Február 19-én, csütörtökön a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) szakemberei Nyíregyházán, az engedély nélkül sugárzó Gold FM székháza előtt kezdték napjukat. Megvárták, amíg megérkeznek a rendőrök, nélkülük ugyanis nem engedték be őket a rádióba. Amikor elindultak a parkolóból, még szólt a Gold FM, amikor viszont felértek az emeletre, leállt az adás. Az NHH szakemberei örömmel nyugtázták, hogy ezzel véget ért a törvénysértő állapot, miután azonban távoztak, tíz percen belül ismét elkezdte a sugárzást a rádió. Aznap ugyanez megismétlődött a miskolci és a debreceni Gold FM-nél is.
Rádióhálózat állami pénzből
A történtek érdekessége, hogy a Gold FM nevű rádiók ahhoz az Advertum Kft.-hez köthetők, amely egy kormányhatározat révén 2,1 milliárd forintnyi államilag garantált hitelkeretből az idén – sportközvetítéseivel a futballt népszerűsítő – országos rádióhálózat kiépítésébe kezdhet. Önbizalomhiányban biztosan nem szenvednek az Advertumnál. A Szerencsekerék révén ismertté vált Klausmann Viktor, az Advertum szóvivője például a fenti Gold FM-es történteket úgy kommentálta lapunknak, hogy az említett időpontokban nem az NHH érkezése, hanem a „szokásos éves karbantartási munkálatok” okozták a műsorszünetet.
A szóvivő állítása alapján teljesen véletlen, hogy az isteni gondviselés éppen ezekben a műsorszünetekben sodorta az engedély nélkül működő Gold FM-ek felé az NHH szakembereit. Klausmann egyébként az ez irányú további faggatózásunkat azzal hárította el, rendőrségi feljelentést tettek a hírközlési hatóság emberei ellen, mondván, jogtalanul léptek be a rádiók területére, a nyomozás érdekei miatt azonban nem kívánt további részletekről beszámolni.
Fociznak
Az Advertum-sztori megértéséhez a tavalyi év közepéig kell visszamennünk. Egy májusi kormányhatározat értelmében az Advertum Kft. 5,2 milliárd forintnyi hitel felvételéhez kapott állami kezességet. Ebből 3,1 milliárdot a Magyar Hivatásos Labdarúgó Liga (MHLL) tulajdonában lévő Profi Liga Kft. adósságának kifizetésére kell fordítania, a maradék pénzből pedig „országos elérésű médiarendszert” építhet ki.
A hitel futballt érintő részét a következő indokolja: még 2001-ben a Profi Liga 3,1 milliárd forint értékben bocsátott ki államilag garantált kötvényt, és vállalta, hogy ezt az összeget 2006-ig visszafizeti a kötvényeket kibocsátó Magyar Fejlesztési Banknak. A pénzt azonban felélték, nem tudtak fizetni. A bank lehívta az állami garanciát, a követelés pedig az APEH-hez került, amely tavaly végrehajtást kezdeményezett a Profi Liga Kft. ellen.
Az ügylet részeként tizenöt évre az Advertumhoz került a hazai futballbajnokság rádiós közvetítési joga, emellett minden NB I.-es stadionban elhelyezhetnek öt-öt reklámtáblát. A nyíregyházi székhelyű Advertum vállalta, hogy a médiás vállalkozásaiból származó forgalom húsz százalékát, de legalább évi 200 millió forintot a magyar futballutánpótlás támogatására fordít.
Sziky Gyula, az MHLL alelnöke egy korábbi nyilatkozatában azzal indokolta külső cég bevonását, hogy a liga a lejárt tartozása miatt nem kaphatott volna újabb kölcsönt. Egyébként Sziky Gyula 2007 szeptemberéig társtulajdonosa volt az Advertum Kft.-nek, amelyet jelenleg három magánszemély birtokol.
Arany nélkül
Az Advertum Kft. rendszeresen a legnagyobb vidéki médiavállalatként aposztrofálja magát. Vannak kelet-magyarországi közterületi reklámfelületeik, egy megyei hetilapjuk, övék a nyíregyházi városi televízió, továbbá a nyíregyházi futballklub, a Spartacus FC vagyoni értékű jogai. Honlapjuk szerint van egy ibizai diszkójuk is, ugyanakkor, amit ott a portfóliójuk részeként tüntetnek fel, nem feltétlenül az övék. Erre jó példa, hogy tulajdonképpen jelenleg nincs is rádiójuk. A Gold FM-eket működtető MTC-Jonathán Rádió Kft.-t eladták, az új szerzeményként bejelentett rádióik pedig még nincsenek a tulajdonukban.
Az MTC-Jonathán Kft.-től tavaly ősszel azért kellett megválniuk, mert az ORTT törvénysértőnek találta, hogy egyszerre van helyi rádiójuk és televíziójuk Nyíregyházán. A cég tulajdonosa Banka Zsolt lett, aki az előbb említett Spartacus FC elnöke. A rádiót viszont a gyakorlatban továbbra is az Advertum működteti, ők értékesítik a reklámfelületeit és a rádió nevében is ők nyilatkoznak.
A Gold FM-mel annyi a „bibi”, hogy tavaly – több mint 100 milliós díjtartozás miatt – mindhárom rádió műsor-szolgáltatási jogosultságát felfüggesztette a médiahatóság. A három adó azonban még a Fővárosi Ítélőtábla február eleji jogerős ítélete után sem szüntette meg a műsorsugárzást.
Az NHH-t meglepte a cég makacs ragaszkodása a frekvenciákhoz, ilyen mostanában nem fordult elő a praxisukban. „Minden létező hatósági eszközzel meg fogjuk oldani ezt a helyzetet” – nyilatkozta lapunknak Márton György, a hírközlési hatóság szóvivője. Következő akciójukat lapzártánk utánra tervezik, ekkor valószínűleg az adóberendezések lefoglalásával és a stúdió lepecsételésével próbálkoznak majd.
Úgy tudni, a Gold FM-ek – előbb-utóbb talán bekövetkező – veszte két okra vezethető vissza. Egyrészt anno igen magas, több mint húszmillió forintos műsor-szolgáltatási díjat vállaltak ezeknél a rádióknál, ami a piac ismerői szerint egy vidéki adónál szinte kigazdálkodhatatlan. Másrészt, egyelőre nem tudták lehívni a hitelkeretüket. A ragaszkodásuk viszont nem meglepő, mert a három Gold FM közül a miskolci és a nyíregyházi ugyanis piacvezető a 15–49 évesek körében.
Terjeszkedés országszerte
Az Advertum sajtóközleményei szerint már meg is kezdték az országos terjeszkedést, viszont úgy tudjuk, hogy egyelőre csak előszerződésük van három rádió megvételére. A tatabányai Rádió1 és az egri Rádió7 frekvenciáját egy érdekes párostól vásárolhatják meg, az eladó ugyanis ifj. Medgyasszay László és Weil Zoltán. Előbbi édesapja KDNP-s országgyűlési képviselő, utóbbi pedig az SZDSZ országos tanácsának a tagja. Szombathelyen pedig még fizikailag sincs rádió, ugyanis egy úgynevezett „talált frekvenciáról” van szó, amit az ORTT-nek kell megpályáztatnia.
Az Advertum tervei szerint megyeszékhelyenként 100-100 milliós reklámbevételre, azaz összességében közel kétmilliárd forintra tehetnek majd szert. Ennél a kalkulációnál az a bökkenő, hogy a becslések szerint jelenleg a 120 helyi rádióhoz összesen 2-2,5 milliárd forintnyi éves reklámbevétel folyik be.
Egy átlagos, százezer fős megye-székhelyen a mostani helyzetben már az is kimagasló eredménynek számít, ha egy régi piaci szereplő 70-80 milliós bevételt el tud érni. „Egy helyi rádiót nem akkora üzlet működtetni, mint sokan gondolják, többnyire a tulajdonosnak több vállalkozása is van, amit a rádió csak kiegészít” – említi Hauk Zoltán, a Rádió1 kereskedelmi igazgatója.
Amúgy pont a Rádió1 kapcsán derült ki, hogy az Advertumon belül nem teljes az összhang. A tatabányai rádiót ugyanis február végétől elvileg nem hívhatják Rádió1-nek, miután lejár a névhasználati joga. Ehhez képest Klausmann Viktor azt nyilatkozta lapunknak, hogy ezzel a befuttatott névvel szeretnék majd tovább működtetni a rádiót. Ezzel párhuzamosan viszont a Rádió1 tulajdonosát arról értesítette az egyik advertumos vezető, hogy Gold FM-ként üzemel majd tovább a tatabányai adó.
Amennyiben az Advertum nem bevezetett, jól működő rádiókat vásárol majd, nehézkes lehet a reklámértékesítés felfuttatása is. „A helyi piacon a klasszikus ügynöki értékesítés nagyon ritkán szokott jól működni, itt a kapcsolati tőke számít” – állítja Radetzky András, a Fehérvár Rádió tulajdonosa és a Helyi Rádiók Országos Egyesületének elnöke.
Veresre várnak
A rádiós szakemberek szerint a jelenlegi nehéz piaci helyzetben az Advertum mindenesetre gond nélkül tud majd néhány tízmillió forintokért helyi rádiókat vásárolni. A HVG értesülései szerint a tatabányai és az egri rádióért 75 millió forintot ígért az Advertum.
Valószínűleg ezt hamarosan ki is tudják fizetni. Klausmann Viktor a hitelkeretükkel kapcsolatban azt mondta, hogy a kezességvállalási okiratuk már csak Veres János pénzügyminiszter aláírására vár. Másként fogalmazva: a nyíregyházi központú médiacég az MSZP nyíregyházi megyei elnökének az aláírására vár.