Üzleti tippek

Huszárvágás helyett menedzsment

Az idén is stabil növekedéssel számol a BI-KA Logisztika Kft. tulajdonos- ügyvezetője, aki a mindenki számára előnyös megoldások mestere. A változtatásokra mindig kész, és képes volt arra is, hogy elérje, az övéhez hasonlóan logisztikával foglalkozó cégek hajlandóak legyenek egymás előtt felfedni mutatószámaikat, és megoldásaikat, tudtuk meg a Figyelő Üzlet&Siker mellékletéből.

Cége indulásakor Karmazin György 18 nercbunda importját szervezte meg. Méghozzá úgy, hogy a Hamburgból épp Budapestre tartó ismerős fuvaros is örömmel szorított helyet a „rakománynak”, és a megrendelő is az elképzelésének megfelelő árat fizetett a szállításért. S nem utolsósorban: pár telefonnal az ifjú szolnoki bt.-tulajdonos is szépen keresett az ügyleten.

Idővel aztán cizelláltabb ötletekkel rukkolt elő, miközben azóta is minden lehetőséget megragad arra, hogy az „együtt könnyebb” szemléletet népszerűsítse. Például öt éve pattant ki a fejéből egy, a teljes ellátási lánc összes szereplőjének részvételével kialakított vertikális klaszter gondolata, amelyet aztán félévnyi szívós munkával keresztül is vitt.

Szükség szerint

Ennek keretében például kidolgozták egy nemzetközi textilipari cég raktározási és belföldi disztribúciós feladatainak logisztikai megoldását, bevonva egy szolnoki papírkereskedelmi vállalkozást és annak fuvarozóját. A papírcégnek szabad raktára, a fuvarozónak szállítási kapacitása volt, ezt kihasználva számottevően sikerült csökkenteni a nagyvállalat éves logisztikai költségét.

Fotó: Kőhalmi Péter

Fotó: Kőhalmi Péter

Számos hasonló együttműködés segített abban, hogy Karmazin cége, a BI-KA Logisztika Kft. immár évente közel 20 ezer, elsősorban Nyugat- és Dél-Európába irányuló fuvarfeladatot teljesít. Ebben félszáz alvállalkozói keretszerződés segíti a vállalatot, amely 11 saját kamionnal is rendelkezik, a kisterjedelmű expressz szállításokat pedig egy újonnan beszerzett kisfurgonnal bonyolítja le.

Raktárlogisztikai szolgáltatásokhoz 6 ezer négyzetméternyi területet bérelnek, mindemellett logisztikai tanácsadást és szállítmánybiztosítást is kínálnak.

Senki nem rövidül meg tőle

„Karmazin György nagyon innovatív, a legújabb trendeket a cégvezetésben és a kapcsolatépítésben egyaránt felhasználja” – ad jellemzést kollégájáról Pásztor Róbert, a szintén szolnoki Laune Raktártechnika Kft. ügyvezetője. Ő számos megrendelést köszönhet annak, hogy rendszeres vendége a BI-KA által szervezett ügyféltalálkozóknak. Nyolc éve tartó üzleti kapcsolatukat keresztmarketing révén is erősítik.

Karmazin Györgynek szívügye, hogy a hasonló méretű és profilú cégekkel közösen időről időre összevessék mutatószámaikat, és ismertessék folyamatszervezési megoldásaikat (persze a féltett kincs, az ügyfélbázis anonimitásának megtartásával). A hazai kis- és középvállalkozói berkekben eredetileg megrökönyödést keltő elképzelése hosszú esztendők alatt vált valósággá. Ma is nehéz új partnereket bevonni, noha a részt vevő vállalkozások kontrollerei negyedévente átnézik az eredményeket.

sarokpontok

■ A felső vezetők a felmerült nehézségeket csak prioritási sorrendben elővezetett megoldási javaslatokkal együtt tálalják
■ Az ügyfélkapcsolati menedzserek személyesen ápolják a viszonyt a megrendelőkkel, egyedileg kezelik a megbízásokat, problémákat
■ Szakmai fórumokon való szereplés után a résztvevőknek bemutatkozó anyagot, majd az érdeklődőknek személyre szabott ajánlatot küldenek; a cél, hogy egy idő után már csak a BI-KA Kft.-t lássák maguk előtt, ha logisztikára gondolnak; a találati arány 30 százalék
■ A vezetők beszámolnak szakirodalmi olvasmányaikról és a konferencián hallottakról, s javaslatot tesznek a megfontolandó, beépítendő gyakorlatokra

Új irányok nyíltak

A benchmarking gyakorlatról egyébként Karmazin a Budapesti Műszaki Egyetem posztgraduális menedzserképzésén hallott először, amikor hét évnyi cégvezetői tapasztalattal a háta mögött ismét tanulásra adta fejét.

Addig – amint fogalmaz – csak a „menedzsment by huszárvágás” típusú irányítást gyakorolta. Hiányzott a gazdasági ismeret, a management szemlélet, a vezetéstudomány.

Lelkük is van

A hároméves kurzus új impulzusokat adott. Korábban csak a napi 10–12 órát dolgozó, végletekig lojális ifjú titánokat karolta fel, sőt, a szolnoki főiskola óraadójaként kimondottan vadászott is rájuk. Noha a legtehetségesebbeket akkor is „nagybácsiként” támogatta – például volt, akinek egy ismerős révén, jó áron lakást és hozzá hitelt is „intézett” –, ma már figyelembe veszi, hogy az embereknek lelkük is van. Tavaly óta hr-vezető segíti a munkáját, s motivációs, értékelési rendszereket építenek fel.

Változásban

Erre szükség is van, hiszen a szervezetfejlesztés központi kérdés az 50 irodai alkalmazottat foglalkoztató vállalatnál. Az idén sor került egy „válság indukálta” nagyobb átalakításra, és a cégvezető jövőre újabb változtatást tervez.

Az átszervezés fókuszában 2009-ben az értékesítés állt. A legnagyobb megrendelők mellé ügyfélkapcsolati menedzseri pozíciót hoztak létre, az értékesítési folyamatokat pedig lebontották, hatékonyabbá tették. Így igyekeznek új ügyfeleket szerezni, a régieket pedig megtartani.

Próbál nem egyedül dönteni

A jövő esztendő a felső vezetés átalakításával indul majd: a 8–10 tagú vezetőségből 5–6 fős testület alakul, ők nagyobb felelősségi kört kapnak annak érdekében, hogy a cég első embere célzottabban tudjon a stratégiai kérdésekre koncentrálni. Négy vezető személye már megvan, a hiányzó posztot belülről pályáztatják meg a három szóba jöhető jelölttel.

Karmazin György megpróbál nem egyedül dönteni róluk, mert korábban többször melléfogott. „Ilyenkor tükörbe kell nézni, bevallani, hogy rosszul választottam, és el kell küldeni az illetőt. Ha hurcoljuk magunkkal, az a cég halála” – véli.

Ráérzés

A döntésekkel amúgy is egyre óvatosabb. Minden érintettet bevon, minden aspektust mérlegel. Ha véleményével egyedül marad, és van még egy éjszaka a határidőig, akkor inkább alszik rá egyet. Recesszió idején nagyobb a tét. Most éppen egy magas raktár építéséről álmodik, ám ehhez tetemes hitel felvételére kényszerül az amúgy bankbetétekkel rendelkező vállalkozás.

„Úgy két-három éve ráéreztem, mekkora kockázat és függőség devizában eladósodni. Akkor hirtelen elkezdtem a hiteleket felszámolni” – mondja. A válság kezdetén már tartalékaik voltak. Ez jól is jön a napi üzletmenet finanszírozásához, mert egyre több a pénzügyileg megbillent, késve fizető üzleti partner. Tavaly óta integrált vállalatirányítási rendszer segíti a kinnlevőségek nyomon követését, emellett limiteket határoztak meg, amelyek az üzleti kapcsolat mélységétől függően alakulnak. Szerződtek követelésbehajtóval is.

Válságtünetek

Mostanság leginkább a megrendelés-állomány alacsonyabb szintje okoz főfájást. A folyamatos minőségjavítást nehéz készpénzre váltani, az árcsökkentést nem tudták elkerülni. Az intézkedéscsomag eredményeképpen az árbevételt így is sikerül a tervezett 5 százalékkal feljebb tornázni, ám összességében az eredmény elmarad majd a tavalyitól.

Szakmai versenyfutás

„Semmi mellett nem megyek el, mert érzem, hogy minden fontos lehet” – vallja a cégvezető. Most például ilyen a brandépítés. Két „belső” pr-os, valamint külső tanácsadó cég dolgozik azon, hogy a célcsoport számára a BI-KA névből a minőség levezethető legyen. A projekt egy része pályázati támogatásból is megvalósítható, és mivel amúgy is megérett rá a helyzet, belevágott.

Ahogy nyolc éve a reggeli futásba is. „Szülői értekezleten kerültem egy padba egy vállalkozó társammal, vele kezdtünk futni reggelente. Aztán csatlakozott egy karatés tanítványom, több kollégám, majd egy megrendelőm is” – mondja az egykori egyéni Eb-ezüstérmes 5 danos karatés, akit ma sportvezetőként és nemzetközi bíróként is jegyeznek.

A sport szeretete a cég weboldalán is visszaköszön. Aki odatéved, az aktualitások között biztosan talál kétféle olvasnivalót: a cég futócsapatának legfrissebb eredményeiről, illetve a soron következő szakmai programról szóló ismertetőt. Szervezze azt a BI-KA Kft., vagy valamely más együttműködő szakmai szervezet, Karmazin György cége biztosan hírül adja azt. Hiszen világéletében a közös pontokat kereste.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik