Üzleti tippek

Román kézben a MÁV Debreceni Járműjavító

A teherszállítással foglalkozó román S.C. GRAMPET S.A. tulajdonába került a MÁV Debreceni Járműjavító Kft. teljes üzletrésze, a társaság által használt ingatlanok ugyanakkor továbbra is a magyar vasúttársaságnál maradnak - jelentették be a két társaság vezetői csütörtökön.

Az állami tulajdonban lévő MÁV – üzleti titokra hivatkozva – nem kívánta nyilvánosságra hozni a 2009. június 12-én szerződésszerűen lebonyolított tranzakció értékét. Sipos Sándor, a MÁV Zrt. portfóliókezelési vezérigazgató-helyettese hangsúlyozta: az értékesítést elsősorban a MÁV Cargo korábbi eladása, illetve a MÁV alaptevékenységéből kikerült teherszállítás tette indokolttá.

A vasúttársaság ennek következtében már közvetve sem tudta megrendeléseivel segíteni a járműjavító működését, aminek fenntartását egyébként is még nehezebbé tette a gazdasági és pénzügyi válság. A vezérigazgató-helyettes hangsúlyozta: a román fél vállalta, hogy két évig fenntartja a foglalkoztatás jelenlegi szintjét, és érvényben tartja a kollektív szerződés rendelkezéseit, továbbá három év alatt legalább 1,5 millió euró értékű beruházást hajt végre a tehervagonok gyártásával és javításával foglalkozó debreceni üzemben.

A magyar vasúttársaság ennek fejében átütemezte a járműjavító társasággal szembeni, mintegy félmilliárd forintos tagi kölcsönből származó követeléseit – fűzte hozzá Sipos Sándor. Alexandru Farcas, az S.C. GRAMPET S.A. alelnöke kiemelte: legkevesebb 7 évig garantálják a jelenlegi, jól képzett munkaerő megőrzését.

Megjegyezte: a debreceni egységet elsősorban konténerszállító vagonok gyártására kívánják szakosítani, de fent kívánják tartani a járműjavítási munkálatokat is.
Az elsősorban vasúti áruszállítással foglalkozó GRAMPET a második legnagyobb vasúti társaság az állami tulajdonban lévő CFR mögött – ismertette a társaságot Alexandru Farcas.
Aláhúzta: a GRAMPET összesen mintegy 12.500 tehervagonnal és 230 mozdonnyal rendelkezik, a román vasúti teherszállítás liberalizálása után pedig az ágazat 20 százalékában szerzett érdekeltséget.

A MÁV 2007. január 1-től négy alkalommal kísérelte meg eladni a debreceni járműjavítót, a 2008 novemberében meghirdetett zártkörű pályázaton összesen 14 társaságot – 5 magyart és 9 külföldit – kértek fel a jelentkezésre, de csak az S.C. GRAMPET S.A. nyújtott be, egy később érvénytelenítettnek nyilvánított pályázatot – olvasható a magyar cég tájékoztatójában.
Hozzáteszik: a pályázat alapján ugyanakkor döntés született az értékesítés tárgyalásos úton történő lebonyolításáról, ami 2009. május 28-án zárult a debreceni érdekképviseletek, a MÁV Zrt. valamint az S.C. GRAMPET S.A. között.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik