Üzleti tippek

Így adóztatna a Fidesz

A Fidesz egykulcsos és/vagy családi adózást ígér. Ki járna jól, s ki rosszabbul? Mi az egykulcsos adó? Kik a neoliberálisabbak: az IMF közgazdászai vagy a Fidesz gazdaságpolitikusai? Találja meg ön a válaszokat az FN.hu segítségével.

A Fidesz elnöke, Orbán Viktor szerint az egykulcsos és családi adózás két versengő modell a Fideszben – minthogy a választások után közvetlenül a pártvezér szerint új költségvetés s új korszak lesz Fidesz-győzelem esetén, akár az sem zárható ki, hogy a győztes párt már év közben adóreformba kezd.

Minden jelentős adóreform jövedelemátrendezéssel jár: az egykulcsos adóval első megközelítésben a közepes és a magas jövedelműek járnának jobban. Az alacsony jövedelműek rosszabbul – hiszen a magasabb jövedelműeket sújtja inkább az adórendszer jelenlegi progresszivitása (azaz, hogy a tehetősebbek a magasabb jövedelmükhöz képest arányosan magasabb terhet is viselnek).

az egykulcsos

Az egykulcsos adó szűkebb értelemben azt jelenti, hogy a személyi jövedelmek csupán egy kulcs szerint adóznak, a jelenlegi sávos adótábla helyett. Szélesebb értelemben: ugyanaz az adókulcs a személyi jövedelemadónál, az áfánál, a társasági adónál. Ebből a típusú adórendszerből teljesen – vagy csaknem teljesen – hiányoznak a szociálpolitikai vagy egyéb célú adókedvezmények, az „egyszerűség” érdekében.

Második megközelítésben az is látszik, hogy az alacsonyabb általános szja-adószinttel a vállalkozások is jobban járnak. Adott nettó bérhez ugyanis így kisebb bérköltség társulna, márpedig a munkaadó a piaci nettó bérszintekhez igazodik, s nem szükségszerűen adja át a megtakarított adóból, járulékból megtakarított költséget a munkavállalónak (miért is tenné?). Az adócsökkentés hatása tehát a későbbi kisebb vagy épp elmaradó béremelésben is megmutatkozhat (aminek szép példáját mutatják a jelenlegi bértárgyalások).

Gyenge az orosz példa

Az egykulcsos adó bevezetése – bármit is mondtak korábban a politikusok – a legtöbb országban a személyi jövedelemadó bevételeinek csökkenésével járt, kivéve, ha az adott államban – mint például Oroszországban – extrém gyengén működött az államhatalom – derül ki az IMF elemző tanulmányából.

Egy a kulcs, egy a tábor?

Egy a kulcs, egy a tábor?

(Érdekes, hogy a már megszűnt Reformszövetség egyik munkaanyaga – amely a jelenleg regnáló pénzügyminiszter, Oszkó Péter vezetésével készült – éppen az oroszországi, 13 százalékos egykulcsos adó hatását emeli ki, amelyről „kijelenthető, hogy önmagában az egykulcsos adó bevezetése széles körben eredményezett kedvező változást a jogkövető adózói magatartás terjedésének javára, a hatósági ellenőrzési szigor konkrét megnyilvánulása nélkül is”.)

Az IMF tanulmánya azt is kétségbe vonta, hogy van ok-okozati összefüggés az egykulcsos adó, s a gazdaság esetleg későbbi beindulása között az egyes országoknál.

Kevesebb bevétel – kevesebb kiadás

Az IMF arra is fölhívta a figyelmet, hogy a legtöbb esetben az egykulcsos adó bevezetése a szociális kiadások visszavágásával járt együtt.

Minthogy nyilvánvalóan Magyarországon sem lenne ez másképp, a „kinek az érdeke” kérdést azzal összefüggésben is érdemes föltenni, hogy kinek nem sérti az érdekét, ha csökkennek az állami bevételei, s kevesebb jut szociális kiadásokra vagy közszolgáltatásokra (például oktatásra, egészségügyre). A válasz magától értetődő: azon magas jövedelműeknek nem sérülnek az érdekei, akik amúgy is inkább magánszolgáltatást vesznek igénybe közszolgáltatás helyett (magánrendelésre járnak, magániskolákat vesznek igénybe, stb.) – ők egyértelmű nyertesei egy ilyen reformnak.

Nem ösztönöz

Ráadásul – a politikusok szónoklataival ellentétben – nincs bizonyíték arra, hogy az egykulcsos adórendszer a gyakorlatban valóban komoly ösztönző lenne. S az adórendszer sem válik egyszerűbbé az egy kulcstól, mert a rendszer komplexitását nem ez adja – állapították meg a tanulmányban az IMF közgazdászai. Akikről pedig a legnagyobb rosszindulattal is nehezen állítható, hogy elvakult kommunisták vagy a gondoskodó állam szemellenzős hívei lennének.

A családi adózás viszont lényegileg más modellt jelentene, ha abban a formában valósulna meg, ahogy korábban a KDNP javasolta. Ennél a modellnél a családosok, s egyedülállók között történne jövedelemátrendezés a családosok javára. A kedvezményezettek ebben az esetben is a közepes, s kiváltképp a magas jövedelműek lennének, hiszen valószínűleg egy ilyen típusú reformmal a jelenleg sok adót fizető, magas jövedelemmel rendelkező családosok nyernének a legtöbbet. Ugyanakkor ez attól is függ, mennyire progresszív adókulcsok szerepelnének a rendszerben.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik