Üzleti tippek

Közérdekű milliók

A nyári fesztiválokon közel ötvenmillióért hirdették a Petőfi Rádiót, a Miniszterelnöki Hivatal pedig 350 millió forintért rendelt közvélemény-kutatásokat az üvegzsebes szerződések szerint.

Mostani cikkünkben néhány állami tulajdonban lévő médiatársaságnak és egyéb szervezetnek az üvegzsebtörvény hatálya alá tartozó szerződéseit böngésszük át. A publikálásra kötelezettek közül egyedül a Duna Televízió honlapján nem leltük a nettó ötmillió forint feletti kontraktusaikat rejtő menüpontot. Mint kiderült, a televízió weboldala átalakítás alatt áll, ezért csak lapzártánk után tudjuk megtekinteni a közérdekű szerződéseiket.

A Magyar Rádiónál egy nem túl bő listát találtunk a kontraktusaikról. Ezekből kiderül, hogy összesen 6,3 millió forintot fizettek ki tavaly a New Creatist Kft.-nek rendezvényszervezésre. Az említett cég honlapján lévő referenciák szerint ez a Magyar Rádió két, a Szépművészeti Múzeumban tartott ügyfélpartiját takarja.

A közrádió tavaly összesen nettó 48 millió forintot fizetett a Sziget Kft.-nek. Ebből 31 milliót a Sziget Fesztiválhoz, 17 milliót pedig a soproni VOLT-hoz és a Balaton Soundhoz kapcsolódóan. A szerződések tárgya „rendezvényszervezés, marketingszolgáltatás”. Mindhárom eseményen volt MR2-színpad, így a megállapodás nyilván ennek a díját takarja.

Az ORTT-nek összesen négy darab ötmillió forint feletti szerződése van. Annyit azért meg lehet tudni, hogy az idén bruttó 24 milliót fizetnek ki bérleti díjként és az AGB Nielsen nézettségi adataihoz 9,6 millió forintért férnek hozzá.
Szerződései közzétételében a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) a leginkább akkurátus. A tavalyi évre vonatkozóan egy 263 szerződéses tételt tartalmazó listát hoztak nyilvánosságra. Igaz, ezek közül rengeteg az informatikai, illetve távközlési jellegű beszerzés. Meg nem mondjuk például, hogy a „Vmware Infrastructure Ent.for 2 pr.” nevezetű miskulanciát megérte-e nekik 10 millió forintért megvenni a KFKI Zrt.-től. A listát átnézve egy dolog mindenképpen szembetűnő: a nagy összegű, jogi tanácsadásra szóló megbízások. Ezekre összességében 372 millió forintot költött tavaly az NHH. A megbízások, s így a pénz legnagyobb része, egészen pontosan 337 millió a Réczicza-White & Case ügyvédi irodának jutott.
A BKV tanácsadói szerződései között bukkantunk a Noguchi PR-ügynökség nevére. A cég tavaly szeptember és az idén március között havi 990 ezer forintért adott válságkommunikációs és médiatanácsokat a közlekedési vállalatnak, ez a gyakorlatban sajtótájékoztató, sajtóbeszélgetés, tévés szereplés szervezését jelentette Kocsis István vezérigazgató részére, emellett sajtóközleményeket is készítettek.

A BKV az elmúlt két évben rengeteg kommunikációs tanácsadásra vonatkozó szerződést kötött. 2007 októberétől a közlekedési vállalatnak egy éven át a szakmai körben ismeretlen Bien Bt.-vel volt hárommillió forintos keretszerződése erre a feladatra. Még 2007-ben kötöttek bő két hónapos időtartamra kétmilliós, PR-feladatokról szóló megállapodást a K.L. Kommunikációs Szolgáltató Bt.-vel, ebből azonban valamiért csak egymilliót fizettek ki a cégnek. Nem úgy, mint a Kornusz Kft.-nek, amely kommunikációs tanácsadásra 2007-ben 12,7 milliót, tavaly pedig 10,2 millió forintot kapott. Ezzel még nem ért véget a sor, mert a Pont Ez Kft.-nek is jutott 2,5 millió forint PR-tanácsadás címén 2007-ben. Csakúgy, mint a Zeus Tanácsadó és Kiadó Kft., amelynek 2007-ben és a 2008-ban is 2,8-2,8 millió forintot utalt át a közlekedési társaság.
A Miniszterelnöki Hivatal (MeH) honlapjának tanúsága szerint jól kezdődött az év a Mediánnál és a Szondánál. Különféle közvélemény-kutatási feladatokra a Mediánnal 189 milliós, a Szonda Ipsosszal pedig 161 milliós, azaz összességében 350 millió forintról szóló szerződést kötött.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik