Üzleti tippek

Virtuális gyarmatosítók

Egy éven belül utolérheti Magyarországon az Iwiwet a Facebook, amely globálisan akár egymilliárd felhasználót is gyűjthet a jövőben – mondta lapunknak Trevor Johnson, a Facebook EMEA-régióért felelős üzletfejlesztési igazgatója.

– Rengeteg kisebb-nagyobb felhasználói táború közösségi oldal található a világhálón. A Facebooknak hogy sikerült mind közül a legnépszerűbbé válni?

– Ma minden a kommunikációról szól, a Facebook pedig lehetőséget ad az egymással való kommunikációra, az információk megosztására. A felhasználók azzal osztják meg fotóikat, videóikat és más információikat, akivel szeretnék, kontrollálhatják a tartalmak áramlását, vagyis egyfajta hatalmat gyakorolhatnak. Ez lehet a siker egyik magyarázata. A másik, hogy folyamatosan figyeljük a felhasználók „viselkedését”, igényeiket, követjük a trendeket és ha a helyzet úgy követeli, nagyon gyorsan reagálunk.

– Dinamikusan növekszik az oldal. Magyarországon jelenleg 450 ezer, globálisan 300 millió felhasználónál tart. Mit gondol, meddig bővülhet még a Facebook, mi a végső határ?

– Bőven van még benne növekedési potenciál. Nagy-Britanniában már megelőztük a helyi Bebót, Spanyolországban a Tuentit, Franciaországban a Skyrockot, s becsléseim szerint egy éven belül Magyarországon is utolérjük az Iwiwet a szokásos havi 10 százalékos növekedésnek köszönhetően. Úgy vélem, nagy lehetőségek vannak még a 90 millió aktív felhasználóval rendelkező Európában. Ha pedig globálisan nézzük, az egymilliárdos felhasználói tábort reálisnak tartom, hiszen nem kell attól tartanunk, hogy elfárad a portál. Ez egy nyitott platform, világszerte körülbelül 650 ezer fejlesztő gondoskodik a folyamatosan megújulásról. Pillanatnyilag több mint 80 ezer alkalmazást és játékot számlál a Facebook, s némelyik igen komoly ra táborra tett szert. A FarmVille-nek például 46 millió rajongója van.

Moziba megy a Facebook

Élete legfontosabb alakítására készül Justin Timberlake, miután megkapta a The Social Network című mozifilm egyik főszerepét. Az alkotás a Facebook-sztorit dolgozza fel, onnantól kezdve, hogy a Harvard Egyetem néhány hallgatójának a fejéből kipattant egy netes közösségi hálózat elkészítésének terve. Az Emmy-díjas énekes a Facebook alapító elnökét, Sean Parkert játssza majd a filmben, amelyet – többek közt – a Harcosok klubja, a Pánikszoba, a Hetedik vagy a Játsz/ma című alkotásokat is jegyző David Fincher rendez. A forgatókönyvet pedig nem más írta, mint Aaron Sorkin, akinek a nevéhez olyan produkciók kötődnek, mint az Elnök emberei vagy a Szerelem a Fehér Házban. A film előkészítése után októberben, Bostonban kezdik meg a forgatást.

– Ha már a rajongóknál tartunk, milyen esélyeik vannak a márkáknak, hogy a portálon „híveket” toborozzanak?

– A jövőben már nem a fogyasztók találják meg a termékeket és szolgáltatásokat, hanem éppen fordítva: a márkák keresik meg az embereket, mégpedig a szociális platformokon keresztül. Erre a Facebook kiválóan alkalmas, a brandeknek csak meg kell tanulniuk kiaknázni a benne rejlő lehetőségeket. Rá kell jönniük, hogy sehol sincs jobban egymás mellett márka és fogyasztó, mint a közösségi oldalakon. Meg kell tanulniuk megszólítani a felhasználókat, reagálni a fogyasztók igényeire. Az Egyesült Államokban ez már egészen jól működik, ott a száz legnagyobb márkából 80 jelen van a Facebookon. Minden terület képviselteti magát, a telekomcégektől kezdve a pénzintézeteken keresztül az autókig. Az Adidasnak például 3,3 milliós rajongótábora van, ezt azt jelenti, hogy amint a sportszergyártó frissíti az állapotát az oldalon, a márka neve millióknak tűnik fel a képernyőn keresztül. De ugyanezt megteheti a Starbucks vagy a Marks & Spencer, hiszen ők is aktívan jelen vannak a Face-bookon. Európában a cégek egyelőre kivárnak, bár Nagy-Britannia száz legnagyobb márkájából hatvan már jelen van a portálunkon. Magyarországon ez kétségtelenül egy hosszabb folyamat lesz, de biztosra vehető, hogy a vállalatok szépen lassan elkezdik aktivizálni magukat.

– Ha a felhasználók és a márkák száma továbbra is ilyen szépen növekszik, mikor lesz nyereséges a vállalkozás?

– Épp szeptember elején jelentettük be, hogy több a bevételünk, mint a kiadásunk, vagyis hogy pozitív a Facebook cash flow-ja. Konkrét számokról csupán annyit mondhatok, hogy 2009-ben az árbevételünk meghaladja az ötszázmillió dollárt.

– Honnan származik a bevétel? Hiszen bárki ingyen regisztrálhat magának profilt, akár cég, akár magánszemély…

– Ez így van, azonban ha valaki összetettebb kommunikációra vágyik, akkor ajánlatos például alkalmazást fejlesztenie, annál is inkább, mert ezek oldalain a regisztráció tulajdonosa tetszése szerinti bannerfelületeket képezhet. Ennek viszont már ára van.
Több sales csapatunk van, kapcsolatban állunk az ügynökségekkel és úgy alakítottuk ki az értékesítési rendszert, hogy a nagyvállatoktól kezdve a kkv-n keresztül a magánszemélyekig mindenkinek hirdetőbarát megoldásokat nyújtsunk. Egyre több országban keresünk magunknak ügynökségi partnert, Magyarországon az Est Media Grouppal dolgozunk együtt.
Szintén a hirdetőknek próbálunk kedvezni azzal, hogy stratégiai megállapodást kötöttünk a Nielsennel, hogy a korábbiaknál pontosabb és szélesebb körű információt kapjunk a közösségi oldalon megjelenő hirdetések hatékonyságáról.

– Nyolc hónap alatt több mint háromszorosára nőtt a Facebookot mobilon keresztül használók száma. Levonták a következtetéseket?

– A Facebook a mobilos netezők második leggyakrabban felkeresett oldala. Több mint 65 millió felhasználó látogatja a portált telefonon keresztül, ráadásul ők másfélszer aktívabbak, mint egy átlagos facebookoló. Tisztában vagyunk azzal, hogy a mobilos megoldásokban a jövő, éppen ezért különféle alkalmazásokat fejlesztünk ezekre, és együttműködést kötöttünk több ilyen profilú céggel, például az iPhone-nal vagy a Blackberryvel. Így történhetett meg az, hogy a Facebook használatához szükséges program vezeti a népszerűségi listát az iPhone-ra letöltött szoftverek között az Apple virtuális áruházában és hasonló a helyzet a Blackberryk esetén is.

– Hány barátja van a Facebookon?

– Négyszáz, a rajongói oldalamhoz viszont közel nyolcezren csatlakoztak.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik