiszter Moszkvában tárgyalt a Malév sorsáról?

A Malév kisebbségi tulajdonosa egy orosz állami bank, a Vnyesekonombank (VEB). A VEB-é az AirBridge Zrt. 49 százaléka. Az AirBridge Zrt. birtokolja a Malév Zrt. 99,95 százalékát.

Miért éppen egy orosz állami banknak értékesítette a magyar állam a Malévet?

Eredetileg nem a banknak adták el, hanem a Borisz Abramovicshoz köthető AirUnionnak, az orosz állami bank csak finanszírozó volt. (Pontosabban az Airbridge Zrt.-nek, amelyet Abramovics cége alapított, bár az papíron csak kisebbségi tulajdonos volt, egy magyar magánszemély a többségi tulajdonos, Költő Magdolna.)

Ám azután az orosz befektető üzleti birodalma megroggyant, ekkor lépett be a Vnyesekonombank. „A Vnyesekonombank (VEB) azért lépett be tulajdonosnak, mert próbálja menteni a menthetőt. Refinanszírozásról van szó, VEB nélkül már nem lenne Malév. Bármikor dönthet úgy a bank, hogy kiszáll. Akkor már felszólító módban lesz ott a kérdés, hogy van-e magyar tőke, amely beszáll, vagy vegyük tudomásul, hogy a Malév eltűnik, és az állam bebukja a hiteleit” – mondta korábban a Figyelőnek Költő Magdolna, a Malév többségi tulajdonosa.

Egy magyar magánszemély a Malév többségi tulajdonosa?

A Malév a nemzeti státushoz kapcsolódó repülési jogokat csak akkor tarthatta meg, ha a többségi tulajdonrész magyar kezekben marad. Joggal feltételezhető azonban, hogy a valódi irányítást a kisebbségi tulajdonos, jelenleg az orosz állami bank, a VEB tartja kézben. A papíron többségi tulajdonos Költő még csak be sem szállt pénzzel a légi cégbe.

Költő Magdolnától Abramovics megkérdezte, személyesen is belépne-e a Malév privatizációjára pályázó projektcégbe, az AirBridge Zrt.-be, amit ő „izgalmasnak talált elvállalni”, s tisztázták azt is, hogy a finanszírozásban nem vállal szerepet – derül ki a Figyelő korábbi cikkéből.

Miféle hiteleket bukna be a magyar állam a Malév csődje esetén?

Beszélhetünk egy nagyjából 20 milliárd forintos, 2017 végén lejáró állami hitelről (MFB-hitel), amit az állami tulajdonú Malév Vagyonkezelő Kft. átvállalt a Malévtől. (Tehát maga az állam törleszti az állami hitelt.)

Úgy tűnik, nem hagyják lezuhanni a Malévet.

Úgy tűnik, nem hagyják lezuhanni a Malévet

A hitel kamatait, a tőketörlesztést, s a vagyonkezelő kft. működési költségeit ugyanakkor azok a díjak fedezték volna, amelyeket a vagyonkezelő a Malévtól kapott volna a márkanév használatáért, illetve repülőgép-bérleti díjként. Azonban több mint egy éve nem teljesíti a Malév a vagyonkezelő kft. felé fennálló fizetési kötelezettségeit – derül ki az MNV FN.hu-nak írott válaszából.

Hogy a társaság mégis tudja fizetni a kamatokat az MFB-nek, ezért kapott még 2,2 millió euró kölcsönt (600 millió forint). A MALÉV Vagyonkezelő Kft. ezenfelül még mintegy 250 millió forinttal tartozik az MNV Zrt.-nek. Mindkét hitel ez év végén jár le.

Az állami kezességgel garantált Európai Beruházási Bank felé fennálló hitelből a mai napon még mintegy 15 millió euró (nagyjából 4 milliárd forint) hiteltartozása van a Malév Zrt.-nek – írta az FN.hu kérdésére az MNV.

Mint korábbi híradásokból ismert: az MNV 2009 májusában megpróbálta lehívni 32 millió euró (nagyjából 8,5 milliárd forint) bankgaranciát, de valószínűleg a pénzügyminiszter határozatára 2009 augusztusában a behajtást felfüggesztették, amit a magyar-orosz kormányközi tárgyalásokkal indokoltak.

Mi az a bankgarancia?

A bankgarancia a fizetési biztosítékok egyik típusa. A bank bizonyos feltételek esetén, vagy akár feltétel nélkül kifizet egy összeget az előre meghatározott határon belül a kedvezményezettnek. Az MNV lapunknak írt válasza szerint itt feltétel nélküli bankgaranciáról van szó.

A Malév esetében egyébként az a sajátos helyzet állt elő, hogy ugyanaz lett az adós, mint a bankgaranciát nyújtó bank – a Vnyesekonombank.

Mi lesz most a Malévvel?

A Kommerszant című orosz lap szerint a Malév költségvetéssel szembeni adósságainak egy részét, valamint a privatizáció során vállalt, nem teljesített kötelezettségeket – a lap úgy tudja, a Malévhoz közel álló források szerint mintegy 170 millió euróról (270-es árfolyamon számolva 45, 9 milliárd forint) van szó – részvénycsomaggá alakítják, s ezzel az Airbridge jelenlegi részvényesei, Költő Magdolna és a VEB tulajdonrésze kisebbségivé zsugorodik. S a magyar állam lesz a többségi tulajdonos a masszívan veszteséges cégben.

Mennyire veszteséges a Malév?

Sírnivalóan. 2008-ban a mérleg szerinti eredmény mínusz 14,5 milliárd forint, az üzemi tevékenység eredménye mínusz 10,7 milliárd forint volt – bár ez utóbbi szám csaknem 4 milliárddal kedvezőbb a 2007-es adatnál.

(Források: FN.hu, Figyelő, Malev.hu, MTI. A Malév a kormányközi tárgyalások lezárultáig nem kívánt nyilatkozni.)

Ajánlott videó

Olvasói sztorik