Üzleti tippek

Takarékos verseny

Hiába kezdte erősen a júniust a TV2, az ismétlésekben bővelkedő nyári műsorrendben egyelőre az RTL Klubnak áll a zászló.

Nagy ötletelés lehetett a kereskedelmi televízióknál a nyári műsorrend részleteinek kidolgozásakor. Az ilyenkor amúgy is visszaeső reklámbevételek és a csökkenő nézőszám miatt eddig is spórolni szoktak a műsorokra fordított költésen, most a válság miatt még ebből a lightos büdzséből is le kellett faragniuk. A két csatorna ugyanakkor erre némileg eltérő stratégiát választott.

Megkeresésünkre az RTL Klubnál azt válaszolták, hogy a megtakarításokat nem elosztva, hanem súlyozva oldják meg, ez annyit jelent, hogy csak egy-két idősávban érezhető a spórolás. A takarékosság része volt az RTL-nél az is, hogy június közepe helyett már nyár elején átálltak a nyári műsorrendre. Ez néhány heti műsor szabadságolásán kívül elsősorban az esti híradó körüli sávokat érintette, ahol a saját gyártású tartalmakat sorozatokkal váltották fel.

A TV2 ellenben azt az utat választotta, hogy június közepéig műsoron tartotta megszokott napi programjait. Ezzel június elején látványos eredményt értek el, hiszen főműsoridőben beérték az RTL Klubot.

Mindennek az árát június második felétől fizették meg, amikor feltűnően költséghatékony műsorrendre váltottak. A Tények utánra a Monk című sorozat legújabb részeit tették, az utána következő sávba viszont már ismétléseket raktak. A csatorna a korábbi években még nyáron is támaszkodhatott az Aktívra, ami viszont megszűnt, s Aktív Extra címmel csak egy két-három perces töltelékműsor maradt belőle.

Az elmúlt évek tapasztalatai alapján a TV2 akkor tud fogást találni az RTL-en, amikor júliusban egy hónapos pihenőre küldik a Barátok köztöt. 2006. július végén például volt olyan hét, amikor csak 2,4 százalékpont volt a két televízió közönségaránya közötti különbség. 2007. augusztus 20-a környékén sikerült a TV2-nek komolyabban beérnie az RTL Klubot, mindössze 1,2 százalékpontnyi volt közöttük főműsoridőben. Tavaly július végén pedig egy százalékponttal egy hét erejéig meg is előzték az RTL-t.

2008 nyarán az RTL Klub főműsoridős közönségaránya 26 és 32 százalék körül, a TV2-é pedig jellemzően 23 és 27 között mozgott. Érdekes módon a nyár eddigi részében az RTL a feltörekvő tematikus csatornák és a spórolás ellenére is nagyjából hozta tavalyi eredményét. A TV2 viszont a nyári műsorrendjének első hetében csak 20 százalék körüli közönségarányt ért el, ez pedig 2008-hoz képest jelentős csökkenést jelent.

A TV2 ugyanakkor egy komoly premiert is tartogat a nyár végére, augusztus 18-tól ugyanis közvetíteni kezdik a Bajnokok Ligája-találkozókat. Kérdés persze, hogy a keddenkénti meccsekből az aznapi nézettségi verseny esetleges megnyerésén kívül profitál-e a csatorna. Valamint az is talány még, hogy augusztusban megpróbálják-e beelőzni az RTL Klubot az őszi struktúrájuk kezdetének előre hozásával.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik