Üzleti tippek

Tematikus erősítés

Tovább csökkent a két országos kereskedelmi tévé közönségaránya az elmúlt időszakban, csakúgy, mint a közszolgálati csatornáké. A tematikus televíziók közben egyre nagyobb teret nyernek.

Tavaly tovább bővült a kínálat a hazai televíziós piacon: újabb csatornák jelentek meg, erősítve az eddigi versenyt és a piac fragmentálódását. A tematikus adók növekvő arányának az az oka, hogy a háztartások 81 százaléka már kábeles, műholdas vagy IPTV-s megoldással tévézik, azaz minimum 10-15, de – a külföldiekkel együtt – akár száznál is több csatornát nézhet.

Számolt percek

Míg 2004–2007 között a tévénézésre fordított idő néhány perces csökkenése volt jellemző, 2008-ban ez az érték enyhe növekedést mutatott. Az egy főre jutó napi tévénézési idő átlaga 2007-ben Magyarországon a teljes lakosság körében 259, 2008-ban 260 perc volt, míg a 18–49-es célcsoportban 216 percről 220-ra növekedett.

Az AGB Nielsen adatai szerint nemcsak többet, hanem többen is tévéztek a magyarok 2008-ban. A médiakutató cég a „tévéfüggők” kategóriába sorolja egyebek közt a kereskedelmi szempontból kiemelt 18–49 éveseket, a vezetőket, a nőket, a 4–12 év közötti gyerekeket, a kétfős háztartásban élőket vagy a községek lakóit. A „specializálódók” csoportjába elsősorban azok az értelmiségiek, 60 év felettiek, valamint otthoni internet-hozzáféréssel rendelkezők tartoznak, akik ritkábban ülnek a képernyő elé, mint egy évvel korábban, viszont több időt töltenek ott, ha számukra érdekes programot találnak. Természetesen akadnak olyanok is, akik kevesebbet tévéznek, mint korában, őket az „elfordulók”/„kiábrándultak”, illetve a „kísérletezők”/„keresgélők” elnevezésű demográfiai kategóriába sorolták a kutatók.

Apró győzelmek

A nézettségi verseny győztesei az elmúlt évben egyértelműen a tematikus csatornák voltak: tavaly április óta közönségarányuk 39 százalékról körülbelül 45 százalékra nőtt a nagyok rovására a 18–49 éves korosztály körében, a teljes napot tekintve. Ez azt jelenti, hogy összességében legalább annyian nézik ezeket a televíziókat, mint a TV2-t és a RTL Klubot együttvéve (előbbi 20-21, utóbbi pedig 24-25 százalékon áll jelenleg). A visszaesés az RTL esetén látványosabb – mintegy három százalékpontos csökkenést produkált –, de nem túl jók az M1 eredményei sem, ahol egy esztendő leforgása alatt 6 százalékpontról 4,8-ra módosult a tévénézők aránya. A Viasat3 viszont hozza a formáját, körülbelül ugyanannyian követik figyelemmel az adó műsorait, mint egy évvel korábban.

A főműsoridős nézettséget tekintve már nem beszélhetünk a tematikusok fölényéről, bár térnyerésük ebben az idősávban is megkérdőjelezhetetlen. Csakúgy, mint a teljes napot felölelő adatok esetén, a közönségarány itt is körülbelül hat százalékponttal növekedett az elmúlt egy év alatt. Mindemellett 18.30 és 23 óra között a legnagyobb hazai kereskedelmi csatorna egymagában nem sokkal kevesebb nézőt vonz (kb. 30 százalék), mint a tematikus tévék együttvéve, még úgy is, hogy közönségaránya közel öt százalékpontot zuhant tavaly április óta. Ebben az idősávban a Viasat 3 mellett a TV2-nek is sikerült tartania magát (kb. 24 százalék), míg az M1 itt sem remekelt. A kábel- és tematikus csatornák kisebb nézettsége itt egyértelműen azzal magyarázható, hogy a nagyobb tévék a főműsoridőre koncentrálják erejük nagy részét, emiatt a tévénézők napközben hajlamosabbak más, kisebb csatornákra kapcsolni.

Sport a határon

Nem csak a tévénézőket, a csatornákat is kategorizálta az AGB Nielsen. A „sztárcsatornák” vagy „feltörekvők” táborát alkotják a gyerek-, az általános szórakoztató csatornák, az ismeretterjesztő, zenei és filmes tévék, amelyek 2007-hez képest mind napi átlagos elérésüket, mind átlagos nézett idejüket növelték. Nem így a „vesztesek”/„visszaesők”, ahová az idén is a két országos kereskedelmi csatorna, valamint a közszolgálati tévék tartoznak. Határesetnek számítanak a sportcsatornák, amelyek stagnáló napi átlagos elérés mellett csökkenő nézett időt voltak kénytelenek elkönyvelni, de itt találhatók az életmód- és hírcsatornák is, amelyek változatlan nézett idő mellett növelték elérésüket.

A kábel- és tematikus csatornák elmúlt évi toplistáját (lásd táblázat) összehasonlítva a legfrissebb, 2009. áprilisival, a legszembetűnőbb változás az, hogy míg a legtöbb tévé esetén általában egy-két pozíciónyi eltérés van a két táblázatban, addig a Story Tv az összesített lista 12. helyezésével szemben az elmúlt hónapban a negyedik helyett szerezte meg magának a 18–49 évesek körében.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik