Üzleti tippek

Tulajdonosváltás az RTL Klubban

A Pearson médiacsoportot az Oppenheim bankház KOS nevű cége váltja az RTL Klub tulajdonosi körében. „Mostantól minden másképp lesz az RTL Klubnál” – nyilatkozta a Figyelőnek a cég igazgatóságának új elnöke.

A Pearson médiacsoportot az Oppenheim bankház KOS nevű cége váltja az RTL Klub tulajdonosi körében. A legnagyobb magyar médiavállalat 49 százalékos tulajdonosa a luxemburgi RTL Klub, 31 százalék pedig az IKO médiacsoporthoz tartozik, ami Rákosi Tamás magyar származású belga üzletember cége. A fennmaradó 20 százalék volt eddig a Financial Times gazdasági napilapot és az Economist hetilapot kiadó Pearson kezében, azonban egy portfóliótisztítás közben ettől is megváltak – értesült a Figyelő.

Az RTL Klubnál ez az idei év második nagy változása, mivel január 1-jétől új igazgatósági elnöke is van a cégnek, aki várhatóan jobban odafigyel majd az RTL Klub egyik legnagyobb beszállítójaként is működő IKO szerződéseire.

A lap eheti száma részletesen tárgyalja az IKO és az RTL Group viszonyát, a cég igazgatóságában történt változásokat. Nem egyszer úgy tárgyalt produkciós cége, az IKO ügyeiben Rákosi Tamás, az RTL Klub résztulajdonosa, hogy elkísérte őt Dirk Gerkens, a kereskedelmi tévé vezérigazgatója és Róbert Ákos vezérigazgató-helyettes is. Ezt két médiapiaci vezető is állította a Figyelőnek.

Rákosi, bár nem tagja az RTL Klub igazgatóságának, rendszeresen jelen van a testület ülésein, s egyébként is részt vesz a fontosabb döntésekben. Itt azonban néhány hónapja új szereplővel kell számolnia az IKO-birodalom fejének, ugyanis januárban Andreas Rudas, az RTL Group alelnöke állt a magyar leánycég igazgatóságának élére. A magyar származású osztrák médiaszakember – aki korábban az Osztrák Szociáldemokrata Párt (SPÖ) főtitkára is volt –, régi bizalmasa és kollégája Gerhard Zeilernek, az RTL Group vezetőjének. Rudas tud magyarul és ahogy egy őt ismerő forrásunk jelezte, „jól be van ágyazva Magyarországra” többek között korábbi munkahelye, a HVG-t is kiadó Westdeutsche Allgemeine Zeitung (WAZ) közép-európai vezetői állása révén.

Az új elnök számára nyilván első számú feladat a költségek elemzése. Az általános válság egyik következménye a hirdetési bevételek csökkenése, az RTL Klubnál akár 20 százalékos csökkenés is elképzelhető – ilyen helyzetben természetes reakció a kiadások átfésülése. A RTL Klub megrendelései pedig az IKO sikerének egyik zálogát képezik.

Érdekes fejlemény lehet, ha a költséglefaragás eléri Rákosi érdekkörét is. Úgy tudjuk, Rudas egyelőre nem kíván konfrontálódni, csupán jobban ránéz az IKO-s szerződésekre. Ő maga azt említette érdeklődésünkre: január előtti ügyekkel nem foglalkozik, hanem előre néz. A digitális átállásra és a gazdasági válságra utalva azonban kijelentette, hogy „mostantól minden másképp lesz az RTL Klubnál”. Az eheti Figyelőben további részleteket olvashatnak az új igazgatósági tagokról és arról, hogy mitől változott meg a luxemburgi RTL-központ hozzáállása a magyarországi céggel szemben.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik